Της Μαρίας Ραβάνη,
Παρασκευή 15 Μαρτίου 2024 και από τα μεγάφωνα του σταθμού στο Δημοτικό Θέατρο ακούγεται η ανακοίνωση ότι ο σταθμός θα παραμείνει κλειστός το ερχόμενο Σαββατοκύριακο λόγω έργων. Μία μικρή αναζήτηση στο διαδίκτυο μάς πληροφορεί ότι τα προαναφερθέντα έργα έχουν να κάνουν με την εγκατάσταση των νέων μηχανημάτων επικύρωσης εισιτηρίων. Η τοποθέτηση ολοκληρώνεται, ο σταθμός λειτουργεί ξανά, ωστόσο τα νέα μηχανήματα δεν είναι ακόμη έτοιμα για χρήση. Ο κόσμος μπερδεμένος περνάει ανάμεσά τους, ενώ αρκετοί αγνοούν τα προηγούμενα μηχανήματα που έχουν μετακινηθεί σε μία γωνιά του σταθμού και θεωρητικά χρησιμοποιούνται ακόμη για την επικύρωση των εισιτηρίων του επιβατικού κοινού. Δύο μήνες αργότερα και η κατάσταση δεν έχει αλλάξει. Και όσοι επιβάτες επισκέπτονται καθημερινά το συγκεκριμένο σταθμό δεν μπορούν παρά να απορούν. Προς τι η τόση καθυστέρηση;
Ολημερίς το χτίζανε….
Η ιστορία αυτού του σταθμού χαρακτηρίζεται από πολλά παρατράγουδα και φαίνεται μάλλον πως ανταγωνίζεται επάξια το ανέκδοτο που ακούει στο όνομα «μετρό Θεσσαλονίκης». Ο σχεδιασμός του έργου ξεκίνησε το μακρινό 2006 και θα συμπεριλάμβανε έναν ακόμη σταθμό, στο ύψος του ναού της Ευαγγελίστριας και του Γηροκομείου Πειραιά . Ωστόσο, η ένσταση του Mητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ λειτούργησε ανασταλτικά και ο σταθμός αυτός βγήκε τελείως από τα πλάνα. Κάπου εδώ μπορεί να ξεπεταχτεί σα σκέψη το μετρό στην πλατεία Εξαρχείων και τα εκεί ευτράπελα της αστυνομίας, ωστόσο εκεί δεν παρενέβη η Εκκλησία, αλλά οι κάτοικοι. Και ποιος ακούει τους κατοίκους;
Κάπως έτσι, η επέκταση της γραμμής 3 προς Πειραιά κατέληξε να περιλαμβάνει μόνο τους σταθμούς Μανιάτικα – Πειραιάς – Δημοτικό Θέατρο. Τα εγκαίνια έγιναν με παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, και του τότε Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή. Μέσα στους πρώτους μήνες της λειτουργίας τους άρχισαν να κυκλοφορούν τα πρώτα δημοσιεύματα περί εισροής νερού στη σήραγγα που ενώνει τον σταθμό του Πειραιά με αυτόν του Δημοτικού Θεάτρου. Η δυσοσμία και τα περιστατικά οξείδωσης που παρατηρήθηκαν, σύμφωνα με μαρτυρίες σε διάφορα σημεία των γραμμών, προκάλεσαν τη δημόσια παρέμβαση της εταιρείας ΣΤΑΣΥ. Η εν λόγω εταιρεία, με τη σειρά της, διαβεβαίωσε το επιβατικό κοινό, με ανακοίνωσή της, ότι όλα είναι υπό έλεγχο και δεν τίθεται κανένα θέμα ασφαλείας. Λίγο αργότερα, δημοσιεύματα από την ομάδα των Data Journalists έφεραν στην επιφάνεια φερόμενα επιχειρησιακά έντυπα που επεδείκνυαν τουλάχιστον 391 βλάβες στο σύνολο της γραμμής. Παρουσία θαλασσινού νερού (υπενθυμίζουμε ότι ο σταθμός του Πειραιά βρίσκεται σε ύψος χαμηλότερο της θάλασσας), φωτοσημάνσεις που δε λειτουργούν σωστά, πόρτες που μεταδίδουν λανθασμένα μηνύματα στους οδηγούς και πολλά άλλα. Οι αποκαλύψεις αυτές συνέπεσαν χρονικά με τη σύγκρουση των σιδηροδρομικών αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, οπότε οι διαδικασίες έπρεπε να κινηθούν γρήγορα. Η επιβλέπουσα εταιρεία ζήτησε εξηγήσεις από την ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM, την κοινοπραξία που έχει αναλάβει σήμερα τα έργα επέκτασης της γραμμής 4 του Μετρό, φαίνεται να εμπλέκεται στην ιδιάζουσα σύμβαση 717 και είχε αναλάβει τότε τη διεκπεραίωση του συγκεκριμένου έργου. Στη συνέχεια, επενέβη ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, κος Ντογιάκος, ζητώντας από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθήνας να διεξαχθεί προκαταρκτική έρευνα και κάπου εκεί σταματάνε όλα τα ψηφιακά ίχνη της επακόλουθης διαδικασίας. Ούτε νέες αποκαλύψεις, ούτε νέα ερωτήματα. Και δε γίνεται παρά να θεωρήσουμε ως πολίτες ότι λογικά θα διορθώθηκαν όλες οι αστοχίες (!).
