Του Μάριου Δεστούνη,
Το Ιράν αποτελεί για πολλά χρόνια, πλέον, το μαύρο πρόβατο για τον Δυτικό κόσμο. Ιδιαίτερα μετά τα γεγονότα της Ρωσίας με την Ουκρανία και τη στήριξη της Μόσχας από τους Ιρανούς, το Ιράν είναι ακόμα σε πιο δεινή θέση. Παρόλα αυτά, η ιρανική κυβέρνηση καταφέρνει να επιβιώνει μέσω του βασικού πυλώνα της, που είναι η διακίνηση πετρελαίου. Η ιρανική οικονομία στηρίζεται σε τεράστιο βαθμό στην εξαγωγή πετρελαίου και για αυτό, μάλιστα, ο τομέας αυτός έχει δεχτεί ολοκληρωτικές κυρώσεις από τη Δύση. Όπως η Βενεζουέλα, η Ρωσία και η Β. Κορέα αντίστοιχα και το Ιράν χρησιμοποιεί τις ίδιες μεθόδους για να διακινεί παράνομα το πετρέλαιο του κάτω από τα διεθνή ραντάρ. Επιτυγχάνει τη διαδικασία αυτή με τη χρήση ενός στόλου-φαντασμάτων που ονομάζεται κοινώς dark ή black fleet. Ο στόλος αυτός, μάλιστα, αυξάνεται διαρκώς με γεωμετρική ακρίβεια.
Μιλάμε για πλοία τα οποία έχουν πλαστά έγγραφα, αλλάζουν διαρκώς σημαίες προέλευσης και ακολουθούν περίπλοκες τακτικές απόκρυψης της πραγματικής ταυτότητας των όσων κουβαλούν. Ταυτόχρονα, αποκρύπτουν τις διαδρομές τους στέλνοντας παραπλανητικά σήματα σχετικά με τις διαδρομές των πλοίων και τέλος, φυσικά χρησιμοποιούν τη μέθοδο ship to ship. Κατά τη μέθοδο αυτή, δυο πλοία πλευρίζουν το ένα το άλλο και μεταφέρεται από το ένα το πετρέλαιο στο άλλο με στόχο και πάλι την απόκρυψη της ταυτότητας του εμπορεύματος. Για παράδειγμα, προσφάτως, όπως εντοπίστηκε από ευρωπαϊκούς δορυφόρους σε συνδυασμό με διαρροή δεδομένων που έγινε από ένα hacking network, μπορούμε να εξετάσουμε ένα πολύ απτό παράδειγμα, αυτό του πλοίου Remy. Το εν λόγω πλοίο έφερε σημαία προέλευσης Παναμά. Τα έγγραφα του ανέφεραν ότι μετέφερε φορτίο το οποίο είχε φορτώσει στο Ιράκ. Στην πραγματικότητα, το πλοίο είχε διπλή ταυτότητα λειτουργώντας και υπό το όνομα deep ocean με χώρα προέλευσης το Ιράν και μέρος του στόλου μιας εταιρείας ονομαζόμενης Sahara Thunder.
Μάλιστα, οι δορυφόροι εντόπισαν το πλοίο να μεταφέρει πετρέλαιο σε άλλο πλοίο που ανήκει στην ίδια ιρανική εταιρεία, το Sonia 1. Το πλοίο μετέφερε ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου, τα οποία διακινούσαν σε λιμάνια με στόχο να καταλήξουν οπουδήποτε στον κόσμο. Τα λιμάνια αυτά βρίσκονται είτε στην περιοχή του Κόλπου, στα στενά της Malacca, σε λιμάνια στην Κίνα και την Βενεζουέλα. Από τον Μάρτιο του 2022 μέχρι το 2024, η Sahara Thunder με τον στόλο της βοήθησε στη μεταφορά 18 παράνομων φορτίων. Για να δούμε μάλιστα τη γενικότερη εικόνα, το Ιράν έχει έσοδα περί των 54 δις ετησίως. Ακολουθώντας την περίπτωση του Remy, που αποτελεί απλώς ένα παράδειγμα για όσα συμβαίνουν γύρω από την παράνομη μεταφορά πετρελαίου του Ιράν, μετέφερε το φορτίο του σε δυο άλλα πλοία ανοιχτά της Σιγκαπούρης, τα οποία στη συνέχεια τα μετέφεραν σε αγοραστές στην Κίνα.
Φυσικά και μετά τις αποκαλύψεις τα εν λόγω πλοία στοχοποιήθηκαν, καθώς και η εταιρεία, η οποία τέθηκε απευθείας σε καθεστώς κυρώσεων και μάλιστα, πλέον, αν κάποιος επιχειρήσει να επισκεφθεί την ιστοσελίδα της, παραπέμπεται σε μια ιστοσελίδα τζόγου κινεζικής ταυτότητας.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- How Iran moves sanctioned oil around the world, Reuters, διαθέσιμο εδώ