Της Παναγιώτας Κλεφτόγιαννη,
Με την αρχή του Σεπτεμβρίου και την έναρξη της φθινοπωρινής περιόδου, δεν είναι λίγα τα πολιτικά γεγονότα που λαμβάνουν χώρα. Αν και τα μάτια όλων τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο είναι στραμμένα στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης, ποικίλες αλλαγές συμβαίνουν ταυτόχρονα σε πολλούς τομείς της πολιτικής. Οι εξελίξεις και οι αλλαγές, ειδικά στον τομέα της ναυσιπλοΐας, είναι ραγδαίες, με το Yπουργείο Nαυτιλίας να βρίσκεται σε διαρκείς, πυρετώδεις συνεννοήσεις.
Πιο συγκεκριμένα, μείζον ζήτημα του Yπουργείου Nαυτιλίας είναι η αύξηση των τιμών και η ακρίβεια, καθώς με βάση τα τελευταία δεδομένα αποδεικνύεται ότι ούτε το επόμενο καλοκαίρι θα είναι οικονομικό, όσον αφορά τα ακτοπλοϊκά έξοδα. Λόγω νέων ευρωπαϊκών κανονισμών, από την 1η Μαΐου 2025 αναμένεται αύξηση της τιμής των καυσίμων, με αναμενόμενη την αύξηση του ποσού που καλείται να πληρώσει κάθε επιβάτης. Από τη μία πλευρά, η κάθε εταιρεία έχει κάνει αίτημα να γνωρίζει από τώρα την τιμολογιακή της πολιτική, ενώ από την άλλη πλευρά, το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει προσπαθήσει να έρθει ήδη σε επαφή με τις εταιρείες, προκειμένου να βρουν μια μέση λύση στο ζήτημα της αύξησης των τιμών των εισιτηρίων.
Η αύξηση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, δεδομένης της αύξησης της αξίας των καυσίμων, είναι μονόδρομος. Το πρόβλημα είναι ότι η γενική ακρίβεια που επικρατεί στην κοινωνία θα επιβαρύνει ακόμα παραπάνω τον επιβάτη, κάνοντας ενδεχομένως ασύμφορη οποιαδήποτε μεταφορά με καράβι. Και ενώ το Υπουργείο Ναυτιλίας προσπαθεί να βρει μια λύση στο άκρως σημαντικό ζήτημα της αύξησης των τιμών, η πρόταση για μείωση του ΦΠΑ που τέθηκε στο τραπέζι δεν φαίνεται να αλλάζει σημαντικά το πλαίσιο των τιμών. Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη δραστικότερα μέτρα, με το Υπουργείο να ετοιμάζει ήδη νέες προτάσεις προς ελάφρυνση του βάρους τιμών του επιβάτη.
Η πρόταση για σημαντικές εκπτώσεις και επιβράβευση των επιβατών που εξασφαλίζουν από νωρίς τα εισιτήριά τους φαίνεται πως είναι η επικρατέστερη πρόταση του Υπουργείου, που θα μειώσει σημαντικά το κόστος τιμών των εισιτηρίων. Δηλαδή, ήδη από τις αρχές του χειμώνα θα αρχίσουν να εφαρμόζονται σημαντικές εκπτώσεις σε κάθε λογής ακτοπλοϊκά εισιτήρια, που θα μειώσουν την τιμή σε σύγκριση με το καλοκαίρι ίσως και στο 50%. Όσοι, λοιπόν, κλείσουν άμεσα τα εισιτήριά τους θα επωφεληθούν από μια μεγάλη έκπτωση στην τιμή, μιας και η μείωση του ΦΠΑ δεν αλλάζει σημαντικά την αξία της τιμής του εισιτηρίου. Ουσιαστικά, θα πρόκειται για μια επιβράβευση του επιβάτη που προνοεί στην εξασφάλιση των εισιτηρίων του.
Παρότι οι κατηγορίες για τις ανατιμήσεις θα επηρεάσουν σημαντικά το Υπουργείο Ναυτιλίας, η συγκεκριμένη αλλαγή έχει τις ρίζες της σε νέους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, στους οποίους δεν μπορεί να παρέμβει το Υπουργείο. Σύμφωνα με τους κανονισμούς αυτούς, από τον Μάιο του 2025, όλη η Μεσόγειος χαρακτηρίζεται ως SECA (Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου), μετατρέπεται, δηλαδή, σε ζώνη που δεν επιτρέπεται η χρήση θείου. Γι’ αυτό, θα πρέπει τα καύσιμα που χρησιμοποιεί και η ακτοπλοΐα να έχουν περιεκτικότητα σε θείο μόλις 0,001%, τα οποία είναι κατά πολύ ακριβότερα από αυτά που χρησιμοποιούν τώρα οι πλοιοκτήτες. Αναλογιζόμενοι τις σημερινές τιμές των καυσίμων, η μεταστροφή αυτή κοστίζει περίπου $ 150 παραπάνω, καθώς το VLSFO (Very Low Sulphur Fuel Oil) με περιεκτικότητα 0,50% σε θείο κοστίζει περίπου στα $ 600 και το νέο καύσιμο MGO (Marine Gasoil) είναι στα $ 750 ο τόνος.
Παρά τις όποιες αλλαγές, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το Yπουργείο Nαυτιλίας μαζί με την αγορά και τους θεσμικούς φορείς έχουν στο επίκεντρο των συζητήσεων την προστασία και τη διευκόλυνση του επιβάτη. Mείζων προβλήματα θα παραμείνουν τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια σε άγονες γραμμές, όπου εκεί θα είναι δύσκολη η απορρόφηση της αύξησης των καυσίμων.
Σε μια εποχή που τα πάντα μεταβάλλονται διαρκώς, με σημαντικότερο τις τιμές, θα πρέπει να βρούμε τρόπους να επωφεληθούμε από εκπτώσεις που αλλάζουν το τοπίο των τιμών και μας διευκολύνουν στη μείωση των εξόδων. Αν και στις μέρες μας τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν σχεδόν φτάσει τις τιμές των αεροπορικών, οφείλουμε να εκτιμήσουμε την προσπάθεια του Υπουργείου Ναυτιλίας να μετριάσει αυτήν τη ραγδαία αύξηση και να διευκολύνει τον επιβάτη.