13.9 C
Athens
Τρίτη, 24 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορίαΗ τέχνη της προσωπογραφίας κατά την Αρχαιότητα

Η τέχνη της προσωπογραφίας κατά την Αρχαιότητα


Του Βασίλη Γκούρη,

Η προσωπογραφία στην αρχαία Ελλάδα

Η προσωπογραφία στην αρχαία Ελλάδα αποκτά επίσημη υπόσταση με τον Μέγα Αλέξανδρο. Ο ηγεμόνας, λίγο πριν ξεκινήσει τη θρυλική εκστρατεία του προς την Ανατολή, ανέθεσε σε τρία μόνο πρόσωπα την τιμή να τον αποτυπώσουν στις τέχνες τους: τον γλύπτη Λύσιππο, τον ζωγράφο Απελλή και τον χαράκτη Πυργοτέλη. Από τα έργα που δημιουργήθηκαν, μόνο εκείνα του Λύσιππου διασώζονται, παρουσιάζοντας τον Αλέξανδρο με ρεαλισμό. Σε αντίθεση, μεταγενέστερες αναπαραστάσεις τον αποδίδουν ως θεϊκή μορφή, υιοθετώντας έναν ιδεαλιστικό χαρακτήρα.

Πριν από τον Αλέξανδρο

Η λεγόμενη «Ερμαϊκή στήλη Azara»: Πορτρέτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου από Πεντελικό μάρμαρο, αττικό αντίγραφο του 1ου-2ου αιώνα μ.Χ. μετά από ελληνικό πρωτότυπο στο τέλος του 4ου αιώνα π.Χ. Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Παρότι η προσωπογραφία ως αυτόνομο είδος καθιερώνεται τον ύστερο 4ο αιώνα π.Χ., τα πρώτα δείγματα εντοπίζονται ήδη από τον 5ο αιώνα π.Χ. Για να κατανοήσουμε τη φύση της, είναι σημαντικό να διευκρινίσουμε ότι ως πορτρέτο θεωρείται κάθε εικαστική απόδοση ενός ανθρώπου, ο οποίος στοχεύει στην αναγνώρισή του από τους θεατές. Η αναγνώριση αυτή στηρίζεται, είτε στα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά είτε σε στοιχεία που επιλέγει ο καλλιτέχνης ή ο ίδιος ο εικονιζόμενος.

Πρώιμες εκφάνσεις της προσωπογραφίας

Αν και η προσωπογραφία αποκτά συστηματική ανάπτυξη τον ύστερο 4ο αιώνα π.Χ., στον 5ο αιώνα εμφανίζονται ήδη έργα, τα οποία προορίζονταν να αποδώσουν σημαντικά πρόσωπα. Αυτές οι απεικονίσεις, ωστόσο, επικεντρώνονται περισσότερο στην κοινωνική θέση ή το ρόλο του απεικονιζόμενου παρά στα φυσικά του χαρακτηριστικά. Τέτοια παραδείγματα είναι τα αγάλματα των Τυραννοκτόνων, του Μιλτιάδη στους Δελφούς και του Θεμιστοκλή. Σε αυτές τις παραστάσεις, οι λεπτομέρειες των προσώπων δεν φαίνεται να παίζουν καθοριστικό ρόλο, καθώς επικρατεί μία γενικευμένη προσέγγιση.

Τον 4ο αιώνα π.Χ., η προσέγγιση αλλάζει ριζικά. Οι καλλιτέχνες αρχίζουν να εφαρμόζουν αρχές της φυσιογνωμικής, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην πιστή απεικόνιση των ατομικών χαρακτηριστικών, στη ρεαλιστική αποτύπωση και στην έκφραση προσωπικών στοιχείων του χαρακτήρα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το έργο του γλύπτη Σιλανίωνα, ο οποίος αποτύπωσε τη μορφή του Πλάτωνα με κοντά μαλλιά, κυματιστή γενειάδα και βαθιές ρυτίδες στο μέτωπο. Στον ίδιο καλλιτέχνη αποδίδεται και μία χάλκινη κεφαλή πυγμάχου, πιθανότατα του Σατύρου, με έντονα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά, όπως οι διογκωμένοι μύες και τα ρυτιδιασμένα μάτια.

