Του Γιάννη Αρμύρα,
Πρακτικά μέτρα για την είσοδο της Βουλγαρίας στη Ζώνη του Σένγκεν και μέσω ξηράς λαμβάνουν 16 συνοριακοί σταθμοί με τη Ρουμανία και την Ελλάδα, αφού το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισε να καταργήσει τους ελέγχους στα χερσαία σύνορά των τριών αυτών χωρών από την 1η Ιανουαρίου 2025. Ήδη έχουν αρχίσει να αφαιρούνται πινακίδες και φραγμοί, οι οποίοι αναφερόντουσαν στους συνοριακούς σταθμούς και τις επόμενες μέρες, θα τοποθετηθούν νέες πινακίδες και σημάνσεις.
Με την κατάργηση των ελέγχων κατά μήκος των συνόρων, τα αυτοκίνητα θα περνούν χωρίς να σταματάνε στους σταθμούς, με μέγιστη ταχύτητα έως 50 χλμ/ω και σε ορισμένες περιοχές έως και 30 χλμ/ω. Ακόμη, έπειτα από απόφαση της Συνοριακής Αστυνομίας σε τυχαία βάση θα εξακολουθήσουν να γίνονται έλεγχοι. Οι συνοριοφύλακες θα μπορούν να σταματήσουν οποιοδήποτε όχημα σε απόσταση 30 χιλιομέτρων από τα σύνορα. Γι’ αυτό οι αρχές υπενθυμίζουν ότι όλοι θα πρέπει να έχουν μαζί τους τόσο τα προσωπικά τους έγγραφα όσο και αυτά του αυτοκινήτου. Ας κοιτάξουμε, όμως, τι θα αλλάξει στα σύνορα μας με τη Βουλγαρία.
Μπλαγκόεβγκραντ – Γκότσε Ντέλτσεφ (Άνω Νευροκόπι): «Προμαχώνας» και «Εξοχή»
Θέματα που σχετίζονται με την εισαγωγή των κανόνων Σένγκεν για τη διέλευση από τα συνοριακά σημεία ελέγχου «Προμαχώνας» και «Εξοχή» στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα συζητήθηκαν σε συνάντηση των αρμόδιων θεσμών στο Μπλαγκόεβγκραντ τις προηγούμενες μέρες. Μεταξύ των θεμάτων, που συζητήθηκαν, ήταν η αφαίρεση των πινακίδων, οι οποίες υποδεικνύουν το συνοριακό σταθμό «Προμαχώνα», η βελτίωση της υποδομής και της ροής της κυκλοφορίας, η τοποθέτηση νέων πινακίδων ορίου ταχύτητας, καθώς και ο διαχωρισμός δύο λωρίδων εισόδου και εξόδου. Ακόμη, θέματα που συζητήθηκαν ήταν η ανανέωση της οδικής σήμανσης, η τοποθέτηση φωτεινής σηματοδότησης, η αφαίρεση ζυγών για τα βαρέα φορτηγά οχήματα, τα τεχνητά οδοστρώματα για μείωση ταχύτητας, καθώς και οι καμπίνες ελέγχου.
Κάρτζαλι – Κίρκοβο: «Νυμφαία»
Αυτή τη στιγμή έχει ήδη εκπονηθεί σχέδιο για την απομάκρυνση των εμποδίων στο συνοριακό σταθμό «Νυμφαία» στα σύνορα μας με τη Βουλγαρία. Το σχέδιο περιλαμβάνει πολλά στάδια. Το πρώτο είναι η αφαίρεση των φραγμών και των οδικών πινακίδων, που δείχνουν ότι υπάρχει συνοριακός σταθμός. Θα υπάρχουν και άλλες μορφές ελέγχου, οι οποίες σχετίζονται με τη μετανάστευση, αλλά δεν θα είναι πανταχού παρούσες. Μέχρι αυτή τη στιγμή δεν θα υπάρξουν αλλαγές ως προς τον τρόπο χρήσης του οδικού δικτύου. Η απαγόρευση που υπάρχει μέχρι σήμερα για τη διέλευση λεωφορείων και φορτηγών από τη Νυμφαία παραμένει.
