Της Σπυριδούλας Βλάχα,
Η ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει οδηγήσει σε μία σειρά ραγδαίων αλλαγών στην καθημερινότητά μας. Παράλληλα, οι ανάγκες των ευπαθών ομάδων της κοινωνίας μας συνεχίζουν να υφίστανται και να αυξάνονται. Ιδιαίτερα με την πανδημία του covid-19, οι ανάγκες αυτών των ομάδων αυξήθηκαν κατά πολύ και προέκυψαν περιορισμοί στη διαχείριση καθημερινών ζητημάτων, όπως η διαχείριση της υγείας τους και η προσωπική τους φροντίδα. Για τον λόγο αυτό, αναπτύχθηκαν οι υπηρεσίες τηλεφροντίδας.
Η τηλεφροντίδα αποτελεί ένα σύστημα από αισθητήρες το οποίο ελέγχει το περιβάλλον, τη συμπεριφορά και τη δραστηριότητα ενός ανθρώπου, αποσκοπώντας στο να εντοπίσει και να αντιμετωπίσει εκείνες τις περιπτώσεις στις οποίες χρειάζεται βοήθεια. Προέκυψε μέσα από την ανάγκη για την προστασία ατόμων ευπαθών κυρίως ομάδων, όπως η τρίτη ηλικία και τα άτομα με σοβαρά προβλήματα υγείας.
Οι υπηρεσίες τηλεφροντίδας είναι ιδιαίτερα σημαντικές, καθώς προάγουν την αυτόνομη διαβίωση των ατόμων μέσα από τη δημιουργία ασφαλών συνθηκών στο σπίτι τους, προλαμβάνουν την εξέλιξη κρίσιμων περιστατικών σε επικίνδυνων για τη ζωή του ατόμου, και τους παρέχουν φροντίδα με έναν οικονομικό τρόπο, αποφεύγοντας την καταβολή υπέρογκων ποσών. Οι περιπτώσεις εξυπηρέτησης ποικίλουν και μπορεί να αφορούν από απλά αιτήματα, όπως το να ζητήσουν να επικοινωνήσει ο υπάλληλος με κάποιο κοντινό πρόσωπο του ωφελούμενου, ώστε να τον πάρει τηλέφωνο, μέχρι πιο σύνθετα, όπως το να καλέσει τον φροντιστή ή την ανάλογη υπηρεσία άμεσης επέμβασης όταν χρειάζεται.
Τα περισσότερα προγράμματα τηλεφροντίδας, προσφέρουν συνήθως στους ωφελούμενους συσκευές που περιλαμβάνουν κουμπί έκτακτης ανάγκης και μπορούν να φορεθούν στο χέρι ή στον λαιμό, καθώς και μία συσκευή που λειτουργεί ως ηχείο και μπαίνει αυτόματα σε ανοιχτή ακρόαση, εάν το άτομο ζητήσει βοήθεια, επιτρέποντας την επικοινωνία του με το κέντρο. Όταν ο ωφελούμενος βρεθεί σε κατάσταση ανάγκης, πατάει το κουμπί και αυτόματα έρχεται σε επαφή με τους υπαλλήλους της υπηρεσίας παροχής τηλεφροντίδας μέσω ανοιχτής ακρόασης, χωρίς καμία περαιτέρω προσπάθεια. Μάλιστα, οι περισσότερες συσκευές έχουν ανιχνευτή πτώσης, το οποίο σημαίνει πως εάν ο ωφελούμενος πέσει, δεν χρειάζεται να πατήσει το κουμπί, αλλά αυτόματα έρχεται ειδοποίηση στο κέντρο και επομένως προκύπτει άμεση επικοινωνία με το άτομο.
Η σημασία της τηλεφροντίδας αναδεικνύεται από τη συλλογή δεδομένων στην οποία προέβη ο Δήμος Αμαρουσίου, ο οποίος παρέχει το δικό του Σύστημα Τηλεφροντίδας. Συγκεκριμένα, διαπιστώνεται πως μετά την οικονομική κρίση, πολλοί άνθρωποι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για εξειδικευμένη φροντίδα και πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες, κάτι που καταπολεμάται μέσω των προγραμμάτων αυτών, μειώνοντας τον κοινωνικό αποκλεισμό. Επιπλέον, υπάρχει άμεση επιρροή στην καθημερινότητα του ωφελούμενου, καθώς προωθείται η ανεξαρτησία και η αυτόνομη διαβίωση, επιτρέποντάς του να είναι περισσότερο δραστήριος, χωρίς τον φόβο μίας στιγμής έκτακτης ανάγκης, παρέχοντάς του έτσι και ψυχικά οφέλη. Τέλος, είναι σημαντικό πως η οικογένεια του ωφελούμενου γνωρίζει πως εάν συμβεί κάτι σε αυτόν θα ειδοποιηθεί άμεσα, ενώ η έγκαιρη αντιμετώπιση των περιστατικών προλαμβάνει την εξέλιξή τους σε περισσότερο κρίσιμα γεγονότα.
Κλείνοντας, οι υπηρεσίες τηλεφροντίδας αποτελούν μία θετική πλευρά της τεχνολογικής εξέλιξης, καθώς χρησιμοποιούν την τεχνολογία για την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών του ανθρώπου τόσο σωματικών όσο και ψυχολογικών. Η αυτόνομη διαβίωση που προάγουν και η διαχείριση κρίσιμων περιστατικών, είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την τρίτη ηλικία και συχνά σώζουν ζωές.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- ΤΗΛΕΦΡΟΝΤΙΔΑ 24/ΩΡΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΚΑΤ’ΟΙΚΟΝ ΕΥΠΑΘΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ, observatory.sustainable-greece.com, διαθέσιμο εδώ