Της Μαρίας Κουλούρη,
Η σχολική περίοδος αποτελεί για κάθε παιδί ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο της ζωής του. Είναι η περίοδος κατά την οποία το άτομο κοινωνικοποιείται για πρώτη φορά, καθώς και αντιλαμβάνεται πως ως οντότητα έχει δικαιώματα και υποχρεώσεις, με την κύρια υποχρέωσή του αρχικά να θεωρείται η μελέτη των μαθημάτων του σχολείου για την επόμενη μέρα. Σαφώς, ο ρόλος του δασκάλου θεωρείται σημαντικός, αφού οργανώνει και παρουσιάζει τις πληροφορίες, όμως εξίσου σημαντικός είναι και ο ρόλος του γονέα ως προς αυτό, εφόσον αποτελεί την «καθοδήγηση» του παιδιού στο σπίτι.
Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, πως το «διάβασμα» ενός παιδιού στο σπίτι φαίνεται, αλλά δεν είναι στην πραγματικότητα εύκολη υπόθεση για έναν γονέα. Ιδιαίτερα, μάλιστα, όταν πρόκειται για παιδιά της α’ δημοτικού, που έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη σχολική διαδικασία, η προσαρμογή σε αυτή είναι δύσκολη και για το παιδί αλλά και για τον γονέα. Οι γονείς μοιάζουν να μην έχουν σαφή προσανατολισμό ως προς το πώς θα διαχειριστούν την κατάσταση, όμως εγχειρίδια όπως το Διαβάζοντας με το παιδί μου στο σπίτι: Οδηγός για την καθημερινή μελέτη Α’ Δημοτικού, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο, διαφωτίζουν τις κατευθύνσεις που αυτοί θα μπορούσαν να ακολουθήσουν. Το παραπάνω βιβλίο υπογράφουν οι εκπαιδευτικοί Τερέζα Μπάουμ και Παναγιώτα Δεληγιάννη.
Σχετικά με τη δομή του βιβλίου, αυτό είναι χωρισμένο σε 12 κεφάλαια, τα οποία πραγματεύονται τα κυριότερα ζητήματα για τη μελέτη των μαθητών, ταξινομώντας τα σε βασικούς άξονες. Τα πέντε πρώτα κεφάλαια αφορούν κυρίως την προετοιμασία της μελέτης, δηλαδή τις αρχικές πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζει ένας γονέας σχετικά με αυτή («Ξεκινάμε…»), τις αλλαγές που επιφέρει στην οικογένεια η ένταξη του παιδιού στην α’ τάξη του δημοτικού («Η μετάβαση στην Α’ Δημοτικού»), την οργάνωση του χώρου της μελέτης («Ο χώρος μελέτης»), τις νέες καθημερινές συνήθειες («Καθημερινή ρουτίνα») και την οργάνωση του χρόνου διαβάσματος («Ο χρόνος είναι πολύτιμος»). Αν και τα παραπάνω θέματα φαίνονται στους περισσότερους από εμάς απλά στη διαχείρισή τους, η πραγματικότητα είναι πως μάλλον αγνοούμε σημαντικές παραμέτρους που το βιβλίο σπεύδει να καλύψει με τον πιο επαρκή τρόπο.
Αντίστοιχα, με τον ίδιο διαφωτιστικό και κατανοητό τρόπο αναλύονται τα βασικά γνωστικά αντικείμενα στα επόμενα 6 κεφάλαια. Ξεκινώντας από το αντικείμενο της ανάγνωσης, οι συγγραφείς ορίζουν τους στόχους που πρέπει να θέσει ο γονέας στο παιδί σχετικά με το τι θα πρέπει αυτό να «κατακτήσει» αναφορικά με την ανάγνωση, δίνονται κατευθυντήριες οδηγίες για τη διαδικασία μάθησης που πρέπει να ακολουθηθεί, τονίζεται η ανάγκη αυτονομίας που θα πρέπει να αποκτήσει ο μαθητής στη μελέτη ανάγνωσης στο σπίτι και παρέχονται οδηγίες σε σχέση με το πώς θα πρέπει να γίνεται η εκμάθηση ανάγνωσης σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Πάνω στους ίδιους άξονες αναλύονται και τα υπόλοιπα βασικά γνωστικά αντικείμενα, δηλαδή η αντιγραφή, η ορθογραφία, η παραγωγή λόγου, τα μαθηματικά και η μελέτη περιβάλλοντος. Το 12ο και τελευταίο κεφάλαιο εστιάζει σε δεξιότητες που το παιδί μπορεί να αναπτύξει στο οικιακό του περιβάλλον, όπως η παρατηρητικότητα και η αυτοπειθαρχία.
Αναμφισβήτητα, το Διαβάζοντας με το παιδί μου στο σπίτι πρόκειται για ένα απαραίτητο εργαλείο για κάθε γονέα μαθητή της α’ δημοτικού, ο οποίος σίγουρα στην πορεία της μελέτης θα αντιμετωπίσει ζητήματα από αυτά που περιγράφονται και ερμηνεύονται στο βιβλίο. Η απλή γραφή και η εξήγηση εκπαιδευτικών όρων με λεξιλόγιο που είναι εύληπτο από κάθε άνθρωπο καθιστούν το έργο προσφιλές προς όλους τους αναγνώστες.