24 C
Athens
Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΘέατροΑίας του Σοφοκλή: Η απόλυτα πρωτότυπη αποτύπωση μιας τραγικής φιγούρας

Αίας του Σοφοκλή: Η απόλυτα πρωτότυπη αποτύπωση μιας τραγικής φιγούρας


Της Νικόλ Καστόρα,

Το καλοκαίρι στην Ελλάδα ισοδυναμεί με την αναβίωση μίας άλλης εποχής, μιας εποχής που κουβαλάει όλη την αίγλη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, η οποία δεν είναι άλλη από το αρχαίο θέατρο. Μια παράδοση που κρατάει πολλά χρόνια και έχει εδραιωθεί κυρίως μέσω του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου, στο οποίο κάθε καλοκαίρι λαμβάνουν χώρα πληθώρα αρχαίων τραγωδιών και κωμωδιών. Μέσα από αυτή την αναβίωση έρχεται στο φως και λάμπει μπροστά στα μάτια των θεατών όλη η ελληνική κληρονομιά των αρχαίων χρόνων. Η καλοκαιρινή αυτή συνήθεια, που εκτός από την Επίδαυρο περιοδεύει σε όλη την Ελλάδα, είναι απλά μαγική!

Πηγή εικόνας: e-thessalia.gr

Ανάμεσα στις πολλές παραστάσεις που παρουσιάζονται φέτος σε όλη την Ελλάδα, σίγουρα η παράσταση Αίας του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη έχει τη δική της μοναδική πρωτότυπη αύρα. Πώς θα σας φαινόταν αν κατά τη διάρκεια μίας θεατρικής παράστασης συντελούνταν μπροστά στα μάτια σας η δημιουργία όχι ενός, αλλά πολλών έργων ζωγραφικής; Πόσο ενθουσιώδες και μοναδικό είναι να συναντιούνται δύο μορφές της τέχνης προκειμένου να δημιουργήσουν κάτι το ασύλληπτα καινοτόμο και μοναδικό; Πώς μπορεί η διακαλλιτεχνικότητα να δώσει σε μια παράσταση τελείως διαφορετική αισθαντική και ανυψωτική δυναμική; Και φυσικά, για να συμβεί κάτι τόσο ιδιαίτερο, πρέπει να υπάρχει επί σκηνής ένας ταλαντούχος συντελεστής, ο οποίος θα μπορέσει να φέρει εις πέρας τον απαιτητικό υποκριτικά ρόλο του. Και φυσικά, ο Μιχάλης Σαράντης μπορεί τελείως φυσικά να ανταπεξέλθει στην απαιτητική αυτή πρόκληση!

Ο Σαράντης υποδύεται τον Αίαντα… τον αμέσως μετά τον Αχιλλέα δυνατότερο και αρτιότερο πολεμιστή. Αφού σκοτώνεται ο γιος του Πηλέα, ο Αίαντας και ο Οδυσσέας μονομαχούν για το ποιος θα κρατήσει την πανοπλία του Αχιλλέα. Η μονομαχία, όμως, δεν είναι καθόλου δίκαια και ηθική, καθώς ο Οδυσσέας χρησιμοποιεί αθέμιτα μέσα. Συγκεκριμένα, με τη βοήθεια της Αθηνάς, η οποία τυφλώνει τον Αίαντα, κατορθώνει να νικήσει τον Αίαντα. Έτσι, ο Αίαντας ατιμασμένος πια, αφού χωρίς τη θέλησή του σκότωσε ζώα νομίζοντας πως ήταν οι Αχαιοί και θεωρήθηκε παράφρων, αλλά κυρίως γιατί δεν του επετράπη να υπερασπιστεί τον ίδιο του τον εαυτό, αποφασίζει πως ο μόνος τρόπος να τιμήσει τον εαυτό του είναι να φύγει από τη ζωή υπερήφανος με τρόπο που θα επιλέξει ο ίδιος. Το κύκνειο άσμα ενός σπουδαίου πολεμιστή, λοιπόν, αποτελεί η τραγωδία αυτή, η οποία θίγει βαρυσήμαντα μηνύματα όπως την τιμή και την ελεύθερη βούληση.

Πηγή εικόνας: athinorama.gr

Ο Σαράντης, υπερταλαντούχος όπως πάντα, κατορθώνει να υποδυθεί εννέα διαφορετικά πρόσωπα, αρσενικά και θηλυκά (σύζυγος Αίαντα, θεά Αθηνά, Οδυσσέας, ετεροθαλής αδελφός Αίαντα, Αγαμέμνονας κ.α.), τα οποία εναλλάσσει με συγκλονιστική ευκολία! Μεταπηδώντας από την κωμωδία στο δράμα, αφού κάθε πρόσωπο κυοφορεί τη δική του βαρύτητα, έχει ως συμπρωταγωνιστή του, τον ζωγράφο Απόστολο Χαντζάρα, ο οποίος με απίστευτη μαεστρία ζωγραφίζει επί σκηνής όλα τα πρόσωπα που υποδύεται ο Σαράντης! Η διαδραστική αυτή επικοινωνία συναρπάζει το κοινό, καθώς πρώτη φορά συντελείται μια τόσο καινοτόμα θεατρική συνομιλία.

Τέλος, ο εξαιρετικά καλλιτεχνικός φωτισμός, για τον οποίο φημίζεται η σκηνοθετική ματιά του Νανούρη, για μία ακόμα φορά συναρπάζει. Μια παράσταση η οποία θα σας αποζημιώσει στο έπακρο, καθώς είναι ένα οπτικό, καλλιτεχνικό και υποκριτικό υπερθέαμα, με κορυφαία πινελιά την τέχνη της ζωγραφικής, την οποία αναδεικνύει με συνταρακτικό τρόπο ο Μιχάλης Σαράντης!


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Αίας του Σοφοκλή, youtube.com, διαθέσιμο εδώ. 

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Νικόλ Καστόρα
Νικόλ Καστόρα
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπουδάζει Φιλολογία στο Ε.Κ.Π.Α., κατεύθυνση ΜΝΕΦ. Γνωρίζει αγγλικά και ισπανικά. Ασχολείται με τη συγγραφή. Ο κινηματογράφος είναι το πάθος της, για αυτό και είναι μέλος του κινηματογραφικού τομέα του Π.Ο.Φ.Π.Α., στα πλαίσια του οποίου ασχολείται με τη σκηνοθεσία και το σενάριο.