14.8 C
Athens
Δευτέρα, 2 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΗ «συνύπαρξη» των ηλεκτρικών πατινιών με άλλα οχήματα στο ελληνικό οδικό δίκτυο

Η «συνύπαρξη» των ηλεκτρικών πατινιών με άλλα οχήματα στο ελληνικό οδικό δίκτυο


Της Άννας Καρρά, 

Εδώ και κάποια χρόνια παρατηρείται πως ολοένα και περισσότεροι συμπολίτες μας χρησιμοποιούν ως μέσο μετακίνησής τους τα ηλεκτρικά πατίνια, φαινόμενο ιδιαίτερα αυξανόμενο στις μεγαλουπόλεις. Όλοι γνωρίζουμε πως προσφέρουν μια πιο γρήγορη και οικονομική εναλλακτική μετακίνησης από τη χρήση αυτοκινήτου μετά την εκτόξευση της τιμής της βενζίνης, αλλά και τον συνωστισμό που συνεπάγεται από τα μέσα μαζικής μεταφοράς σε ώρες αιχμής. Ένα άλλο δυνατό προσόν τους είναι το γεγονός ότι ο περιβαλλοντικός αντίκτυπός τους είναι μηδενικός, καθώς κατά τη χρήση τους δεν απελευθερώνουν ρύπους, όπως άλλα μέσα μεταφοράς. Σε μια εποχή, που η περιβαλλοντική καταστροφή έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις, κρίνεται απαραίτητη η ανεύρεση εναλλακτικών και πιο φιλικών προς το περιβάλλον τρόπων και μέσων, όπως τα ποδήλατα ή τα ηλεκτρικά πατίνια.

Παρά τα όσα αναφέρθηκαν, είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός πως η χρήση τους ενέχει μεγάλο ποσοστό επικινδυνότητας, τόσο για τους αναβάτες τους όσο και για τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου. Πιο αναλυτικά, καθημερινά γινόμαστε αυτόπτες μάρτυρες χιλιάδων ατυχημάτων, στα οποία διαδραματίζουν «πρωταγωνιστικό» ρόλο ηλεκτρικά πατίνια. Στα αίτια των ατυχημάτων αυτών συμπεριλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η μη τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αφού πολλοί από τους οδηγούς τον αγνοούν. Επίσης, αξιοσημείωτο είναι πως σε μεγάλο βαθμό χρησιμοποιούνται και από ανήλικους, οι οποίοι ανεξέλεγκτοι και χωρίς επίγνωση της σοβαρότητας και της επικινδυνότητας βγαίνουν στους δρόμους. Στο σημείο αυτό, αποτελεί αδήριτη ανάγκη για την αντιμετώπιση της υφιστάμενης κατάστασης, οι πωλητές των καταστημάτων πώλησης αυτών να ενημερώνουν και να αποτρέπουν την αγορά από ή για ανήλικους.

Πηγή εικόνας: ertnews.gr / Δικαιώματα χρήσης: EUROKINISSI /ΙΣΜΗΝΗ ΚΑΡΛΗ

Τα προβλήματα, όμως, δεν τελειώνουν εδώ, καθώς συχνά γίνονται παράπονα και καταγγελίες ότι τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια καταλαμβάνουν δημόσιους χώρους ή εμποδίζουν ράμπες αναπήρων. Πιο επεξηγηματικά, παρατηρείται πως ο κάθε χρήστης μετά την ενοικίασή του το «πετάει» όπου βρει, δημιουργώντας τροχοπέδη στους πεζούς ή σε αλλά διερχόμενα οχήματα, καταδεικνύοντας την ανάγκη επέμβασης της Πολιτείας.

Έτσι, το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση των Ελαφριών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ), προχώρησε σε λήψη δραστικών μέτρων. Ενδεικτικά, προέβη σε τροποποίηση του άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, θέτοντας ως όριο ταχύτητας τα 25 χλμ. ανά ώρα, με σημαντικό επακόλουθο εκείνα να πρέπει να κινούνται μόνο σε ποδηλατοδρόμους, όπου φυσικά υπάρχουν. Σε αντίθετη περίπτωση, αυτά θα πρέπει να κινούνται προσεκτικά στη δεξιά πλευρά του δρόμου. Επίσης, απαγόρευσε ρητά τη χρήση τους σε λεωφόρους ή εθνικές οδούς, στις οποίες το όριο ταχύτητας δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 50 χλμ. ανά ώρα.

Συμπληρωματικά, απαγόρευσε από τους αναβάτες τους και τη χρήση ακουστικών και κινητών, καθώς και τα δυο χέρια τους πρέπει να είναι τοποθετημένα στο τιμόνι. Απαγορεύτηκε, ακόμη, η μεταφορά δεύτερου ατόμου. Φυσικά και απαραίτητη προϋπόθεση για να μετακινούνται οι πολίτες με αυτά αποτελεί η χρήση κράνους και γαντιών. Τέλος, ορίστηκε πως οι δήμοι θα καθορίσουν ειδικούς χώρους, όπου θα μπορούν να σταθμεύουν τα ΕΠΗΟ.

Πηγή εικόνας και Δικαιώματα χρήσης: Freepik.com

Δεν πρέπει να λησμονηθεί και η αναφορά των ποινών σε περίπτωση παραβάσεων των κανόνων που τέθηκαν. Πιο συγκεκριμένα, αν κάποιος ξεπεράσει το όριο ταχύτητας των 25 χλμ. ανά ώρα, θα του επιβληθεί το διοικητικό πρόστιμο των 40€. Αντίθετα, όποιος οδηγήσει ηλεκτρικό πατίνι σε δρόμους που απαγορεύεται θα του επιβληθεί το πρόστιμο των 100€.

Εν κατακλείδι, συνάγεται το συμπέρασμα πως τα νέα μέτρα έχουν ως στόχο τη δημιουργία ενός πιο ασφαλούς οδικού δικτύου για όλους τους χρήστες του, αλλά και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Κάτι τέτοιο, ωστόσο, μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν τηρούνται οι κανόνες που έχουν θεσπιστεί και ελαττωθούν οι παραβάσεις αυτών. Ας μην ξεχνάμε πως δεν πρόκειται για ένα παιχνίδι, αλλά για ένα μέσο που «μοιράζεται» τους δρόμους με άλλα οχήματα.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Ηλεκτρικά πατίνια: Τι αλλάζει με τον νέο ΚΟΚ – Τα πρόστιμα και οι ποινές, parallaximag.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Ηλεκτρικά πατίνια: Οι κίνδυνοι που κρύβονται στη χρήση τους στις πόλεις, ertnews.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Ηλεκτρικά πατίνια: Οι 4 βασικοί κανόνες και τα πρόστιμα στην Ελλάδα, gocar.gr, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Άννα Καρρά, Αρχισυντάκτρια Κοινωνικών Θεμάτων
Άννα Καρρά, Αρχισυντάκτρια Κοινωνικών Θεμάτων
Γεννήθηκε στη Χαλκίδα το 2002. Είναι φοιτήτρια Νομικής στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στον ελεύθερό της χρόνο διαβάζει βιβλία και παρακολουθεί θέματα της επικαιρότητας. Ιδιαίτερα αγαπάει να ερευνά για τον αντίκτυπο διαφόρων γεγονότων ή θεμάτων στην κοινωνία.