Του Ραφαήλ Παπαδόπουλου,
Η μεγάλη γερμανική βιομηχανία αυτοκινήτων, η luxury μάρκα της Mercedes-Benz βρίσκεται και αυτή πλέον μπλεγμένη μέσα στην πολύπλοκη οικονομικά κρίση που διαλύει τη γερμανική οικονομία. Βέβαια, μιλάμε σίγουρα για μια ισχυρότατη πολυεθνική εταιρεία που κατέχει μεγάλο πλούτο και μπορεί εύκολα να ελίσσεται στην αγορά. Αν και η κρίση δεν είναι ο μόνος κίνδυνος, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν ένα μεγάλο βήμα προς την ηλεκτροκίνηση και αν δεν πραγματοποιηθούν οι σωστές ενέργειες από μεριάς της βιομηχανίας αυτής, σύντομα η Mercedes θα ξεπεραστεί.
Το brand που σήμερα βλέπουμε και θαυμάζουμε, ξεκίνησε πολλά χρόνια πριν, συγκεκριμένα το 1886, όταν και τρεις εφευρέτες και παραγωγοί αυτοκινήτων ένωσαν τις δυνάμεις τους ιδρύοντας την Daimler-Motren-Gesellschaft. Η DMG και αργότερα Benz & Cie, ήταν φαινομενικά η πρώτη εταιρεία παραγωγής αυτοκινήτων στην περιοχή και οι πωλήσεις γιγαντώθηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα. Τα αυτοκίνητα με την επωνυμία Mercedes ήταν μόνον σπορ αυτοκίνητα και το όνομα προήλθε από την ομώνυμη κόρη του επιχειρηματία Τζέλινεκ. Οι Daimler και Benz δούλευαν χωριστά και παρήγαγαν δικά τους μοντέλα, ενώ με την μετέπειτα συνένωσή τους με το πέρας του Πρώτου Παγκοσμίου, επέφεραν εξαιρετικές επιδώσεις και κυριολεκτικά κατακτήσαν την αγορά. To πρώτο πετρελαιοκίνητο όχημα που λανσάρει η μάρκα κυκλοφορεί το 1936 και πρόκειται για το 260 D Model.
Κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο, η εταιρεία στα πλαίσια του πολέμου, μετεξελίσσεται κατά την πάροδό του σε μία πολεμική βιομηχανία, η οποία παράγει εξ ολοκλήρου πολεμικό υλικό, ενώ πλέον στη δούλεψή της εντάσσονται καταναγκασμένοι πολίτες για την εκπλήρωση του νέου στόχου. Η τότε λοιπόν Daimler-Benz παράγει τη λιμουζίνα Mercedes-Benz 770, αμάξι που χρησιμοποιούσαν υψηλοί αξιωματούχοι και ο ίδιος ο Φύρερ. Με την ανάκαμψη του έθνους, μετά από την λήξη του πολέμου, υποβοηθούμενη από τις Δυτικές δυνάμεις και την Συμμαχία και η ίδια η αυτοκινητοβιομηχανία επανήλθε στην πρωτύτερη και ανοδική της πορεία. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν η Mercedes λάνσαρε πολλά επιτυχημένα μοντέλα αυτοκινήτων, οικογενειακού τύπου αλλά και στυλ λιμουζίνας, ενώ την δεκαετία του ’60 εξαγόρασε την εταιρεία Maybach και συνέχισε την παραγωγή πολυτελών μοντέλων. Στις δεκαετίες ’70 και ’80 ξεκίνησε ο σχεδιασμός του απόλυτου αυτοκινήτου πόλης, δηλαδή του Smart και πρωτοεμφανίσθηκε στην αγορά το ’98. Τέλος να σχολιάσουμε την εισαγωγή των AMG εξαρτημάτων και βελτιωτικών αξεσουάρ που λανσαρίστηκε την δεκαετία του ’80, με μεγάλη ζήτηση για το κάτι πιο διαφορετικό. Η Mercedes εκμεταλλευόμενη αυτό, άρχισε να παράγει αμάξια τα οποία διέθεταν εκ των προτέρων τα AMG χαρακτηριστικά και τους βελτιωμένους κινητήρες οι οποίοι ακόμα και σήμερα είναι όλοι τους χειροποίητοι.
Πλέον ερχόμενοι στο σήμερα και στα κοντινά παρελθοντικά έτη βλέπουμε την αξιοσημείωτη και ταυτόχρονα επαυξημένη ζήτηση και δημοφιλία της μάρκας που καλά κρατεί. Η πρωτοπορία ήταν πάντοτε βασικό συστατικό της επιτυχίας για το brand και αυτό σηματοδοτείται από την συνεχή παραγωγή όλο και πιο μοντέρνων αυτοκινήτων. Η μάρκα έχει επικεντρωθεί στην παραγωγή των A-Class, B-Class, C-Class, E-Class και της S-Class. Επιπρόσθετα παράγει και άλλα μοντέλα, μεταξύ αυτών και η σειρά της υπερπολυτελέστατης Maybach, αλλά το κύριο μέλημα είναι σαφώς η μαζική παραγωγή αυτοκινήτων που κατέχουν και την υψηλότατη ζήτηση.
Σημειωτέο το γεγονός ότι η μεγαλύτερη αγορά της Mercedes βρίσκεται στην Κίνα και η πρόσφατη επιβράδυνσής της κόστισε πολύ στην εταιρεία. Προειδοποίηση για κατρακύληση της μετοχής και κατακόρυφη μείωση κερδών δεν εισακούστηκε και πιο συγκεκριμένα η πρόσφατη μείωση του Σεπτεμβρίου κατά 8,4% στη Φρανκφούρτη ήταν η πιο επιζήμια. Το πρόβλημα που βιώνει ο γερμανικός κλάδος της βαριάς βιομηχανίας δεν είναι καθόλου τυχαίο και πολλοί είναι οι παράγοντες που συντελούν σε αυτό. Κύριο πλήγμα για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι η επιθετική μετάβαση της κινέζικης στην αγορά και οι ανταγωνιστικές βελτιωμένες τεχνολογίες αλλά και τιμές της. Τα πατροπαράδοτα καύσιμα βενζίνης και ντίζελ ξεπερνιούνται και οι «κατακτητικές» τάσεις των eV αμαξωμάτων εκθρονίζουν εταιρείες όπως οι Volkswagen, BMW και Mercedes.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Automarin, Η σύντομη ιστορία της Mercedes – Benz, διαθέσιμο εδώ
- Economico.gr, Νέο χτύπημα για τη γερμανική οικονομία, διαθέσιμο εδώ
- Newmoney.gr, Mercedes: Η πρόβλεψη για χαμηλότερα έσοδα είναι «καμπανάκι» για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, διαθέσιμο εδώ