Σμόλιαν: «Ρουντοζέμ – Δημάριο»
Ο δρόμος από τη πλευρά της χώρας μας μέχρι το συνοριακό σταθμό των ελληνοβουλγαρικών συνόρων δεν είναι ακόμη έτοιμος. Ο περιφερειάρχης της περιφέρειας «Ανατολική Μακεδονία και Θράκη», Χριστόδουλος Τοψίδης, δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι ο δρόμος θα είναι έτοιμος μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου. Ο ίδιος, επίσης, επισκέφτηκε την πόλη του Σμόλιαν στη Βουλγαρία και συναντήθηκε με τον ομόλογό του, Ζάχαρι Σιράκοφ.
Στη συνάντηση συμμετείχαν, επίσης, εκπρόσωποι περιφερειακών διοικήσεων και φορέων και από τις δύο πλευρές των συνόρων. Από την 1η Ιανουαρίου 2025, θα πρέπει να είναι δυνατή η ελεύθερη διέλευση από το συνοριακό σταθμό «Ρουντοζέμ — Δημάριο», προβλέπει ο Zahari Sirakov. Ο δρόμος από το Δημάριο προς τα σύνορα έχει σχεδόν ολοκληρωθεί συμφώνα με τον Τοψίδη. Εδώ και περίπου δύο χρόνια, έχει ολοκληρωθεί ο δρόμος από τη βουλγαρική πλευρά μέχρι τα σύνορα και η διάνοιξη του συνοριακού σταθμού έχει αναβληθεί επανειλημμένα λόγω καθυστερήσεων στην κατασκευή του δρόμου από το Δημάριο προς τα σύνορα.
Χάσκοβο – Ιβάïλοβγκραντ: «Ιβάïλοβγκραντ – Κυπρίνος» και Σβίλενγκραντ: «Καπιτάν Πέτκο Βοïβόντα – Ορμένιο»
Σύμφωνα με τον περιφερειάρχη της επαρχίας Χάσκοβο, Μεχμέτ Αταμάν, η περιφερειακή διοίκηση στο Χάσκοβο υπέβαλε στο Υπουργικό Συμβούλιο έκθεση για την αναδιοργάνωση των δύο συνοριακών σημείων με τη χώρα μας στην περιοχή, δηλαδή των σταθμών «Καπιτάν Πέτκο Βοïβόντα – Ορμένιο» κοντά στο Σβίλενγκραντ και «Ιβάïλοβγκραντ – Κυπρίνος» κοντά στη πόλη του Ιβάïλοβγκραντ, λόγω της ένταξης της Βουλγαρίας στη Ζώνη του Σένγκεν. Το σχέδιο για το νέο κυκλοφοριακό καθεστώς προβλέπει την αφαίρεση του πρώτου σταδίου των εγκαταστάσεων παρεμπόδισης στους σταθμούς και της οδικής σήμανσης, που υποδεικνύει τις ονομασίες των σταθμών. Η Περιφερειακή Οδοποιία της περιοχής έχει ήδη αρχίσει να επιδιορθώνει προβληματικές περιοχές γύρω από τους συνοριακούς σταθμούς και να καθαρίζει τις περιοχές γύρω τους. Κλείνοντας, ο Αταμάν δήλωσε ότι θα διατηρηθούν μορφές ελέγχου για την πρόληψη της μετάδοσης λοιμώξεων στα ζώα και συζητούνται, επίσης, κινητοί σταθμοί απολύμανσης.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
-
Από την 1η Ιανουαρίου, η Βουλγαρία κλείνει όλα τα συνοριακά σημεία με την Ελλάδα λόγω Σένγκεν!, varna24.bg, διαθέσιμο εδώ
-
Η Ελλάδα υποδέχεται τη Βουλγαρία στο Σένγκεν: Τέλος στις ουρές στα σύνορα, dnes.bg, διαθέσιμο εδώ