Της Αντιγόνης Ζαφειροπούλου,
Το φαρμακευτικό marketing αποτελεί έναν εξειδικευμένο κλάδο του χώρου των πωλήσεων ο οποίος είναι υπεύθυνος για την προώθηση φαρμακευτικών προϊόντων κυρίως, αλλά και άλλων υπηρεσιών που αφορούν την υγεία. Η φαρμακευτικές εταιρίες αποτελούν έναν από τους πιο πολύπλοκους τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας παγκοσμίως και αυτό καθιστά το μάρκετινγκ και την διαφήμιση αυτών των προϊόντων ιδιαίτερα απαιτητικό και εξειδικευμένο. Οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις προσπαθούν να διαφοροποιηθούν και να προσεγγίσουν ιατρικό προσωπικό, φαρμακοποιούς και καταναλωτές με αποτελεσματικό τρόπο. Σημαντικό είναι να τονιστεί το γεγονός ότι διαφορετική πρέπει να αποτελεί η προσέγγιση των τριών προαναφερόμενων πελατών, αν η εταιρία μεταδώσει το ίδιο μήνυμα και στις τρείς κατηγορίες, τότε αυτόματα τα προϊόντα θα έχουν μειωμένη απήχηση.
Άρα λοιπόν το φαρμακευτικό marketing αφορά τη διαδικασία προβολής, προώθησης και διανομής φαρμακευτικών προϊόντων στην αγορά. Περιλαμβάνει στρατηγικές επικοινωνίας και διαφήμισης που στοχεύουν τόσο στους επαγγελματίες υγείας όσο και στους υπόλοιπους πελάτες στο ευρύ κοινό.
![](https://www.offlinepost.gr/wp-content/uploads/2025/02/female-pharmacist-working-with-tablet-pharmacy_23-2150359128.jpg)
Τι στρατηγικές προώθησης χρησιμοποιούνται;
- Διαφήμιση μέσω social media ή digital marketing
- Direct to Consumer (DTC) ή αλλιώς άμεση προώθηση προϊόντων σε πελάτες (περιλαμβάνει δημόσιες σχέσεις)
- Business to Business Marketing (B2B)
Που χρησιμοποιείται και σε ποιες επιχειρήσεις
Το φαρμακευτικό marketing χρησιμοποιείται σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην υγεία και τη φαρμακευτική βιομηχανία
Ενδεικτικά παραδείγματα εταιριών:
- Φαρμακευτικές εταιρίες (ΒΙΑΝΕΞ)
- Βιοτεχνολογικές εταιρίες
- Εταιρίες ιατρικών συσκευών
- Φαρμακεία και αλυσίδες φαρμακείων
- Ιατρικές κλινικές και νοσοκομεία
- Startups επιχειρήσεις στον φαρμακευτικό τομέα
![](https://www.offlinepost.gr/wp-content/uploads/2025/02/sick-man-while-working-office-businessman-caught-cold-seasonal-flu_155003-22180.jpg)
Ποιος μπορεί να ασχοληθεί με το φαρμακευτικό marketing
Το φαρμακευτικό marketing απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις τόσο στο πεδίο του μάρκετινγκ όσο και στη φαρμακευτική επιστήμη. Οι επαγγελματίες που μπορούν να ασχοληθούν με αυτό είναι:
- Πτυχιούχοι φαρμακευτικής, χημείας και βιολογίας με γνώσεις και εξειδίκευση σε πωλήσεις
- Πτυχιούχοι μάρκετινγκ και διοίκησης επιχειρήσεων με γνώσεις και εξειδίκευση στον φαρμακευτικό κλάδο
- Πτυχιούχοι επικοινωνίας και μέσων μαζικών ενημέρωσης με γνώσεις και εξειδίκευση στο digital marketing και στον τομέα των φαρμάκων
Πλεονεκτήματα του φαρμακευτικού marketing
- Ενισχύει την επιστημονική έρευνα γιατί οι εταιρείες επενδύουν σε νέα φάρμακα
- Ενημερώνει ειδικούς στον κλάδο και πελάτες για νέα προϊόντα
- Βοηθά αποτελεσματικά τις φαρμακευτικές εταιρίες να προωθήσουν και να διαφημίσουν αποτελεσματικά τα χαρακτηριστικά των προϊόντων τους
Μειονεκτήματα του φαρμακευτικού marketing
- Η προώθηση φαρμάκων απαιτεί μεγάλο προϋπολογισμό για έρευνα και διαφήμιση, επομένως υψηλό κόστος επένδυσης
- Σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει αυστηρή νομοθεσία και δεοντολογικά ζητήματα που δημιουργούν περιορισμούς ως προς την προώθηση και πώληση των φαρμακευτικών αγαθών
Το φαρμακευτικό μάρκετινγκ λοιπόν είναι ένας απαραίτητος τομέας για τη σύγχρονη φαρμακευτική βιομηχανία. Παρά τις προκλήσεις παίζει καθοριστικό ρόλο στην ενημέρωση των επαγγελματιών υγείας και του κοινού και παράλληλα συμβάλλει στην ανάπτυξη της αγοράς φαρμάκων και στην καλύτερη πρόσβαση των ασθενών σε καινοτόμες θεραπείες. Με τη σωστή στρατηγική, τις κατάλληλες πρακτικές ποιότητας και τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς το φαρμακευτικό μάρκετινγκ μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος τόσο των επιχειρήσεων όσο και της δημόσιας υγείας.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Mabico, Φαρμακευτικό μάρκετινγκ και προώθηση προϊόντων υγείας, διαθέσιμο εδώ