24 C
Athens
Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΔώσε μου ένα φιλί...

Δώσε μου ένα φιλί…


Της Ευθυμίας Γκαμπέση,

Υπάρχει κάτι πιο ωραίο από ένα φιλί; Από ένα αγνό και τρυφερό άγγιγμα των χειλιών που ενώνει σωματικά ένα ζευγάρι. Αυτό ακριβώς αποτυπώνεται και στον πίνακα του Γκούσταφ Κλιμτ, Το Φιλί. Ο Γκούσταφ Κλιμτ (1862-1918), ο δημιουργός του πίνακα, καταγόταν από την Αυστρία και αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος της Απόσχισης της Βιέννης. Το Φιλί αποτελεί το σπουδαιότερο έργο του ζωγράφου, όντας διάσημο παγκοσμίως.

Ο πίνακας δημιουργήθηκε γύρω στο 1907- 1908 και είναι κομμάτι της χρυσής περιόδου του Κλιμτ. Η «πρεμιέρα» του έγινε στην έκθεση Kunstschau, το 1908. Πλέον, μπορεί κανείς να θαυμάσει τον πίνακα στο μουσείο Belvedere της Βιέννης, στην Αυστρία, το οποίο μουσείο και τον αγόρασε κατευθείαν μετά την πρώτη του εμφάνιση. Στον πίνακα παρουσιάζεται ένα ζευγάρι που κοντεύει να φιληθεί, όπως προδίδει και ο τίτλος του ίδιου του πίνακα. Πιο συγκεκριμένα, παρατηρούμε τον άνδρα να γέρνει προς τη γυναίκα και εκείνη με κλίση του κεφαλιού της να γέρνει προς τα πλάγια. Έχει επισημανθεί από πολλούς ότι αυτό το ζευγάρι αποτυπώνει τον ίδιο τον Κλιμτ με την αγαπημένη του.

Ενώ στους περισσότερους από τους πίνακές του ο ρόλος της γυναίκας φαίνεται να είναι ο κυρίαρχος, στον συγκεκριμένο δεν φαίνεται να ισχύει αυτός ο κανόνας. Η ίδια είναι υποταγμένη και παραδομένη στο επερχόμενο φιλί. Μάλιστα, το γεγονός ότι είναι γονατισμένη μέσα στην αγκαλιά του συντρόφου, με τα μάτια της κλειστά επικυρώνει την παραπάνω θέση.

Το μουσείο Belvedere της Βιέννης. Πηγή εικόνας: travellingstory.com

Τα χρώματα του πίνακα κυμαίνονται σε αποχρώσεις του χρυσού, του κίτρινου και του πράσινου. Σαφέστερα, το φόντο είναι σε σκούρο χρυσό χρώμα, το ζευγάρι είναι τοποθετημένο πάνω σε έναν βράχο με πολύχρωμα λουλούδια, ενώ ο χιτώνας του άνδρα φαίνεται να έχει μαύρες λεπτομέρειες. Τα λουλούδια ωστόσο, αποτυπώνονται και στο ρούχο της γυναίκας.

Ο παράγοντας των ενδυμάτων είναι ιδιαίτερα σημαντικός καθώς ακόμη και οι λεπτομέρειες έχουν μία αιτία από πίσω. Το ρούχο της γυναίκας είναι εφαρμοστό, κάτι που προσδίδει ακόμη περισσότερο ερωτισμό. Από την άλλη μεριά, το ρούχο του άνδρα είναι πολύ πιο φαρδύ και βαρύ, καλύπτοντας όλο του το σώμα. Αισθητή είναι ακόμη μία διαφορά μεταξύ των δύο, καθώς το σχέδιο στο ρούχο του άνδρα αποτελείται από ορθογώνια σχήματα ενώ αυτό της γυναίκας από κυκλικούς σχηματισμούς, κάτι που μπορεί να φανερώνει και να υποθάλπει το δίπολο άνδρα-γυναίκας.

Σίγουρα, πρόκειται για έναν άκρως αισθησιακό και συναισθηματικό πίνακα, δείχνοντας την όμορφη και γλυκιά πλευρά του έρωτα, μέσα από ένα τρυφερό φιλί. Παρόλο που είναι εμφανής η υποταγή της γυναίκας, δεν πρόκειται για μία έννοια με αρνητικό πρόσημο, καθώς αποπνέει ασφάλεια και προστασία μέσα στην αγκαλιά του αγαπημένου της. Ο Κλιμτ δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την αναπαράσταση του ανθρώπινου φιλιού, αφού το έχει αποτυπώσει σε άλλα δύο έργα του.


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ευθυμία Γκαμπέση, Αρχισυντάκτρια Πολιτισμού
Ευθυμία Γκαμπέση, Αρχισυντάκτρια Πολιτισμού
Γεννήθηκε το 2003 στην Καστοριά, όπου και μεγάλωσε. Είναι φοιτήτρια του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και δηλώνει πως κατέχει την αγγλική και ισπανική γλώσσα, ενώ δεν σκοπεύει να παραμείνει σε αυτές. Είναι λάτρης της γυμναστικής, του χορού και των ταξιδιών, ενώ στον ελεύθερο της χρόνο, της αρέσει να διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία και να ταξιδεύει. Τέλος, ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την αρθρογραφία, την τέχνη και την κοινωνία σε όλες της τις πτυχές.