10.9 C
Athens
Κυριακή, 5 Ιανουαρίου, 2025
ΑρχικήΙστορίαΟι λεηλασίες και οι κλοπές στην Κωνσταντινούπολη από την Δ' Σταυροφορία (Β'...

Οι λεηλασίες και οι κλοπές στην Κωνσταντινούπολη από την Δ’ Σταυροφορία (Β’ Μέρος)


Του Φωκίωνα Δανιηλίδη,

Στις 13 Απριλίου του 1204, ωστόσο, —όπως καταλαβαίνουμε από τις περιγραφές της πόλης από τους Λατίνους συγγραφείς— δεν υπήρξε κάποια παρέμβαση στο μεγαλύτερο τμήμα του πλούτου της Κωνσταντινούπολης. Αντιθέτως, τα μεγαλειώδη κτήρια, όπως οι πύργοι και οι εκκλησίες της, προκάλεσαν τον θαυμασμό τους. Ενδεικτικά, ο Gunter του Pairis ισχυρίζεται ότι η ομορφιά τους δεν θα μπορούσε να περιγραφεί απλώς με λόγια και πως, ακόμα και αυτό να ήταν εφικτό, ο κόσμος δεν θα μπορούσε να πειστεί γι’ αυτήν. Αυτός ο θαυμασμός οδήγησε, τελικά, στην μεγαλύτερη λεηλασία της Σταυροφορίας.

Παραδόξως, επιβεβαιώνεται από πολλές πηγές, ότι οι Λατίνοι είχαν ορκιστεί στο Ευαγγέλιο πως πράξεις, όπως η κλοπή και η βεβήλωση ιερών αντικειμένων, καθώς και οι βιαιοπραγίες εις βάρος των κατοίκων, θα καταδικάζονταν από τους αρχηγούς της εκστρατείας. Πράγματι, αν και τις πρώτες τρεις μέρες υπήρξαν πολλοί στρατιώτες, οι οποίοι σκότωσαν ή βίασαν κατοίκους της Κωνσταντινούπολης και άλλοι, οι οποίοι έκλεψαν λάφυρα από εκκλησίες και μοναστήρια —ένα σημαντικό ποσοστό από αυτούς τιμωρήθηκαν.

Αυτό, ωστόσο, δεν σήμαινε πως όλοι οι Σταυροφόροι υπάκουσαν στις διαταγές των ανωτέρων τους. Μάλιστα, δεν άργησε να ξεκινήσει μία συστηματική λεηλασία του βυζαντινού πλούτου της πόλης, στην οποία κατέληξαν να συμμετέχουν και οι ίδιοι οι Φράγκοι και Βενετοί αρχηγοί τους. Όσα λάφυρα είχαν απομείνει στις κτήσεις της εκκλησίας και στις οικείες των πλουσίων είτε κλάπηκαν είτε τα έλιωσαν.

Η απληστία των σταυροφόρων οδήγησε στην βεβήλωση μέχρι και των τάφων των Βυζαντινών αυτοκρατόρων στον ναό των Αγίων Αποστόλων. Τα πολύτιμα αντικείμενα, τα οποία θάφτηκαν μαζί με τον Μέγα Κωνσταντίνο, τον Ιουστινιανό και πολλούς άλλους αυτοκράτορες, κλάπηκαν και εντάχθηκαν στα υπόλοιπα λάφυρα των Λατίνων. Ύστερα, η αλυσίδα, η όποια προστάτευε τον Κεράτιο Κόλπο, η πόρτα της Αγίας Σοφίας, έπιπλα και μετάξι είτε πωλήθηκαν είτε μεταφέρθηκαν στην Δύση. Όσον αφορά τις ιερές εικόνες, οι σταυροφόροι, για τους οποίους δεν είχαν ιδιαίτερη αξία, αποφάσισαν απλώς να τις καταστρέψουν.

Η μεγαλύτερη καταστροφή, την οποία προκάλεσαν οι σταυροφόροι, ωστόσο, ήταν εκείνη πολλών χάλκινων αγαλμάτων, πολλά εκ των οποίων λαξεύτηκαν κατά την αρχαιότητα. Αγάλματα της Ήρας, της λύκαινας με τον Ρωμύλο και τον Ρώμο, της ωραίας Ελένης και τον Βελλερεφόντη, χρησιμοποιήθηκαν απλώς για να κοπούν χάλκινα νομίσματα. Μέχρι και ένα από τα έργα του Λυσίππου, του προσωπικού γλύπτη του Μεγάλου Αλεξάνδρου, το οποίο απεικόνιζε τον Ηρακλή, διαιρέθηκε και τοποθετήθηκε πάνω από την φωτιά για να λιώσει.

Απεικόνιση της λεηλασίας της Βασιλεύουσας. Πηγή εικόνας: ethnos.gr

Στην περίπτωση των Βενετών, τα λάφυρα που κλάπηκαν από αυτούς δεν καταστράφηκαν. Αντιθέτως, φέρονται να εκτιμούσαν την αξία τους περισσότερο από τους Φράγκους σταυροφόρους. Κύριο παράδειγμα αποτελούν τα γνωστά χάλκινα άλογα του τέθριππου θριάμβου, τα οποία τοποθετήθηκαν στην κορυφή εκκλησίας του Αγίου Μάρκου. Αν και αυτά μεταφέρθηκαν στην Γαλλία, όταν ο Ναπολέων Βοναπάρτης κατέλαβε την Βενετία, το 1815, αποφασίστηκε να επιστραφούν και κοσμούν τον καθεδρικό ναό μέχρι σήμερα.

