8.7 C
Athens
Τρίτη, 4 Φεβρουαρίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΜόδα και social media: Πώς το haul culture, οι influencers και το...

Μόδα και social media: Πώς το haul culture, οι influencers και το fast fashion ντύνουν τον σύγχρονο καταναλωτή


Του Παναγιώτη Μαχαίρα, 

Στην εποχή  που τα social media υπαγορεύουν τις τάσεις και τις αγοραστικές συνήθειες, ο τρόπος που καταναλώνουμε τη μόδα έχει υποστεί μια δραματική μεταμόρφωση. Η άνοδος του haul culture, του influencer marketing και του fast fashion έχουν δημιουργήσει έναν ισχυρό πόλο που διαμορφώνει όχι μόνο το πώς αγοράζουμε, αλλά και το πώς αντιλαμβανόμαστε τον ρουχισμό. Αυτές οι δυνάμεις πυροδοτούν βαθιά ψυχολογικά ερεθίσματα, επηρεάζοντας αποφάσεις με τρόπους που συχνά δεν συνειδητοποιούμε.

Το haul culture, που διαδόθηκε σε πλατφόρμες όπως το YouTube, το TikTok και το Instagram, περιλαμβάνει άτομα που παρουσιάζουν μεγάλες ποσότητες αγορών στα λεγόμενα “haul videos”. Αυτά τα βίντεο εμφανίζουν influencers ή καθημερινούς καταναλωτές να κάνουν unboxing, να δοκιμάζουν και να αξιολογούν προϊόντα από διάφορες μάρκες.

Η ψυχολογική διάσταση του haul culture έγκειται στο λεγόμενο “thrill of the find”, το οποίο βασίζεται στην ντοπαμίνη. Κάθε νέο αντικείμενο αγοράς αντιπροσωπεύει μια μικρή νίκη, ενεργοποιώντας το σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου. Η προσμονή, η διαδικασία του unboxing και η κοινωνική επιβεβαίωση που λαμβάνεται από το sharing των hauls ενισχύουν αυτή την αίσθηση ανταμοιβής, δημιουργώντας εν τέλει έναν κύκλο κατανάλωσης. Η τελετουργική φύση, που παίρνουν τα hauls, δημιουργεί την αίσθηση της κοινότητας μεταξύ των θεατών, οι οποίοι νιώθουν συνδεδεμένοι μέσω κοινών καταναλωτικών εμπειριών.

Το influencer marketing έχει μεταμορφώσει την παραδοσιακή διαφήμιση αξιοποιώντας τη δύναμη των παρακοινωνικών σχέσεων, δηλαδή μονόπλευρες συνδέσεις κάνοντας το κοινό να αισθάνεται έναν προσωπικό δεσμό με τους influencers. Αυτές οι σχέσεις ενισχύουν την δύναμη πειθούς των influencers, καθιστώντας τις προτάσεις τους εξαιρετικά αποτελεσματικές.

Η έννοια του social proof διαδραματίζει κεντρικό ρόλο εδώ. Οι άνθρωποι τείνουν να ακολουθούν τις πράξεις των άλλων όσον αφορά τη μόδα, ειδικά εκείνων που θαυμάζουν ή αντιλαμβάνονται ως ειδικούς. Για παράδειγμα, όταν μια μεγάλη influencer μοιράζεται τα αγαπημένα της ευρήματα μόδας, οι ακόλουθοί της όχι μόνο εμπιστεύονται το γούστο της, αλλά συχνά μιμούνται τις επιλογές της, οδηγώντας σε εκρήξεις στις πωλήσεις για τις επιλεγμένες μάρκες. Οι influencers δημιουργούν μια αίσθηση αυθεντικότητας και ταύτισης, θολώνοντας τη γραμμή μεταξύ αυθεντικών συστάσεων και στρατηγικού μάρκετινγκ.

Πηγή εικόνας και δικαιώματα χρήσης: Anna Nekrashevich / Pexels

Το fast fashion είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από το haul culture και influencer fashion marketing. Μάρκες, όπως το Shein και το Zara, κεφαλαιοποιούν τους γρήγορους κύκλους παραγωγής, προσφέροντας σύγχρονη μόδα σε χαμηλές τιμές. Αυτό το μοντέλο καλύπτει την επιθυμία του σύγχρονου καταναλωτή για κοινωνική αποδοχή και άμεση ικανοποίηση. Ψυχολογικά, η γρήγορη μόδα εκμεταλλεύεται το scarcity effect και το FOMO. Επιπλέον, η θεωρία του hedonic treadmill εξηγεί πώς οι καταναλωτές βιώνουν μια φευγαλέα αίσθηση ευτυχίας από νέες αγορές, η οποία γρήγορα εξασθενεί, προκαλώντας την ανάγκη για περισσότερες αποκτήσεις για να διατηρηθεί αυτή η ευχαρίστηση.

Το haul culture, το influencer marketing και το fast fashion δημιουργούν έναν βρόχο που διαμορφώνει τις διασυνδεδεμένες δυναμικές της σύγχρονης κατανάλωσης μόδας. Οι influencers παρουσιάζουν hauls, επισημαίνοντας τις τάσεις. Οι καταναλωτές, λόγω του FOMO και του social proof, αυξάνουν τις αγορές τους. Οι εταιρείες fast fashion ανταποκρίνονται σε αυτό το καταναλωτικό κάλεσμα με γρήγορους κύκλους εργασιών, ενώ παράλληλα συνεργάζονται με influencers για να διατηρήσουν τον βρόχο.

Ενώ αυτός ο βρόχος οδηγεί την οικονομική ανάπτυξη, έχει ως συνέπεια σημαντικό περιβαλλοντικό και ψυχολογικό κόστος. Η βιομηχανία της μόδας ευθύνεται για περίπου το 10% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, με το fast fashion να συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στα απόβλητα υφασμάτων και στη ρύπανση. Σε ψυχολογικό επίπεδο, η συνεχής έκθεση σε περιεχόμενο haul μπορεί να οδηγήσει σε συναισθηματική κόπωση, τύψεις και μειωμένη καταναλωτική ικανοποίηση. Το παράδοξο της επιλογής υποδηλώνει ότι η ύπαρξη πάρα πολλών επιλογών μπορεί να κατακλύσει τους καταναλωτές, μειώνοντας το αίσθημα της χαράς και αυξάνοντας το άγχος.

Η διασταύρωση του haul culture, του influencer marketing και του fast fashion έχει δημιουργήσει ένα δυναμικό περιβάλλον, που διαμορφώνει τη σύγχρονη καταναλωτική συμπεριφορά. Αναγνωρίζοντας τις ψυχολογικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις, οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν επιλογές που δεν είναι μόνο ικανοποιητικές αλλά και βιώσιμες, ενισχύοντας μια πιο υγιή σχέση με τη μόδα στην ψηφιακή εποχή.


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Παναγιώτης Μαχαίρας
Παναγιώτης Μαχαίρας
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1999. Είναι απόφοιτος του τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και ολοκληρώνει τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο πρόγραμμα Αναλυτικής Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει εργαστεί στον χώρο του μάρκετινγκ και της επιχειρηματικής πληροφόρησης. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν τη συμπεριφορά και ψυχολογία καταναλωτή.