Της Μαρίας Γκόρου,
Ο 15ος αιώνας, υπήρξε μια εποχή στην οποία εισήχθησαν πολλές νέες τάσεις και καινοτομίες στη ζωγραφική και στις ανθρωπιστικές επιστήμες. Οι καλλιτέχνες της Αναγέννησης δημιούργησαν διαχρονικά έργα τέχνης, που συνεχίζουν να εμπνέουν και να θαυμάζονται παγκοσμίως.
ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ

Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι αποτελεί την πεμπτουσία της Αναγέννησης. Γεννημένος στις 15 Απριλίου 1457, στη πόλη Αντσιάνο της Ιταλίας, ήταν πολυμαθής, με σημαντική συνεισφορά όχι μόνο στην τέχνη αλλά και στην επιστήμη, την ανατομία και τη μηχανική. Θεωρείται κατά κοινή ομολογία ένας από τους σπουδαιότερους ζωγράφους όλων των εποχών παρά το περιορισμένο πλήθος των σωζόμενων έργων του. Παρότι δεν είχε επίσημη ακαδημαϊκή εκπαίδευση, θεωρείται ως το πλέον αντιπροσωπευτικό δείγμα του «Αναγεννησιακού Ανθρώπου» και ένας αληθινός “Homo Universalis”, ένα από τα πιο λαμπρά πνεύματα όλων των εποχών. Τα πολυάριθμα σημειωματάριά του χρησιμεύουν αποκαλύπτουν την ακόρεστη περιέργεια και την πρωτοποριακή σκέψη του. Στον τομέα της τέχνης, εισήγαγε πρωτοποριακές τεχνικές, όπως το “sfumato”, που δημιουργεί ένα ατμοσφαιρικό εφέ, και το “chiaroscuro”, που χειρίζεται με μαεστρία το φως και τη σκιά. Ανάμεσα στα σπουδαιότερα έργα του ξεχωρίζουν η Μόνα Λίζα και ο Μυστικός Δείπνος.
ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΟΣ

Περισσότερες λεπτομέρειες Ο Δαβίδ του Μιχαήλ Άγγελου (1501 – 1504), αριστούργημα της αναγεννησιακής γλυπτικής, Πινακοθήκη της Ακαδημίας, Φλωρεντία. Πηγή Εικόνας: wikipedia.org
Ο Μικελάντζελο ντι Λοντοβίκο Μπουοναρότι Σιμόνι γνωστός ως Μιχαήλ Άγγελος, υπήρξε κορυφαίος γλύπτης, ζωγράφος, αρχιτέκτονας και ποιητής της Αναγέννησης. Γεννημένος στις 6 Μαρτίου 1475 στο Καπρέζε της Ιταλίας, μια κωμόπολη 60 χιλιόμετρα μακριά από τη Φλωρεντία, η οποία προς τιμήν του μετονομάστηκε Καπρέζε Μικελάντζελο . Παρά την εμφανή κλίση του στη ζωγραφική, κατόπιν επιθυμίας του πατέρα του, μαθήτευσε αρχικά υπό την καθοδήγηση του ουμανιστή Φραντσέσκο ντ’ Ουρμπίνο. Το 1487 ξεκίνησε ως μαθητευόμενος στο εργαστήριο ζωγραφικής του Ντομένικο Γκιρλαντάγιο. Εκεί ήρθε σε επαφή με την τεχνική της νωπογραφίας και εξασκήθηκε στο σχέδιο. Αναδείχθηκε ως ένας κορυφαίος καλλιτέχνης, επιδεικνύοντας δεξιοτεχνία σε πολλά πεδία όπως στη γλυπτική, τη ζωγραφική, την αρχιτεκτονική και την ποίηση. Η επίδρασή του στη δυτική τέχνη είναι ανεκτίμητη, καθώς οι καινοτόμες μέθοδοι αποτύπωσης της ανθρώπινης μορφής και η αφοσίωσή του στα ιδανικά της Αναγέννησης άφησαν ανεξίτηλο στίγμα. Ανάμεσα στα κορυφαία έργα του συγκαταλέγεται η οροφή της Καπέλα Σιξτίνα, που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της παγκόσμιας τέχνης.
ΡΑΦΑΗΛ
Ο Ραφαήλ υπήρξε ένας από τους επιφανέστερους καλλιτέχνες της Ώριμης Αναγέννησης, διακρινόμενος για τη σαφήνεια των μορφών, την ισορροπημένη σύνθεση και την αισθητική του τελειότητα. Γεννημένος στην πόλη Ουρμπίνο της Ιταλίας το 1483, η φήμη και η αξία του, υπήρξαν ανάλογες με εκείνες του Μιχαήλ Άγγελου και του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Άλλωστε, μαζί με τον Μιχαήλ Άγγελο και τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι, αποτελούν τους τρεις μεγάλους εικαστικούς καλλιτέχνες της Ώριμης Αναγέννησης. Διηύθυνε ένα ασυνήθιστα μεγάλο εργαστήριο και παρότι πέθανε σε ηλικία μόλις 37 ετών, το έργο του άφησε ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα στον χώρο της τέχνης. Οι δημιουργίες του, ιδιαίτερα οι τοιχογραφίες στο Παλάτι του Βατικανού, αντανακλούν την ιδανική ομορφιά και την πνευματική αρμονία της εποχής. Οι καλλιτεχνικές του δημιουργίες ενσωματώνουν τη χάρη και τη διαύγεια συμβάλλοντας σημαντικά στη διαμόρφωση της τέχνης εκείνης της περιόδου. Από τα σπουδαιότερα έργα του είναι η Σχολή των Αθηνών, μια σύνθεση που αποτυπώνει τη φιλοσοφική και καλλιτεχνική ακμή της Αναγέννησης.
Συμπερασματικά, η Αναγέννηση δημιούργησε ένα πλήθος ικανών καλλιτεχνών, καθένας από τους οποίους είχε μια διαρκή επίδραση στον κόσμο της τέχνης. Η κληρονομιά τους εξακολουθεί να επηρεάζει και να εμπνέει την παγκόσμια τέχνη και πολιτισμό, αποτελώντας πολύτιμη παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Leonardo da Vinci, britannica.com, διαθέσιμο εδώ
- Michelangelo, britannica.com, διαθέσιμο εδώ
- Raphael, britannica.com, διαθέσιμο εδώ
- Renaissance, britannica.com, διαθέσιμο εδώ