24.7 C
Athens
Σάββατο, 14 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΑπό το κίνημα της πετσέτας στο My Coast

Από το κίνημα της πετσέτας στο My Coast


Της Μαρίας Ραβάνη,

Η μάχη για ένα —σκιερό κατά προτίμηση— μέρος στην παραλία καλά κρατεί, με ντόπιους και τουρίστες να τρέχουν από νωρίς για να προλάβουν το ιδανικό σημείο. Πέρυσι τέτοια εποχή. το «κίνημα της πετσέτας» απασχολούσε όλα τα ειδησεογραφικά δελτία, με περιστατικά να σημειώνονται σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Τσακωμοί μεταξύ λουομένων και μαγαζάτορων, οργανωμένες διαμαρτυρίες σε παραλίες και πολλά ακόμη ευτράπελα, μας βοήθησαν να εμπεδώσουμε συλλογικά ένα κομβικό ζήτημα: Η ελεύθερη πρόσβαση στις παραλίες είναι αναπόσπαστο δικαίωμα όλων μας.

Φέτος, τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά. Ο περσινός ντόρος έχει πλέον καταλαγιάσει (ή ίσως δεν υπάρχει η αντίστοιχη δημοσιογραφική κάλυψη) και καμία πετσέτα δεν έχει προκαλέσει σκάνδαλο. Ίσως, διότι φέτος η μάχη των πολιτών ενάντια στην παράνομη εκμετάλλευση ακτών από τα διάφορα καταστήματα δίνεται στο ψηφιακό περιβάλλον, με τη βοήθεια της νέας εφαρμογής, που σύστησε στο κοινό πριν λίγους μήνες η ελληνική Κυβέρνηση.

Πηγή εικόνας: iefimerida.gr / Δικαιώματα χρήσης: EUROKINISSI

Η εφαρμογή “My Coast” αποτελεί ένα είδος απάντησης της Κυβέρνησης στα ζητήματα του προηγούμενου έτους. Με αυτόν τον τρόπο, μετατοπίζεται η ευθύνη από τους διάφορους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους στους ίδιους τους πολίτες, οι οποίοι πλέον έχουν τη δυνατότητα να καταγγείλουν τυχόν παραβάσεις που μπορεί να εντοπίσουν στις παραλίες που επισκέπτονται. Η καταγγελία γίνεται είτε ανώνυμα είτε επώνυμα (με τους κωδικούς Taxisnet) και αφορά αποκλειστικά παραλίες στις οποία βρίσκεται το άτομο (σύμφωνα πάντα με τη γεωγραφική θέση του). Καθένας έχει το δικαίωμα να κάνει έως μία καταγγελία ανά ημέρα και μέσω της εφαρμογής να παρακολουθεί την πορεία της.

Το νέο αυτό σύστημα «ελέγχου» φαίνεται να έχει αποδώσει κάποια πρωτόλεια αποτελέσματα με τις καταγγελίες μέσα στους πρώτους μόλις μήνες λειτουργίας της εφαρμογής να φτάνουν τις μερικές χιλιάδες. Περιοχές που φαίνεται να βρίσκονται πιο συχνά στο «στόχαστρο» των καταγγελλόντων είναι η Χαλκιδική, η Αττική και αρκετές παραλίες στα Δωδεκάνησα. Και ίσως αυτοί οι πρώτοι αριθμοί άτυπα, να μας επιβεβαιώνουν αυτό που από πέρυσι έχει αρχίσει να φωνάζει ένα σημαντικό μέρος του πληθυσμού της χώρας. Ότι δηλαδή πολλοί είναι εκείνοι που εκμεταλλεύονται τους ελλιπείς κρατικούς ελέγχους και εκμεταλλεύονται παρανόμως τις παραλίες μας, με στόχο το προσωπικό κέρδος.

