Του Γιώργου Σαλπιγγίδη,
1576: Έφυγε από τη ζωή ένας από τους σπουδαιότερους ζωγράφους της αναγεννησιακής περιόδου, που με το έργο του άφησε το δικό του στίγμα στην τέχνη της εποχής του, αλλά και τα μετέπειτα χρόνια, επηρεάζοντας πολλούς καλλιτέχνης. Άκουγε στο όνομα Titian (ή Tiziano) Vecellio με καταγωγή από την Ιταλία και πιο συγκεκριμένα από τη Βενετία.
Δυστυχώς σήμερα δε μας διασώζονται πολλές πληροφορίες για τη γέννησή του, αλλά σύμφωνα με μελετητές του βίου του πρέπει να ήρθε στη ζωή στα τέλη της δεκαετίας του 1480 με αρχές της επόμενης, στην περιοχή Pieve di Cadore (περίπου 110 χιλιόμετρα βόρεια της Βενετίας). Πατέρας του ήταν ο στρατιωτικός Gregorio Vecellio, ενώ και ο μεγάλος του αδελφός Francesco ακολούθησε τον δρόμο της ζωγραφικής. Γύρω στα 10 του χρόνια στάλθηκε στην καρδιά της τέχνης, τη Βενετία, για να μαθητεύσει σε σημαντικούς καλλιτέχνες της εποχής του.
Αρχικά, πέρασε από το εργαστήριο του Sebastiano Zuccato και έπειτα πέρασε από τον Gentile Bellini. Στο εργαστήριο του τελευταίου γνωρίστηκε και με τον Giorgio Barbarelli da Castelfranco, ο οποίος θα τον επηρεάσει στη μετέπειτα πορεία του, ενώ τους συνέδεσε και βαθιά φιλία. Οι δυό τους, μάλιστα, συνεργάστηκαν το 1508-09, για να φιλοτεχνήσουν τους εξωτερικούς τοίχους του Fondaco dei Tedeschi, αλλά ο Giorgio πέθανε μέσα στο 1510.
Η πρώιμη περίοδος του Titian χαρακτηρίζεται από ζωηρές και φωτεινές αποχρώσεις. Μέσα στο 1511 κλήθηκε να ζωγραφίσει τις τοιχογραφίες στο Scuola del Santo της Πάντοβα κάτι που μαρτυρεί τη σταδιακή αναγνώρισή του από τους καλλιτεχνικούς κύκλους της εποχής. Επιπλέον, ιδιαίτερη ευκολία είχε και στη δημιουργία πορτραίτων κάτι που τράβηξε την προσοχή των φιλόδοξων Ιταλών δουκών και αριστοκρατών, προσφέροντάς του περισσότερη φήμη και χρήματα. Αξίζει να σημειωθεί πως ακόμα και η καθολική εκκλησία αξιοποίησε το ταλέντο του καλώντας τον να διακοσμήσω διάφορους ναούς.
Το 1525 παντρεύτηκε με την Cecilia και απέκτησαν τρία παιδιά. Δυστυχώς, όμως, μετά από πέντε χρόνια θα φύγει από τη ζωή. Το 1530 παρουσίασε στον Charles V (αυτοκράτορα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας) ένα πορτραίτο του σε φυσικό μέγεθος κάτι που τον ενθουσίασε και έτσι κέρδισε μια θέση μέσα στην αυτοκρατορική αυλή, εξαπλώνοντας τη φήμη του μέσα στην Ευρώπη.
Μέσα στο 1550 παρατηρείται μια αλλαγή στον τρόπο που αποδίδει τα έργα του, με μια λιγότερο περιγραφική αναπαράσταση της πραγματικότητας, ενώ τις επόμενες δύο δεκαετίες θα κινηθεί σε έναν πιο αφαιρετικό τρόπο. Η πανούκλα που άρχισε να επεκτείνεται το διάστημα αυτό του στέρησαν τη ζωή, όπου και κατέληξε μια μέρα σαν σήμερα διανύοντας οκτώ δεκαετίες βίου και αφήνοντας το στίγμα του στο καλλιτεχνικό στερέωμα της εποχής του.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Titian, britannica.com, Διαθέσιμο εδώ
- Titian, worldhistory.org, Διαθέσιμο εδώ
- Titian Biography, titian.org, Διαθέσιμο εδώ
- Titian, nationalgallery.org.uk, Διαθέσιμο εδώ