24.7 C
Athens
Σάββατο, 14 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΜπορεί το σχολείο να προωθήσει την υγιεινή διατροφή;

Μπορεί το σχολείο να προωθήσει την υγιεινή διατροφή;


Της Σπυριδούλας Βλάχα,

Το σχολείο αποτελεί βασικό πυλώνα της υγιούς ανάπτυξης του ατόμου. Διαδραματίζει βασικό ρόλο στην υιοθέτηση υγιών συνηθειών μετά την οικογένεια και για αυτό χρειάζεται να αξιοποιεί κατάλληλα τους πόρους που διαθέτει. Μία από τις υγιείς συνήθειες, την οποία μπορεί να καλλιεργήσει, είναι εκείνη της υγιεινής διατροφής, η οποία φαίνεται να απασχολεί μεγάλο μέρος της ιατρικής κοινότητας, καθώς στη χώρα μας σημειώνονται υψηλά ποσοστά παχυσαρκίας και προβλημάτων υγείας που σχετίζονται με την κακή διατροφή.

Αν και υπάρχει μία γενικότερη κατεύθυνση προς την υγιεινή διατροφή τα τελευταία χρόνια, κυρίως μέσω των social media, φαίνεται πως τα παιδιά και οι έφηβοι δυσκολεύονται ως προς την υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών. Ειδικότερα, μάλιστα, στο Λύκειο, κατά το οποίο ο χρόνος των παιδιών περιορίζεται όλο και περισσότερο όσο πλησιάζουν οι πανελλαδικές εξετάσεις, παρατηρείται πως τα παιδιά προτιμούν έτοιμα, συσκευασμένα τρόφιμα, αντί του μαγειρεμένου φαγητού.

Το σχολείο, λοιπόν, ως ο χώρος μέσα στον οποίο τα παιδιά περνούν τον περισσότερο χρόνο τους, οφείλει να προωθήσει έναν υγιή τρόπο ζωής συμπεριλαμβανομένου και του φαγητού. Μία καλή αρχή, θα αποτελούσε η θεωρητική εκπαίδευση ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα, μέσα από την αξιοποίηση ευκαιριών που μπορεί να παρέχονται σε μαθήματα, όπως η Έκθεση ή η Βιολογία. Επιπρόσθετα στο κομμάτι αυτό, είναι σημαντικό το σχολείο να οργανώνει ημερίδες, στις οποίες θα αναλαμβάνουν να ενημερώσουν τους μαθητές και τους γονείς ειδικοί επαγγελματίες, όπως διατροφολόγοι, γιατροί και παιδίατροι αναφορικά με τη σωστή επιλογή τροφίμων, αλλά και τις συνέπειες της απουσίας αυτών.

Πηγή εικόνας και Δικαιώματα χρήσης: Freepik.com

Επιπλέον, ένα μέτρο το οποίο θα μπορούσε να ληφθεί και το οποίο εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια στα σχολεία της Ουαλίας, είναι τα κυλικεία εντός της σχολικής μονάδας να παρέχουν επιλογές, οι οποίες έχουν κάποια διατροφική αξία. Με άλλα λόγια, να προσφέρουν μόνο υγιεινές τροφές προς τα παιδιά, όπως φρούτα, σαλάτες ή μπάρες δημητριακών. Από την άλλη πλευρά, είναι σημαντικό να πραγματοποιούνται προγράμματα προώθησης της καλής διατροφής, τα οποία να προσφέρουν στα παιδιά πακέτα υγιεινών γευμάτων. Με αυτόν τον τρόπο, δίνεται η ευκαιρία σε παιδιά τα οποία προέρχονται από οικογένειες χαμηλού εισοδήματος, να έχουν πρόσβαση σε μία υγιεινή διατροφή, η οποία πλέον είναι περισσότερο κοστοβόρα από την ανθυγιεινή. Τέλος, θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο εάν τα σχολεία είχαν τη δυνατότητα να συνεργαστούν με τοπικές επιχειρήσεις, όπως οπωροπωλεία ή καταστήματα με βιολογικά προϊόντα, ώστε να προσφέρουν καλύτερες τιμές για τους μαθητές τους, παρέχοντάς τους ένα επιπλέον κίνητρο για προσεγμένη διατροφή, τόσο στους ίδιους όσο και στις οικογένειές τους.

Φυσικά, η προσπάθεια προώθησης της υγιεινής διατροφής χρειάζεται να εντάσσεται στα πλαίσια ενίσχυσης ενός υγιούς τρόπου ζωής εν γένει. Αυτό σημαίνει πως το σχολείο οφείλει, επιπρόσθετα στα παραπάνω, να μεριμνά για την συνολική σωματική και ψυχική υγεία των μαθητών του, φροντίζοντας επιπλέον για την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας, αλλά και της καλής ψυχικής κατάστασης των παιδιών. Η διατροφή, ως βασικός άξονας της υγιούς ανάπτυξης, αποτελεί έναν τομέα ο οποίος χρήζει προσοχής και για αυτό χρειάζεται να αντιμετωπίζεται με την πρέπουσα σοβαρότητα από τις σχολικές μονάδες.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Κατευθυντήριες οδηγίες για την προαγωγή της υγιεινής διατροφής και της φυσικής άσκησης στα σχολεία, Aniek Boonen, M.Sc. Nanne de Vries, Ph.D. Silvia de Ruiter, M.Sc. Sue Bowker, M.Sc. Goof Buijs, M.Sc., ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ“HEPS” (Healthy Eating and Physical Activity in Schools), Απρίλιος 2009.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σπυριδούλα Βλάχα
Σπυριδούλα Βλάχα
Γεννήθηκε το 2001 και σπουδάζει στο τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Αγαπά τα βιβλία, την μουσική και στον ελεύθερο χρόνο της παίζει κιθάρα. Έχει ιδιαίτερη αγάπη για τα ζώα και την φύση. Ονειρεύεται να ταξιδέψει σε όσες περισσότερες γωνιές του πλανήτη και να συμμετάσχει σε οργανισμούς προστασίας ζώων.