«Στόχος μας είναι να προστατεύσουμε, από την μια, τόσο το περιβάλλον όσο και δικαίωμα του πολίτη για ελεύθερη πρόσβαση στην παραλία, και από την άλλη, να διαφυλάξουμε το τουριστικό μας προϊόν αλλά και την υγιή επιχειρηματικότητα που εκπροσωπείται από τους επιχειρηματίες που κάνουν σωστά την δουλειά τους». – Δήλωση Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κ. Χατζηδάκη.

Πηγή εικόνας: Unsplash.com /Δικαιώματα χρήσης: Nick Chalkiadakis

Περιβάλλον, δικαιώματα πολιτών αλλά και το ελληνικό τουριστικό προϊόν αποτελούν προτεραιότητα της ελληνικής Κυβέρνησης. Το βασικό ερώτημα, όμως, είναι εάν τελικά αυτές οι καταγγελίες θα φέρουν αποτελέσματα ή εάν —λόγω όγκου— δεν θα διερευνηθούν ποτέ. Όπως δηλαδή έχουμε συνηθίσει να συμβαίνει στα πλαίσια της ελληνικής γραφειοκρατίας. Το είδαμε στο δυστύχημα των Τεμπών, το είδαμε στον πρόσφατο θάνατο του 19ου χρόνου στο λούνα παρκ και το βλέπουμε σχεδόν καθημερινά γύρω μας, σε κάθε νέο «ατύχημα» που προκύπτει. Πελατειακές σχέσεις, διαφθορά και ένα γραφειοκρατικό σύστημα-λαβύρινθος συμβάλλουν στη διαιώνιση ενός καθεστώτος ατιμωρησίας.

Το δικαίωμα, λοιπόν, ελεύθερης πρόσβασης σε καθαρές και προσεγμένες παραλίες ανήκει σε όλους. Είτε έχουμε κινητικά προβλήματα είτε όχι. Είτε είμαστε ντόπιοι είτε όχι. Και είναι καιρός να το αποδεχτούμε αυτό σαν κοινωνία, ώστε να αρχίσουμε να ασκούμε πίεση στους αρμόδιους φορείς για τις κατάλληλες υποδομές και συνθήκες. Από την ύπαρξη ναυαγοσώστη και ιατρικού προσωπικού έως την εγκατάσταση ειδικής ράμπας για τα άτομα με κινητικές δυσκολίες. Όλες αυτές δηλαδή τις απαιτήσεις που μπορεί —και πρέπει— να έχει ένας σύγχρονος πολίτης από το κράτος του.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • My Coast App, διαθέσιμο εδώ
  • «My Coast»: 9.000 καταγγελίες για παραβάσεις σε παραλίες- Το 90% είναι ανώνυμες, Lifo.gr διαθέσιμο εδώ
  • Σε λειτουργία η εφαρμογή «My Coast» – Πώς θα γίνονται οι καταγγελίες για κατάληψη παραλιών από επιχειρήσεις, protothema.gr, διαθέσιμο εδώ
  • «My Coast»: 1.000 καταγγελίες σε λίγες μέρες για ξαπλώστρες σε παραλίες, Lifo.gr, διαθέσιμο εδώ
  • «My Coast»: Ποια περιοχή είναι «πρωταθλήτρια» στις καταγγελίες για αυθαίρετη κατάληψη παραλιών, Iefimerida.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Οι κάτοικοι μπλόκαραν τις εργασίες κατεδάφισης στο Λαγονήσι, efsyn.gr, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Ραβάνη, Β' Αρχισυντάκτρια Κοινωνικών Θεμάτων
Μαρία Ραβάνη, Β' Αρχισυντάκτρια Κοινωνικών Θεμάτων
Μεταπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και απόφοιτη του τμήματος Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ. Από νωρίς την τράβηξε ο σχολιασμός της επικαιρότητας και η ειδησεογραφική διαδικασία. Στόχος της πλέον η ορθότερη και τεκμηριωμένη ενημέρωση του κοινού για ζητήματα πολιτικής φύσεως και κοινωνικών φαινομένων.