13.4 C
Athens
Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορίαΜυθολογιαΚασσάνδρα: Η μάντισσα που δεν την πίστευε κανείς

Κασσάνδρα: Η μάντισσα που δεν την πίστευε κανείς


Της Κατερίνας Μπίλλια, 

Η Κασσάνδρα ήταν ένα από τα πολλά παιδιά του Πριάμου. Αδελφή του Πάρη του εραστή της Ελένης και του Έκτορα του πιο πολεμοχαρή στρατιώτη των Τρώων. Η Κασσάνδρα ως μια όμορφη νεαρή, έγινε αντικείμενο πόθου του θεού Απόλλωνα, ο οποίος για να την κερδίσει και να την κάνει δική του της έδωσε την δύναμη της μαντείας με αντάλλαγμα την ένωσή τους. Όμως η Κασσάνδρα έσπασε την συμφωνία, δείχνοντας αδιαφορία προς τον θεό Απόλλωνα και αυτός την τιμώρησε. Έτσι, αν και η ηρωίδα κατείχε την μαντική ικανότητα, κανένας δεν μπορούσε να την πιστέψει. Η Κασσάνδρα το υπόλοιπο της ζωής της το πέρασε κλεισμένη μέσα στο παλάτι, καθώς ο πατέρας της δεν άντεχε άλλο να θρηνεί και να προφητεύει δυστυχή γεγονότα. 

Η Κασσάνδρα μπροστά από την φλεγόμενη πόλη της Τροίας. Πηγή εικόνα: en.wikipedia.org

Η ηρωίδα κατά τη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου μαρτύρησε πολλά σημαντικά γεγονότα, όπως τον γυρισμό του «νεκρού» της αδελφού Πάρη με την ερωμένη του Ελένη, το θάνατο του Έκτορα από τον Αχιλλέα, την κατασκευή του Δούρειου Ίππου, που μάταια προσπάθησε να πείσει τους Τρώες να μην βάλουν μέσα στην πόλη, αλλά και την άλωση του Ιλίου από τους Έλληνες, αλλά δεν έπεισε κανέναν. Πριν την πτώση του Ιλίου, η μάντισσα ήταν μνηστή του Οθρυονέα από την Κάβησο, ο οποίος αντί για άλλες προσφορές στον Πρίαμο για να του δώσει την Κασσάνδρα, είχε υποσχεθεί να διώξει τους Έλληνες από την Τροία. Δυστυχώς, όμως, σκοτώνεται από τον Ιδομενέα κατά την άφιξή του. 

Όταν έπεσε η Τροία, η Κασσάνδρα κατέφυγε στο ναό της θεάς Αθηνάς, ως ικέτισσα. Όμως, ο Αίας που δεν είχε κανένα σεβασμό απέναντι στην ικεσία την τράβηξε από τα μαλλιά και την βίασε. Από την αντίσταση που κατέβαλε η Κασσάνδρα για να ξεφύγει είχε σαν αποτέλεσμα ο ναός να γκρεμιστεί. Οι Έλληνες όταν αντίκρισαν αυτό τον σκηνικό κλονίστηκαν από φρίκη και ήθελαν να τον λιθοβολήσουν. Ο λιθοβολισμός δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, καθώς ο Αίας βρέθηκε ικέτης στο ναό που είχε γκρεμιστεί. Βέβαια, η ανήθικη αυτή πράξη του θα τιμωρούταν από την οργή της θεάς Αθηνάς. Ο Αίας κατά το ταξίδι της επιστροφή βρέθηκε σε μια τρικυμία στο ακρωτήρι της Καφηρέας στην νοτιοανατολική πλευρά της Εύβοιας με αποτέλεσμα το πλοίο του να βυθιστεί και όλοι οι σύντροφοι του να χαθούν. Ωστόσο, ο θεός Ποσειδώνας τον άφησε να πλησιάσει στο κοντινότερο σε αυτόν βράχο. Αν και ο Αίας κατάφερε να διασωθεί φώναξε ότι σώθηκε παρά το σχέδιο των θεών. Για την ύβρη που υπέστη, ο βράχος άνοιξε και ο πολεμιστής πέθανε. 

Ερυθρόμορφη κύλιξ που απεικονίζει σκηνές από την άλωση της Τροίας. Πηγή εικόνας: collections.mfa.org

Μετά την άλωση, έγινε κλήρος για το μοίρασμα των ομήρων. Η Κασσάνδρα έτυχε στον Αγαμέμνων, ο οποίος την ερωτεύτηκε και ξεκίνησαν μαζί το ταξίδι της επιστροφής για τις Μυκήνες. Άλλα ούτε και αυτούς θα τους έβρισκε αίσιο τέλος. Κατά την επιστροφή τους στην πατρίδα, στο παλάτι βρισκόταν η Κλυταιμνήστρα μαζί με τον ξάδελφο του Αγαμέμνονα, Αίγισθο, ο οποίος είχε δημιουργήσει δεσμό με την γυναίκα του. Η Κλυταιμνήστρα μαζί με τον ξάδελφο του άντρα της είχαν σχεδιάσει το φόνο του. Συγκεκριμένα, η αιτία του φόνου ήταν η θυσία της Ιφιγένειας στη θεά Άρτεμις για να μπορέσουν οι Έλληνες να ταξιδεύσουν ήρεμα μέχρι την Τροία. Όταν έφτασαν, η Κασσάνδρα αρνήθηκε να περάσει την πόρτα του παλατιού, καθώς μαρτύρησε το γεγονός που επρόκειτο να συμβεί. Αυτή ήταν και η τελευταία της προφητεία, καθώς η γυναίκα του Αγαμέμνονα την δολοφόνησε. Βέβαια, το σχέδιο της Κλυταιμνήστρας δεν είχε ολοκληρωθεί, καθώς δεν είχε σκοτώσει τον σύζυγό της. Μόλις ο Αγαμέμνονας βγήκε από το λουτρό του, η γυναίκα του, του επιτέθηκε με ένα τσεκούρι και τον σκότωσε.

Μια άλλη εκδοχή του μύθου αναφέρει ότι κατά το ταξίδι της επιστροφής τους, η Κασσάνδρα και ο Αγαμέμνονας απέκτησα δύο δίδυμους γιους, τον Τηλέδαμο και τον Πέλοπα. Και τα δύο αδέλφια είχαν την ίδια φόνισσα με τον πατέρα και τη μητέρα τους. 


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Ντόρα Παπαϊωάννου (2004), Ελληνική Μυθολογία: Τρωϊκός Πόλεμος-Οδύσσεια, Εκδόσεις Ίστρος
  • Kerenyi Carl (2012), Η Μυθολογία των Ελλήνων, Εκδόσεις Εστία
  • Κασσάνδρα, greek-language.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Κασσάνδρα, sites.google.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Μπίλλια
Κατερίνα Μπίλλια
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2004 και είναι φοιτήτρια Ιατρικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Στον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με τις πολεμικές τέχνες και με τη μουσική, παίζοντας κιθάρα. Μάλιστα, τις αρέσουν οι βόλτες και τα ταξίδια.