Πρώιμη προσωπογραφία. Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Ο Μέγας Αλέξανδρος και η ελληνιστική προσωπογραφία

Ο Λύσιππος, ο σημαντικότερος καλλιτέχνης της εποχής του Αλεξάνδρου, φιλοτέχνησε πολλά πορτρέτα του μεγάλου στρατηλάτη. Τα έργα του ανέδειξαν την ομορφιά, τη δυναμικότητα και τη βασιλική του αίγλη. Οι χαρακτηριστικές λεπτομέρειες, όπως η ελαφρώς στραμμένη προς τα πάνω κεφαλή, τα πλούσια μαλλιά και το ζωντανό βλέμμα, διαμόρφωσαν το πρότυπο της ηγεμονικής προσωπογραφίας, που ακολούθησαν οι διάδοχοι του Αλεξάνδρου.

Κατά την ελληνιστική εποχή, οι προσωπογραφίες των ηγεμόνων αποκτούν συχνά τη μορφή αγαλμάτων. Παρότι τα περισσότερα απ’ αυτά τα έργα έχουν χαθεί, οι αναπαραγωγές, που σώζονται, υποδεικνύουν την τάση για έντονο ρεαλισμό. Ένα παράδειγμα είναι η κεφαλή του Αττάλου Α΄ της Περγάμου, η οποία δημιουργήθηκε σε δύο φάσεις: πριν και μετά τη βασιλική του ανακήρυξη. Ένα άλλο αξιοσημείωτο δείγμα είναι η κεφαλή του Αντιόχου Γ΄ της Συρίας, που ακολουθεί το πρότυπο του Αλεξάνδρου, προσδίδοντας, ωστόσο, έμφαση σε προσωπικά χαρακτηριστικά, όπως το σχήμα της μύτης και των χειλιών.

Προσωπογραφία την περίοδο των ελληνιστικών χρόνων. Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Προσωπογραφίες φιλοσόφων και ιδιωτών

Η προσωπογραφία φιλοσόφων, κατά την ελληνιστική περίοδο, επικεντρώνεται στην ανάδειξη της πνευματικής αξίας τους. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το άγαλμα του Χρυσίππου, το οποίο τον παρουσιάζει καθιστό να μετρά τα δάχτυλά του, αποδίδοντας την πνευματική του ενασχόληση. Εξίσου σημαντικός είναι ο χάλκινος ανδριάντας, που βρέθηκε στο ναυάγιο των Αντικυθήρων, ο οποίος απεικονίζει έναν φιλόσοφο με χαρακτηριστικά, όπως η βαθιά ρυτιδιασμένη έκφραση, η ατίθαση κόμη και τα σμιλεμένα χαρακτηριστικά του προσώπου.

Χάλκινη κεφαλή πορτρέτου πυγμάχου, που βρέθηκε στην Ολυμπία (περίπου 330-320 π.Χ.). Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Τα πορτρέτα ιδιωτών, ιδιαίτερα εκείνων που ζούσαν σε εμπορικά κέντρα, όπως η Δήλος, χαρακτηρίζονται από έντονο ρεαλισμό και έλλειψη ιδεαλισμού. Αυτή η τάση αποτυπώνει τη γέννηση του «δημοκρατικού πορτρέτου», το οποίο θα αποτελέσει τη βάση για τη ρωμαϊκή προσωπογραφία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η κεφαλή ενός άνδρα, με βαθιές ρυτίδες και αυστηρό βλέμμα, ενώ άλλη κεφαλή παρουσιάζει έναν μεσήλικα με αραιά μαλλιά και απόλυτη σοβαρότητα.

Η προσωπογραφία στην αρχαία Ελλάδα εξελίχθηκε από μία συμβολική τέχνη, σε μια βαθιά ρεαλιστική απόδοση της ανθρώπινης μορφής. Από τους ηγεμονικούς τόνους των αλεξανδρινών έργων, έως τις ακριβείς φυσιογνωμικές απεικονίσεις φιλοσόφων και ιδιωτών, η τέχνη αυτή αποτελεί μία μαρτυρία της συνεχούς εξέλιξης και καινοτομίας της ελληνικής καλλιτεχνικής παράδοσης.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Δ. Πλάντζος (2016), Ελληνική Τέχνη και Αρχαιολογία 1200-30 π.Χ., Αθήνα: Εκδόσεις ΚΑΠΟΝ
  • J.J. Pollitt (1986), ART IN THE HELLENISTIC AGE, Cambridge University Press

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Βασίλης Γκούρης
Βασίλης Γκούρης
Γεννήθηκε το 2003 στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Ύδρα. Είναι προπτυχιακός φοιτητής του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα πηγάζουν από την Αρχαιολογία της Κλασικής εποχής, στην οποία βασίζεται η μελέτη και έρευνά του. Κατέχει τη γνώση της Αγγλικής και Γερμανικής γλώσσας. Παράλληλα, στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με το διάβασμα βιβλίων σχετικά με την επιστήμη του, το video editing και του αρέσει να ακούει μουσική.