Της Αναστασίας Παπαδημητρίου,
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι θα γινόταν, αν μια πράξη στο σύνολο μιας μεγάλης αλληλουχίας πράξεων άλλαζε, πόσο διαφορετικά θα κατέληγε μια ιστορία; Αν ναι, πόσα πιθανά σενάρια έχετε φτιάξει στο μυαλό σας μέχρι να βρείτε το δυνατό καλύτερο; Ακολουθώντας τους όρους του αποκαλούμενου butterfly effect, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Tom Tykwer, προσπάθησε στην ταινία Run Lola Run να αποτυπώσει μια ιστορία διάρκειας συνολικά είκοσι λεπτών με αρχή, μέση, τέλος αλλά παιγμένη στο replay τρεις φορές με τρεις διαφορετικές εκδοχές της ίδιας ιστορίας.
Σημείο αναφοράς μια καλοκαιρινή μέρα στο Βερολίνο και οι πρωταγωνιστές είναι η Lola και ο Manni, ένα ερωτευμένο ζευγάρι που ζει μια περιπέτεια ζωής ή θανάτου. Όλη η πλοκή είναι γεμάτη ένταση, κίνηση των πλάνων, έντονο χρώμα και αποτυπώνει τα συναισθήματά τους. Ουσιαστικά, ο νεαρός Manni δουλεύει για έναν σκοτεινό τύπο που ασχολείται με την πώληση αυτοκινήτων. Εκείνη τη μέρα, έπρεπε, για χάρη του αφεντικού του, να μεταφέρει έναν σάκο με 100.000 δολάρια και να του τον παραδώσει, αλλά τον χάνει μέσα στο μετρό. Αναζητώντας έναν τρόπο να δώσει αυτό το χρηματικό ποσό, παίρνει τηλέφωνο αναστατωμένος τη Lola και της ανακοινώνει πως αποφάσισε να ληστέψει μια τράπεζα, γιατί αν δεν παραδώσει αυτά τα χρήματα θα βρει βέβαιο θάνατο. Όμως, η Lola δεν μπορεί να τον αφήσει έτσι…
Σκέφτεται, σκέφτεται, σκέφτεται, περιεργάζεται την κατάσταση και ψάχνει πώς να βοηθήσει τον αγαπημένο της. Μέσα στη σύγχυση που βιώνει, της έρχεται μια ιδέα και πριν καλά προλάβει να την επεξεργαστεί παραπάνω, ξεχύνεται στους δρόμους για να την υλοποιήσει. Ο στόχος της είναι να δανειστεί αυτά τα χρήματα από τον πατέρα της. Ωστόσο, μέχρι να φτάσει στην τράπεζα που δουλεύει και στη συνέχεια στον Manni, έρχεται αντιμέτωπη με μια σειρά από δρώμενα που δεν μπορεί να αποφύγει.
Τρία σενάρια, τρεις πιθανές καταλήξεις αυτού του εικοσάλεπτου μαραθωνοδρόμου που διανύει η πρωταγωνίστρια. Στην πρώτη περίπτωση, η Lola προλαβαίνει την τελευταία στιγμή να φτάσει στον Manni με τα χρήματα που χρειάζεται αλλά στο πλαίσιο μιας συμπλοκής θυσιάζεται και σκοτώνουν εκείνη έναντι του εκείνου. Η δεύτερη εκδοχή ρίχνει τίτλους τέλους βλέποντας και τους δύο να σκοτώνονται στη μέση ενός δρόμου στο Βερολίνο. Και στην τρίτη, κλείνει με τον τρόπο που θα ήθελε η πλειοψηφία των θεατών, δηλαδή με τη Lola να καταφέρνει να φτάσει στο σημείο της αναμενόμενης ληστείας, να δίνει τα χρήματα στον Manni και να βρίσκονται ξανά ασφαλείς ο ένας στην αγκαλιά του.
Ποια εκδοχή, όμως, είναι αυτή που επικρατεί; Η μήπως μπορούν να συμβαίνουν και οι τρεις ταυτόχρονα; Όλα αυτά βρίσκονται στην ευχέρεια του θεατή, γιατί μπορεί να επιλέξει όποια ή όποιες θέλει… Το βέβαιο είναι πως το μήνυμα που συνοδεύει είναι καθολικό μεταδιδόμενο. Η αγάπη για ένα πρόσωπο είναι η κινητήριος δύναμη για να γυρίσουμε τον κόσμο κυριολεκτικά και μεταφορικά ανάποδα. Τα εμπόδια γίνονται απλά περάσματα για τον δρόμο της ευτυχίας. Τα συναισθήματα έντονα και ανάμεικτα και η ασφάλεια αυτού, γίνεται το κίνητρο να πας κόντρα σε κάθε πιθανό σενάριο και να βρεις τρόπο να το αλλάξεις, να το αναδιαμορφώσεις. Μόνο η αδράνεια και ο φόβος μπορούν να σε οδηγήσουν στο να μείνεις πίσω και να αφήσεις να χαθεί ένας πολύτιμος άνθρωπος για σένα αλλά η κίνηση είναι αυτή που θα σε ωθήσει στη δημιουργία, την προσπάθεια και τελικά την ευτυχία. Και γι’ αυτό η Lola τρέχει και δεν σταματάει για να νικήσει αυτόν τον συμβολικό θάνατο.
Καταληκτικά, η στάση της θα μπορούσε να αποτελέσει αντλία έμπνευσης για έναν τρόπο δράσης που απορρίψαμε πολλές φορές από φόβο λόγω αμφιβολιών, προβληματισμών και ενδεχόμενης αποτυχίας και αντ’ αυτού μας κινητοποιεί να δράσουμε και να τρέξουμε όσο μπορούμε για κάτι που θέλουμε, γιατί η προσπάθεια και η επιμονή πάντα κερδίζει την μάχη.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Run Lola Run, cinephilia.gr, διαθέσιμο εδώ.