Μία κατηγορία λαφύρων, για την οποία και όλοι οι σταυροφόροι επιθυμούσαν να διατηρήσουν ακέραια, ήταν τα λείψανα και τα ιερά κειμήλια, τα οποία δόθηκαν και στις δύο πλευρές, αφού είχαν χωριστεί κατά το ήμισυ. Κομμάτια από τον τίμιο σταυρό, μία τρίχα από τα μαλλιά της Παναγίας, το στέμμα από αγκάθια, μέχρι και τα σανδάλια του Ιησού Χριστού, κλάπηκαν από την Κωνσταντινούπολη.

Αν και η συμμετοχή στην Σταυροφορία αποτελούσε από μόνη της μία μορφή λατρείας, η επιστροφή των Λατίνων στην πατρίδα τους με κάποιο πολύτιμο λάφυρο είχε μεγάλη ηθική σημασία. Όσον αφορά τα λείψανα, αυτά αξιοποιήθηκαν τόσο από τους κληρικούς όσο και από τους βασιλείς, παράλληλα, για την προσέλκυση πιστών. Πράγματι, κατά τα επόμενα χρόνια, πολλά απ’ αυτά δόθηκαν ως δώρο στους άρχοντες της Δύσης, οι οποίοι τα χρησιμοποίησαν ως μέσο άσκησης προπαγάνδας. Αντιθέτως, οι κληρικοί στους οποίους κατέληξαν κάποια από τα λάφυρα, ακολούθησαν παρόμοιες τακτικές.

Μέχρι την ανάκτηση της πόλης από τον Μιχαήλ Παλαιολόγο, το 1261, η Κωνσταντινούπολη δεν θύμιζε με κανέναν τρόπο την Νέα Ρώμη του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Από το έτος ίδρυσής της και έπειτα, οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες είχαν καταφέρει να διακοσμήσουν την Ρώμη με τα έργα τέχνης, τα οποία αντιπροσώπευαν απόλυτα την εθνική ταυτότητα των κατοίκων της. Παρατηρώντας τις εικόνες που προβάλλονταν σ’ αυτά, γίνεται φανερό γιατί οι Βυζαντινοί θεωρούσαν τους εαυτούς τους Ρωμαίους.

Σε κάθε πολιτισμό, η τέχνη αποτελεί καθρέφτης της εκάστοτε κοινωνίας. Οι σταυροφόροι, όμως, τον κατέστρεψαν ολοκληρωτικά. Το μεγαλύτερο πλήγμα, που προκλήθηκε το 1204, δεν αφορούσε τόσο την υλική σημασία των λαφύρων, όσο την πνευματική. Μετά την λεηλασία, οι βυζαντινοί είχαν χάσει τους δεσμούς τους με την κλασική αρχαιότητα. Παρ’ όλα αυτά, η Δ’ Σταυροφορία προκάλεσε έμμεσα, την έναρξη μία από τις πιο σημαντικές περιόδους της σύγχρονης ιστορίας την ιταλική Αναγέννηση. Για πολλούς αιώνες, αν και η Κωνσταντινούπολη αποτελούσε από τα μεγαλύτερα πνευματικά κέντρα του κόσμου, οι γνώσεις και οι ιδέες των Βυζαντινών φυλάσσονταν πίσω από τα τείχη της. Μόλις αυτά διαπεράστηκαν, λοιπόν, τα φώτα της Βασιλεύουσας ξεκίνησαν να διαδίδονται και στην Δύση.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Angold Michael (2006), Η τέταρτη σταυροφορία: Τα γεγονότα και το ιστορικό πλαίσιο, Αθήνα, Εκδόσεις: Παπαδήμας.

  • Απόστολος Βακαλόπουλος (2020), Νέα Ελληνική Ιστορία: Από το 1204 έως τις αρχές του 21ου αιώνα, Αθήνα, Εκδόσεις: Ηρόδοτος

  • Αθηνά Δερμιτζάκη (2008), «Η τέταρτη σταυροφορία και ο ελληνικός κόσμος», στο: Βυζαντινός και δυτικός κόσμος: Αντιπαραθέσεις και αλληλεπιδράσεις από τον 11ο έως τον 15ο αιώνα, Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Φωκίων Δανιηλίδης
Φωκίων Δανιηλίδης
Απόφοιτος του Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών. Από μικρός είχε διάφορα ενδιαφέροντα όπως η επεξεργασία βίντεο, η μαγειρική και η ζωγραφική των manga, όμως πλέον ασχολείται κυρίως με τη μελέτη της ιστορίας. Μιλά αγγλικά και γαλλικά και στον ελεύθερό του χρόνο γυμνάζεται και ζωγραφίζει. Στο μέλλον σκοπεύει να ασχοληθεί με τη συγγραφή και με την πολιτισμική διαχείριση.