15.9 C
Athens
Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαEVE Online: Η καπιταλιστική Οικονομία του μέλλοντος

EVE Online: Η καπιταλιστική Οικονομία του μέλλοντος


Του Ραφαήλ Παπαδόπουλου, 

Όταν ένα βιντεοπαιχνίδι παραθέτει μία ρεαλιστική οικονομία εντός του, αξίζει να γίνει θέμα προς συζήτηση. Όταν πάλι ένα βιντεοπαιχνίδι γίνεται γνωστό για διαδικτυακές απάτες και μάχες που κοστίζουν έως και χιλιάδες ευρώ, τότε αποκτά, ταυτόχρονα, μεγαλύτερο ενδιαφέρον το θέμα μας. Το EVE Online είναι ένα game που συνεχίζει να συναρπάζει και να εκπλήσσει με την οικονομία του, όπου πρώτον ο καπιταλισμός επιβιώνει και έπειτα ο πιο δυνατός.

Το EVE Online κατακτά τα τελευταία 21 χρόνια, από την έναρξή του, όλο και περισσότερους παίκτες και φυσικά, αρχάριους νεοφερμένους στη διάσταση του παιχνιδιού, περίεργοι και έκπληκτοι από αυτά που έχουν ακούσει για αυτό. Αρκεί να πούμε πως μία μόνο μάχη μεταξύ δύο αντίπαλων ομάδων κόστισε ποσό άνω των 300 χιλιάδων σε ζημιές, καθώς ομιλούμε για δύο μεγάλους «παίκτες» στην αγορά που διαμορφωνόταν από τους ίδιους και εκπροσωπούσαν αντίπαλα συμφέροντα. Μερικές απλές πληροφορίες για το βιντεοπαιχνίδι περιλαμβάνουν τα εξής: το EVE Online λαμβάνει μέρος στο μακρινό μέλλον, ανήκοντας στην κατηγορία της επιστημονικής φαντασίας, είναι ένα MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-play Game) και καλεί τους παίκτες να ξεκινήσουν τη δικιά τους περιπέτεια και τη φατρία όπου και θα ανήκουν. Διαλέγουν το δικό τους διαστημόπλοιο, το οποίο και βελτιώνουν όσο κυλάει το παιχνίδι και στόχος τους είναι να επιλέξουν το μονοπάτι που τους ταιριάζει περισσότερο, είτε αυτό θα είναι να πολεμάν, να εξερευνούν ή κλασσικά να εξορύσσουν.

Πηγή εικόνας και δικαιώματα χρήσης: eveonline.com

Αυτό το τελευταίο ίσως να φαίνεται ασήμαντο, αλλά τα ποσά μεταλλευμάτων που οι παίκτες εξορύσσουν καθημερινά είναι υπέρογκα και φυσικά η μεταπώλησή του στην επίσημη αγορά του παιχνιδιού, καθορίζει και την τιμή του, η οποία μάλιστα αν τα πράγματα για τον οποιοδήποτε λόγο στραβώσουν μπορεί να περιέλθει και σε πληθωρισμό. Η ελεύθερη αγορά γίνεται αντικείμενο πόθου, όταν το ίδιο το ταμείο του EVE Online κάνει κατακρατήσεις στις εμπορικές συναλλαγές, αλλά οι «ομάδες» και οι συμμαχίες των παικτών δρουν σε δικά τους περιβάλλοντα, όπου οι φόροι εξαλείφονται ή μειώνονται. Είναι πολύ απλό να καταλάβει κάποιος ότι αυτές οι ομάδες δρουν και ως φορείς, ως ιδιώτες ίσως, οι οποίες ανά πάσα στιγμή μπορούν να ρίξουν την οικονομία και να προκληθούν επικές συγκρούσεις.

Είναι ίσως και τρομακτική η σκέψη ότι σε έναν αχανή γαλαξία, ανθρωποκρατούμενο και κατά κύριο λόγο εμπνευσμένο από τις ιδιότητες του καπιταλιστικού συστήματος, έξω από την ασφαλή ζώνη (high sec), επιβιώνει μόνο ο πιο ισχυρός και ο πιο προνοητικός. Καθώς, άμα δούμε από την αρχή του βιντεοπαιχνιδιού τα στοιχεία, θα αντιληφθούμε ότι οι ομάδες παικτών συσσώρευαν πλούτο και χρήμα, τη χρηματική μονάδα του παιχνιδιού ISK και ταυτόχρονα βελτιώνανε τα σκάφη τους και φυσικά τα όπλα τους. Έτσι, όταν ερχόταν η στιγμή που η οικονομία είχε προβλήματα, σήμαινε πόλεμος. Οι developers πίσω από το παιχνίδι καταλάβανε πόσο σημαντική εξελισσόταν να γίνει η οικονομία του EVE Online, που προσέλαβαν έναν οικονομολόγο για να τους παραθέσει στοιχεία για τη λειτουργία της αγοράς, που άθελά τους δημιούργησαν. Μία οικονομία ταυτισμένη από τους παίκτες με «υπολογιστικά φύλλα», καθότι ήταν τόσο περίπλοκη και δυσνόητη για τον απλό παίκτη.

Πλέον, η αναδυόμενη οικονομία του βιντεοπαιχνιδιού αγγίζει όλο και περισσότερο ρεαλιστικές εικόνες, αφού ακόμα και ασφαλιστήρια δημιουργούνται για τα σκάφη των παικτών σε περίπτωση που χρειαστεί να διαβούν σε μάχη με των εχθρικών σε συμφέροντα ομάδων. Η προάσπιση και υπεράσπιση αυτών, ισοδυναμεί με τη φεουδαρχική οικονομία παγκόσμιας κυριαρχίας του EVE Online, που εν τέλη οδηγήθηκε σε αλλεπάλληλες καταστροφές, συγκεκριμένα στην επονομαζόμενη «Σφαγή του M2-XFE», όπου οι ομάδες λειτουργώντας ως κράτη διέλυσαν η μία την άλλη, με δεκάδες σκάφη Titans (το πιο ακριβό και δύσκολο να αποκτήσεις σκάφος στο game) να καταστρέφονται και με κόστος καταστροφών περί 378 χιλιάδων δολαρίων, αλλά και εκατοντάδες ώρες παιχνιδιού για απόκτηση υλικών κ.λπ. να πάνε χαμένες.


ΕΔΝΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Monthly Economic Report – August 2024, eveonline.com, διαθέσιμο εδώ
  • Video Game Economies, unswecosoc.com, διαθέσιμο εδώ
  • Eve Online’s One Million Players Stress Test Capitalism in Outer Space, bloomberg.com, διαθέσιμο εδώ
  • $300,000 worth of ships destroyed in ‘EVE Online’s’ biggest battle ever, dailydot.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ραφαήλ Παπαδόπουλος
Ραφαήλ Παπαδόπουλος
Γεννήθηκε στην Κοζάνη το 2004 και μεγάλωσε στην Πτολεμαΐδα. Σπουδάζει στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών στο ΑΠΘ. Στον ελεύθερό του χρόνο του αρέσει, η ζωγραφική, τα ταξίδια, να ακούει μουσική, ενώ ο ίδιος ασχολείται με την κιθάρα και την δημιουργία βίντεο.