Της Μαρίας Γκόρου,
Ο Enzo Anselmo Giusepe Maria Ferrari ήταν Ιταλός οδηγός αυτοκινήτων, επιχειρηματίας και ιδρυτής της καινοτόμου εταιρείας Scuderia Ferrari που έφερε το όνομά του και έμελλε να αλλάξει την ιστορία των αγωνιστικών αυτοκινήτων, με την κατασκευή πρωτοπόρων αγωνιστικών μοντέλων, η οποία συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Ο Enzo γεννήθηκε στη Μόντενα της Βόρειας Ιταλίας στις 18 Φεβρουαρίου του 1898. Ο πατέρας του, Alfredo, εργαζόταν για λογαριασμό των ιταλικών σιδηροδρόμων. Όταν ήταν μικρός ο Enzo δεν ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για τις σπουδές. Σε ηλικία δέκα ετών, το 1908, παρακολούθησε με τον αδερφό του Alfredo (νεότερο) και τον πατέρα του τον αγώνα του σιρκουί που γινόταν στην Μπολόνια, ανάμεσα στον Vincenzo Lancia και στον Felice Nazzaro. Η στιγμή εκείνη, καθώς και το γεγονός ότι μετά παρακολουθούσε αγώνες αυτοκινήτων, ήταν γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή του για πάντα, κάνοντας τον μικρό να συνειδητοποιήσει ότι αυτό που εκτυλίσσεται στα μάτια του αποτελούσε τη δουλειά των ονείρων του. Το 1916 έχασε τον πατέρα και τον αδερφό του από επιδημία γρίπης που είχε πλήξει την Ιταλία κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ήδη από το 1915. Προσεβλήθη και ο ίδιος από την αρρώστια, αλλά επιβίωσε.
Μετά τον πόλεμο, αναζήτησε εργασία στη Fiat, αλλά, δυστυχώς, δεν έγινε δεκτός. Ωστόσο, τον δέχθηκε μία άλλη εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, μικρότερης φήμης και παραγωγής, η Costruzioni Meccaniche Nazionali (CMN), η οποία ανακατασκεύαζε αμαξώματα λεωφορείων και αυτοκινήτων και είχε, επίσης, αγωνιστικό τμήμα. Επιπλέον, ο Ferrari συμμετείχε σε αγώνες από το 1919 έως το 1932. Η πρώτη του αγωνιστική επιτυχία ήταν το 1920 στους αγώνες της εταιρείας Alfa Romeo. Οι αγώνες στους οποίους συμμετείχε ήταν μικρής, αλλά και μεγάλης σημασίας.
Στα χρόνια που ο Enzo αγωνιζόταν για λογαριασμό της Ιταλίας, ο Mussolini είχε εδραιώσει το φασιστικό του καθεστώς στην ιταλική χερσόνησο. Ο Mussolini τότε του απένειμε τον τίτλο του Ιππότη της Τάξεως του Στέμματος της Ιταλίας (Cavaliere dell’ordine della Corona d’Italia) και του έδωσε τον βαθμό του διοικητή (Commendatore). Εκείνη την εποχή, παρόλο που όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης προέβαλλαν το όνομά του, εκείνος αρνήθηκε να αγωνιστεί σε αγώνες τους οποίους θα παρακολουθούσε ο Mussolini.
Κέρδισε βραβεία, όπως το Coppa Acerbo της Πεσκάρα, οδηγώντας μία Alfa Romeo και το προσωπικό έμβλημα με ένα άλογο ορθωμένο στα πίσω πόδια του μέσα σε κίτρινη ασπίδα, το οποίο άνηκε στον πιλότο Francesco Baracca, το οποίο δώρισε ως τιμής ένεκεν η οικογένειά του στον Ferrari για να του φέρει τύχη. Επιπροσθέτως, με τη βοήθεια του φίλου του Ugo Sivocci κατάφερε να προσληφθεί στην Alfa Romeo. Το 1929 συγκρότησε μία ομάδα οδηγών και τεχνικών για το αγωνιστικό τμήμα της Alfa Romeo που την ονόμασε Scuderia Ferrari. Το 1937, ο Ferrari αποφάσισε να εγκαταλείψει την Alfa Romeo και να συνεχίσει την ομάδα του, δημιουργώντας μία εταιρεία που την ονόμασε “Auto-Avio Costruzioni S.p.A”. Το 1940 συμμετείχε στους πιο σημαντικούς αγώνες της Ιταλίας, το Mille Miglia, με αυτοκίνητα της δικής του κατασκευής, τα οποία ήταν οι πρώτες Ferrari.
Το 1947 ίδρυσε τη δική του κατασκευαστική εταιρεία αυτοκινήτων, τη λεγόμενη μέχρι σήμερα Ferrari, με το χαρακτηριστικό μαύρο άλογο μέσα στην κίτρινη ασπίδα, το οποίο βρίσκεται στο μπροστινό μέρος των αυτοκινήτων. Αυτήν την εταιρεία, μέσα από πολλές περιπέτειες, κατάφερε να την αναδείξει. Το έτος 1988, η Ferrari είχε ποσοστό μετοχών 90%. Ο Ferrari παρέμεινε διευθυντής της ως το 1971.
Όσον αφορά την προσωπική του ζωή, παντρεύτηκε το 1932 τη Laura, απέκτησαν ένα γιο, τον Alfredo, ο οποίος αργότερα πέθανε από μυϊκή δυστροφία. Ο Ferrari, ωστόσο, είχε κατά καιρούς εξωσυζυγικές σχέσεις με πολλές γυναίκες. Μία από αυτές, η Lina Lardi, του χάρισε έναν γιο, τον Pierro, ο οποίος σήμερα είναι ένας από τους κύριους κληρονόμους της περιουσίας του πατέρα του, αφού κατέχει το 10%. Ο Ferrari απεβίωσε στη Μόντενα το 1988.
Η ιστορία και ο χρόνος απέδειξαν πως η φιγούρα του Enzo Ferrari στιγμάτισε ολόκληρη την υφήλιο με τα προσωπικά του επιτεύγματα, στα οποία μέσα υπάρχουν πολλά στοιχεία της προσωπικότητάς του, η οποία θα μείνει για πάντα συνδεδεμένη με τα αγωνιστικά σπορ αυτοκίνητα, εκείνα με την κίτρινη ασπίδα και το άλογο!
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Enzo Ferrari, η τραγική ιστορία πίσω από τον μύθο του «Κομεντατόρε», oneman.gr, διαθέσιμο εδώ
- Έντσο Φερράρι, el.wikipedia.org, διαθέσιμο εδώ