Της Μαριαλένας Κουντούρη,
Σε όλους μας έχει τύχει, ενώ προσπαθούμε να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες κάποιου κοντινού μας προσώπου, να καταπιέζουμε τα δικά μας «θέλω», με σκοπό να γίνουμε αρεστοί και ευγενικοί. Αυτή η συμπεριφορά ανήκει στους ανθρώπους που λέγονται ‘’people—pleasers”. Ένας people—pleaser, έχει διαρκώς την τάση να θέτει σε προτεραιότητα τους άλλους ανθρώπους και ταυτόχρονα να βάζει σε δεύτερη μοίρα τον εαυτό του, σε διάφορα ζητήματα από το πιο απλό έως το πιο σύνθετο. Ουσιαστικά, αρνείται να πει «όχι» και υποβαθμίζει τις δικές του ανάγκες.
Γιατί κάποιος είναι people—pleaser;
Ένας άνθρωπος που επιλέγει είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα να είναι people—pleaser, ενδεχομένως, αντλεί ικανοποίηση από την χαρά και την εκτίμηση που θα τους δείξει το άλλο πρόσωπο. Σε αυτήν την περίπτωση, όμως, τις περισσότερες φορές, παραγκωνίζονται οι ανάγκες του ίδιου του ατόμου. Ακόμα, αυτές οι συμπεριφορές συνήθως βρίσκουν τις ρίζες τους στην παιδική ηλικία. Συγκεκριμένα, τα άτομα αυτά ίσως να έχουν μεγαλώσει με ανθρώπους οι οποίοι ήταν ιδιαίτερα αγχώδεις, και συνεπώς, γνωρίζοντας ότι αυτή η αγχώδης κατάσταση είναι αρκετά επίπονη, να μην επιθυμούν να τη νιώθει κάποιος δικός τους άνθρωπος. Σαφώς, στην μετέπειτα ζωή τους, αυτό αποτελεί σημαντικό πρόβλημα, διότι όταν δημιουργούν διαπροσωπικές σχέσεις, θεωρούν ότι πρέπει να βάζουν σε προτεραιότητα τις ανάγκες των άλλων, πιστεύοντας ταυτόχρονα ότι οι δικές του προσωπικές ανάγκες δεν είναι τόσο σημαντικές.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός people—pleaser;
Ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά είναι η αδυναμία του να πουν «όχι». Τα άτομα δεν δύνανται να αρνηθούν οτιδήποτε τους ζητηθεί, διότι ενδεχομένως ανησυχούν για την άποψη που θα σχηματίσουν οι άλλοι για τους ίδιους. Επιπλέον, αυτά τα άτομα τείνουν να ζητούν πολύ συχνά συγνώμη ακόμη και σε στιγμές που δεν έχουν κάποιον λόγο να τον κάνουν.
Ένας people—pleaser βιώνει σημαντικές δυσκολίες στην καθημερινότητά του, οι οποίες λειτουργούν ανασταλτικά στην προσωπική του ευημερία. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί έντονο θυμό και άγχος, λόγω της καταπίεσης που υφίστανται τα άτομα αυτά. Το στρες, λοιπόν, είναι κάτι που «μονοπωλεί» στη ζωή αυτών των ανθρώπων, γεμίζοντας τις σκέψεις τους με ανούσιους προβληματισμούς.
Αντιλαμβανόμαστε ότι δεν είναι εύκολο να σταματήσει κανείς να ικανοποιεί τις ανάγκες των άλλων, γιατί απλά επιδιώκει να τους προσφέρει χαρά, παρ’ όλ’ αυτά, οφείλει να θέτει τον εαυτό του στην «πρώτη θέση». Όταν, λοιπόν, θέτει κάνεις τον εαυτό του σε προτεραιότητα δεν χαρακτηρίζεται απαραίτητα εγωιστής, αντίθετα είναι μία προσπάθεια διαφύλαξης της ψυχικής υγείας και αυτό-φροντίδας. Συνεπώς, αν είσαι ένας people—pleaser την επόμενη φορά που θα σου ζητηθεί κάτι που εσύ δεν θέλεις να πραγματοποιήσεις, δοκίμασε με ευγένεια να το αρνηθείς, διότι, το «όχι» θα πρέπει να υπάρχει στο καθημερινό μας λεξιλόγιο με σκοπό να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι, όχι για τους άλλους αλλά για εμάς τους ίδιους.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Τι είναι ο «people-pleaser» και μήπως είσαι ένας κι εσύ;, In.gr, διαθέσιμο εδώ
- People pleaser (ή αλλιώς, “τα καλά παιδιά”), Therapia.gr, διαθέσιμο εδώ