24 C
Athens
Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορίαΜυθολογιαΘέτιδα: Η μητρική προστατευτική δύναμη

Θέτιδα: Η μητρική προστατευτική δύναμη


Της Κατερίνας Μπίλλια,

Η Θέτις ή Θέτιδα ήταν μια από τις παλαιότερες θεές της θάλασσας, γνωστές επίσης κι ως Νηρηίδες. Η θεά ήταν απόγονος του Νηρέα και της Δωρίδας κι εγγονή των Τιτάνων Ωκεανού και Τιθύος. Η Θέτις, σύμφωνα με μια εκδοχή του μύθου, πολιορκούνταν ερωτικά από δύο αδέλφια, τον βασιλιά των θεών, Δία και τον θεό της θάλασσας, Ποσειδώνα. Όμως μια προφητεία από την Θέμις ή τον Προμηθέα ανέφερε ότι με την ένωση της Θέτιδας με κάποιο από τα αδέλφια θα γεννιόταν ένας γιος που θα είχε δυνατότερο όπλο από την αστραπή ή την τρίαινα και θα ανέτρεπε την εξουσία των Ολύμπιων Θεών. Μια τέτοια προφητεία φόβισε τον Δία και τον ώθησε να παντρέψει την αγαπημένη του με ένα θνητό, τον Πηλέα.

Μια άλλη εκδοχή του μύθου παρουσιάζει ότι η ίδια η Θέτις απέρριψε τον Δία λόγω του φόβου και του σεβασμού που είχε απέναντι στη σύζυγό του, την Ήρα, καθώς η τελευταία την είχε αναθρέψει. Ο γάμος της Νηρηίδας και του Πηλέα έλαβε χώρα στο Πήλιο κι αποτέλεσε την αφορμή για μία διαμάχη ανάμεσα σε τρεις θεές (Ήρα, Αθηνά, Αφροδίτη). Η Έριδα, επειδή δεν την είχαν καλέσει στο ευτυχές γεγονός, έριξε προς το μέρος τους ένα μήλο που έγραφε «τη καλλίστη» (δηλαδή στην ωραιότερη). Η διαμάχη έληξε με την κρίση του Πάρη, ενός θνητού, ο οποίος επέλεξε ως νικήτρια του «διαγωνισμού ομορφιάς» την Αφροδίτη, χωρίς όμως να γνωρίζει ότι αυτή η απόφασή του θα αποτελούσε την έναρξη ενός δεκαετούς πολέμου απέναντι στο Ίλιον.

Η Θέτις ρίχνει τον Αχιλλέα στον ποταμό του Άδη. Πηγή εικόνας: commons.wikimedia.org

Καρπός του γάμου ήταν ένας γιος, ο Αχιλλέας, ο οποίος συμμετείχε ενεργά στον Τρωϊκό Πόλεμο. Η Θέτιδα γνώριζε πολύ καλά το πεπρωμένο του γιου της, γιατί η Μοίρα το είχε γραφτό να πεθάνει νέος στον Τρωϊκό Πόλεμο, και προσπάθησε να το αποτρέψει. Αρχικά προσπάθησε να τον κάνει αθάνατο. Για να το καταφέρει αυτό βούτηξε το μωρό στα νερά της Στύγας. Έτσι ο Αχιλλέας έγινε άτρωτος εκτός από ένα σημείο του σώματός του, την φτέρνα από την οποία η μητέρα του τον κρατούσε όσο βρισκόταν μέσα στα νερά του υποχθόνιου ποταμού. Όμως η μητέρα του δεν σταμάτησε τις προσπάθειές της να προστατέψει το γιο της, αλλά επιχείρησε να τον κρατήσει μακριά από έναν ενδεχόμενο πόλεμο φυγαδεύοντάς τον στη Σκύρο, στον βασιλιά Λυκομήδη, για να ζήσει μαζί με τις κόρες του ντυμένος γυναίκα. Αλλά ούτε αυτή η πράξη της έφερε το επιθυμητό αποτέλεσμα, καθώς μπόρεσαν να τον ανακαλύψουν ο Οδυσσέας μαζί με τον Λυκομήδη και να τον επιστρατεύσουν μαζί με τους υπόλοιπους βασιλιάδες στην πανελλήνια εκστρατεία προς την Τροία. Ο Αχιλλέας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς πολεμιστές του Τρωικού Πολέμου, όπως αποδεικνύεται στην Ιλιάδα και μαζί με τους Μυρμιδόνες του κατακτά σημαντικές νίκες για τους Αχαιούς. Ωστόσο μια φιλονικία ανάμεσα στον Αχιλλέα και τον Αγαμέμνονα λόγω της Βρισηίδας οδηγεί τον Αχιλλέα να έρθει σε επικοινωνία με τη μητέρα του και να της ζητήσει να μιλήσει στον Δία, ενώ ταυτόχρονα αποσύρετε από το πεδίο της μάχης.

Απεικόνιση της Θέτιδας από αγγείο. Πηγή εικόνας: commons.wikimedia.org

Η θεά τηρεί την υπόσχεσή της κι ανεβαίνει στον Όλυμπο, όπου κι ικετεύει τον Δία να επηρεάσει την έκβαση των μαχών γύρω από την Τροία, ώστε οι Τρώες να έχουν τα ινία της νίκης και για να αντιληφθούν οι Έλληνες ότι χωρίς τον Αχιλλέα δεν θα επικρατήσουν στον πόλεμο. Κατά τη διάρκεια της απουσίας του από τη μάχη, τη θέση του ως αρχηγός των Μυρμιδόνων αναλαμβάνει ο Πάτροκλος, ο παιδικός φίλος του Αχιλλέα. Ο Πάτροκλος φορά την πανοπλία του φίλου του με αποτέλεσμα να γίνει αντιληπτός από τους Τρώες, οι οποίοι θεώρησαν πως είναι ο Αχιλλέας. Η εμφάνισή του αποτέλεσε στόχο για τον Έκτορα, ο οποίος τον χτυπάει θανάσιμα, πιστεύοντας πως αντιμετωπίζει τον Αχιλλέα. Στο άκουσμα της απώλειας του φίλου του ο Αχιλλέας θέλει να εκδικηθεί, όμως εκείνη την χρονική στιγμή εμφανίζεται η Θέτις και τον αποτρέπει να βγει στο πεδίο της μάχης καθώς δεν διέθετε πανοπλία. Του υπόσχεται μία καινούρια πανοπλία από τον θεό Ήφαιστο όμως τον προειδοποιεί ότι με το θάνατο του Έκτορα, πλησιάζει κι ο δικός του.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Ι. Θ. Κακριδής (2014), Ελληνική Μυθολογία, Τρωικός Πόλεμος, Τόμος 5 – Μέρος Α΄, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών.
  • Θέτις, η θεϊκή προστασία στην ομηρική αφήγηση, archive.gr, Διαθέσιμο εδώ
  • Πηλέας και Θέτιδα: μεταξύ μύθου και ιστορίας, mirmidones.gr, Διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Μπίλλια
Κατερίνα Μπίλλια
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2004 και είναι φοιτήτρια Ιατρικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Στον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με τις πολεμικές τέχνες και με τη μουσική, παίζοντας κιθάρα. Μάλιστα, τις αρέσουν οι βόλτες και τα ταξίδια.