«Δεν θα πνιγεί κανείς»*
Μία απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο με λέξη-κλειδί «Στάση Δημοτικό Θέατρο πρόβλημα» οδηγεί πραγματικά σε μία βουτιά στην παράνοια. Και εκεί που νομίζεις ότι πρόκειται απλά για ακόμη ένα παράδειγμα που το ελληνικό κράτος κωλυσιεργεί στη διεκπεραίωση ενός δημοσίου έργου, ανακαλύπτεις ότι ίσως πρόκειται για κάτι πολύ περισσότερο, για κάτι πολύ πιο σοβαρό από μερικά μηχανήματα που τοποθετήθηκαν και δε λειτουργούν.
Πάνω από δύο μήνες μετά, λοιπόν, και τα νέα μηχανήματα ελέγχου ακόμη να τεθούν σε λειτουργία. Είναι αρκετά προφανές όμως ότι αυτό είναι η μικρότερη «αστοχία»- κωλυσιεργία που αντιμετωπίζει το μετρό της Αθήνας. Η σύγκρουση στα Τέμπη έχει δημιουργήσει μία ρωγμή στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας. Υπάρχει το πριν και το μετά. Ζώντας πλέον στο «μετά», τα ερωτήματα για την ασφάλεια και την ορθή λειτουργία ενός μέσου που καθημερινά χρησιμοποιούν χιλιάδες πολίτες πρέπει να απαντηθούν επαρκώς. Όχι επιπόλαια, ούτε επιφανειακά. Αλλά με στοιχεία και αποδείξεις πράξεων, που θα παρουσιάζουν τους τρόπους με τους οποίους μία-μία οι 391 βλάβες που ανέφεραν τα τότε κοινοποιηθέντα έντυπα, επιδιορθώθηκαν.
Η χώρα μας έχει συνηθίσει φαίνεται πρώτα να «καταδικάζεται» στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και μετέπειτα να πράττει – ή απλά να πληρώνει το πρόστιμο και να μην πράττει. Σε όλες τις περιπτώσεις πάντως, όταν πλέον είναι πολύ αργά. Δεν προλαμβάνουμε, απλώς αντιμετωπίζουμε. Και αυτό ως τώρα έχει στοιχίσει εκατοντάδες ανθρώπινες ζωές είτε πρόκειται για σιδηροδρόμους, είτε για πυρκαγιές, είτε για πλημμύρες. Ίσως πλέον αυτό το μοντέλο αποφάσεων να μην αποδίδει. Και ίσως ήρθε η ώρα να αναθεωρήσουμε. Πριν να είναι για άλλη μία φορά πολύ αργά.
*Δήλωση του τότε προέδρου της Αττικό Μετρό, κου Ν. Ταχιάου.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Αττικό Μετρό: Τι απαντά για τις διαρροές νερού στη σήραγγα στην περιοχή του σταθμού «Πειραιάς», Newmoney.gr, διαθέσιμο εδώ
- Μετρό: Κλειστός το Σαββατοκύριακο ο σταθμός «Δημοτικό Θέατρο», H Ναυτεμπορική, διαθέσιμο εδώ
- Σε λειτουργία σήμερα η επέκταση του Μετρό μέχρι το Δημοτικό Θέατρο -Τα ορόσημα, οι δυσκολίες, η μεταμόρφωση στις συγκοινωνίες, Ypodomes.com, διαθέσιμο εδώ
- Μέσα στον νέο σταθμό μετρό «Δημοτικό Θέατρο» στον Πειραιά – Μία «ωδή στο νερό», Jenny.gr, διαθέσιμο εδώ
- Τεράστια κακοτεχνία στο Μετρό: Μπαίνει θαλασσινό νερό μεταξύ των σταθμών Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο, Hellas Journal, διαθέσιμο εδώ
- Μετρό: 391 βλάβες και εισροή θαλασσινού νερού από το λιμάνι του Πειραιά στη νέα γραμμή (upd), Data Journalists, διαθέσιμο εδώ
- Θαλασσινό νερό στο Μετρό στον Πειραιά – «Δεν θα πνιγεί κανείς» λέει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Τribune.gr, διαθέσιμο εδώ