Της Αριάδνης – Παναγιώτας Φατσή,
Ακόμη και για όσες και όσους έχουν ξεπεράσει την ηλικία στην οποία γοητεύεται κανείς από βιβλία για νεαρούς ενήλικες, είναι εμφανές ότι αυτό το λογοτεχνικό είδος έχει ιδιαίτερη επιτυχία, διότι απευθύνεται σε ανησυχίες που είναι λογικό να συνδέονται με την εφηβική και μετεφηβική ηλικία, όπως η ενηλικίωση, η ταυτότητα και η υπέρβαση των πρώτων μεγάλων δυσκολιών που ανακύπτουν στην πορεία προς την ενήλικη ζωή. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκει το νέο μυθιστόρημα «Κορίτσι από Γυαλί» της Kathleen Glasgow, το οποίο έχει θεωρηθεί από κριτικούς το καλύτερο της καριέρας της συγγραφέως, και κυκλοφόρησε σε ελληνική μετάφραση της Άντζης Κουνάδη από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Πριν από όλα τα άλλα, όμως, η καθιερωμένη γνωριμία με τη συγγραφέα. Η Kathleen Glasgow, που εργάζεται στο Tuscon της Αριζόνα, είναι μια ιδιαίτερα επιτυχημένη νέα συγγραφέας, που βρέθηκε στην 1η θέση των best seller από την έγκριτη εφημερίδα των New York Times για τα έργα Διαλυμένο Κορίτσι και Ο φίλος μου το σκοτάδι, που έχουμε επίσης παρουσιάσει σε αυτή τη στήλη. Είναι, επίσης, η συν-δημιουργός των best seller σειρών μυστηρίου The Agathas και The Night in Question. Η Kathleen Glasgow είναι γνωστή για τα συγκινητικά νεανικά μυθιστορήματά της που εξερευνούν σύνθετα συναισθηματικά και κοινωνικά ζητήματα. Τα προηγούμενα έργα της έχουν επαινεθεί για την ωμή ειλικρίνειά τους, καθιστώντας την μια σημαντική φωνή στη σύγχρονη νεανική λογοτεχνία. Το σημερινό βιβλίο αφηγείται την ιστορία της 15χρονης Μπέλα, η οποία παλεύει με την πίεση των οικογενειακών προσδοκιών, την προσωπική θλίψη και την καταφυγή στο αλκοόλ ως μέσο διαφυγής. Η αφήγηση προσφέρει μια ειλικρινή απεικόνιση του εφηβικού εθισμού, και ακόμη περισσότερο της δύσκολης πορείας προς την ανάρρωση.
Κεντρική πρωταγωνίστρια του βιβλίου είναι η Μπέλα, η οποία προσπαθεί να ισορροπήσει στην εφηβική της ζωή, ενώ η μητέρα της ζητά συνεχώς βοήθεια στο σπίτι, το πρώην αγόρι της την έχει χωρίσει και ο πατέρας της είναι συναισθηματικά απών και απλά θέλει η κόρη του να μην προκαλεί προβλήματα. Ο θάνατος της γιαγιάς της, με την οποία η Μπέλα είχε ιδιαίτερα καλή σχέση, αλλά και το γεγονός ότι η ίδια έχει επιφορτιστεί με τη φροντίδα της μικρότερης αδελφής της, αποτελεί τη σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι, ώστε η έφηβη να στραφεί στο αλκοόλ για να αντιμετωπίσει τα αρνητικά συναισθήματα που την κατακλύζουν.
Μετά από ένα περιστατικό υπερβολικής κατανάλωσης σε ένα πάρτι για την Ημέρα των Ευχαριστιών, η Μπέλα ξυπνά στο νοσοκομείο σε κακή κατάσταση και η μητέρα της την αναγκάζει να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα και να εισαχθεί σε κέντρο αποτοξίνωσης. Εκεί, γνωρίζει άλλους εφήβους με παρόμοιες εμπειρίες και αρχίζει να ανακαλύπτει τον εαυτό της, προσπαθώντας να χτίσει δεξιότητες αυτονομίας και αυτογνωσίας. Το ταξίδι της ανάρρωσης, όμως, θα είναι ίσως ακόμη πιο δύσκολο και από τον ίδιο τον εθισμό.
Στο βιβλίο αυτό, η Glasgow έχει για μια ακόμη φορά δημιουργήσει έναν χαρακτήρα με βάθος, απεικονίζοντας με ρεαλισμό την πορεία της Μπέλα μέσα από τον εθισμό και την ανάρρωση. Οι δευτερεύοντες χαρακτήρες, ιδιαίτερα όσοι βρίσκονται στο κέντρο αποτοξίνωσης, προσθέτουν πλούτο στην αφήγηση, ενώ η πλοκή αντικατοπτρίζει την αργή και συχνά επώδυνη διαδικασία της θεραπείας, η οποία είναι σπανίως μια γραμμική διαδικασία, και συχνά περνά από στιγμές αδυναμίας. Το μυθιστόρημα αποτελεί μια συγκινητική ανάγνωση για εφήβους και ενήλικες, φωτίζοντας τις πραγματικότητες του εθισμού και την ανθεκτικότητα που απαιτείται για την υπέρβασή του. Ίσως δεν είναι μια ανάγνωση που θα συγκινήσει άτομα άλλης ηλικιακής κατηγορίας, αλλά θα πρέπει να παραδεχθούμε ότι η Glasgow έχει καταφέρει να γράψει αληθοφανείς χαρακτήρες και ρεαλιστικές καταστάσεις, σε αντίθεση με αρκετά μυθιστορήματα του συγκεκριμένου λογοτεχνικού είδους.