Της Εφραιμίας Μπαρμπαρή,
Σαν κεραυνός εν αιθρία έπεσε η είδηση για τον θάνατο της Άννας Παναγιωτοπούλου. Η σπουδαία ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 76 ετών, σκορπίζοντας θλίψη στον καλλιτεχνικό χώρο αλλά και στους θαυμαστές της. Την είδηση έκανε γνωστή ο Σταμάτης Κραουνάκης μέσω δημοσίευσης στο Facebook. Άφησε πίσω της ένα πολύ σπουδαίο έργο και μια ενδιαφέρουσα ζωή.
Γεννήθηκε στην Κυψέλη. Όπως έχει αναφέρει και η ίδια προερχόταν από μία μεγαλοαστική οικογένεια, η οποία δεν είχε καμία σχέση με το θέατρο. Την είχαν πάει να παρακολουθήσει μερικές παραστάσεις, αλλά η ενασχόληση μ’ αυτό ήταν απαγορευτική. Οι γονείς της ήθελαν η κόρη τους να μορφωθεί, να μπει σε ένα καλό πανεπιστήμιο, γι’ αυτό τον λόγο την έστειλαν με το ζόρι στην Ελβετία. Εκείνη όμως ήταν σίγουρη: δεν ήθελε να γίνει επιστήμονας, είχε γεννηθεί για να παίζει πάνω στο σανίδι!
Όταν γύρισε κρυφά από την Ελβετία, αποφάσισε να γραφτεί στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Εκεί, συνάντησε τον Σταμάτη Φασουλή, με τον οποίο ήταν συμμαθητές. Πρόκειται για μια σχέση, η οποία θα ήταν τελικά καρμική. Μαζί, τη δεκαετία του ‘70, ίδρυσαν το Ελεύθερο Θέατρο. Ήταν κάτι πρωτότυπο για την εποχή και βαθιά πολιτικοποιημένο, δεδομένης της Χούντας των Συνταγματαρχών που ήταν στην εξουσία εκείνη την περίοδο στην Ελλάδα. Στην αρχή, τα πράγματα ήταν πολύ ελεύθερα και συλλογικά, δεν υπήρχαν συγκεκριμένοι ρόλοι και κινούνταν με την άποψη ότι το «θέατρο ανήκει στους ηθοποιούς».
Με το Ελεύθερο Θέατρο, η Παναγιωτοπούλου και ο Φασουλής κατάφεραν να περάσουν τη γνώμη πως το θέατρο είναι ένα «ομαδικό άθλημα», όλοι είναι ίσοι, σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής δεν είναι αρχηγοί. Στέγη μόνιμη βρήκαν μόνο όταν μετακόμισαν στο Άλσος Παγκρατίου. Έχουν ανεβάσει σχεδόν τα πάντα, ακόμη και Μπρεχτ. Όμως, μετά από την παράσταση Κι εσύ χτενίζεσαι του 1973, έκαναν απόλυτη στροφή προς την επιθεώρηση.
Η επιθεώρηση, ένα κατεξοχήν ελληνικό είδος, βρισκόταν σε μια περίοδο παρακμής όταν η Παναγιωτοπούλου ασχολήθηκε μαζί του. Όμως μαζί με τον Φασουλή το πήραν, το επεξεργάστηκαν και το διαμόρφωσαν, ώστε να ανταποκρίνεται στη νέα πραγματικότητα. Τότε, ξεκίνησε και η ίδια να γράφει τα πρώτα της κείμενα, αφήνοντας εποχή με τα νούμερά της. Μέχρι τη δεκαετία του ‘80, το Ελεύθερο Θέατρο είχε μετονομαστεί σε Ελεύθερη Σκηνή και είχε μεγαλώσει τόσο πολύ που απέκτησε μέχρι και παραγωγό, κάτι που πιο πριν δεν είχε. Συμμετείχαν πολλά πρόσωπα, μεταξύ αυτών και ο Λάκης Λαζόπουλος. Το εγχείρημα διαλύθηκε οριστικά το 1985.
Η Άννα Παναγιωτοπούλου όμως έχει γράψει το όνομά της με χρυσά γράμματα και στην ελληνική τηλεόραση. Το 1986 και για δύο σεζόν ενσαρκώνει την Μαντάμ Σουσού, στην ομώνυμη σειρά. Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη, πέρα από κάθε φαντασία. Το κοινό την λάτρεψε τόσο πολύ, που την αναγνώριζε μόνο και μόνο από τη φωνή της. Ακολούθησε λίγα χρόνια αργότερα, η σειρά Οι τρεις χάριτες του 1989 στο MEGA. Πρόκειται για μία από τις πρώτες σειρές της ελληνικής ιδιωτικής τηλεόρασης στην οποία η Άννα Παναγιωτοπούλου, παρέα με τη Μίνα Αδαμάκη και τη Νένα Μεντή, συστήθηκαν στο κοινό ως αδελφές Χαρίτου.
Μεγάλη επιτυχία επίσης γνώρισε με τη σειρά του MEGA, Ντόλτσε Βίτα, του 1995. Μια σειρά με αξεπέραστες ατάκες και ενδιαφέρουσα πλοκή. Η Άννα Παναγιωτοπούλου ως Χριστίνα Μαρκάτου, ερωτεύεται τον αρραβωνιαστικό της κόρης της τον κατά πολλά χρόνια νεότερό της, Αντώνη, τον οποίο υποδύεται ο Θανάσης Ευθυμιάδης. Μαζί έχουν χαραχτεί στη μνήμη του ελληνικού κοινού ως ένα από τα πιο γνωστά και ταιριαστά τηλεοπτικά ζευγάρια.
Παντρεύτηκε το 1972. Τον σύζυγό της τον έχασε το 2015, γεγονός που την συγκλόνισε. Καρπός του έρωτά τους ήταν ο γιος τους Δημήτρης. Γεννήθηκε το 1973 και χάρισε στην ηθοποιό ένα εγγόνι. Τα τελευταία της χρόνια ζούσε στον Λυκαβηττό, περνώντας όμως μεγάλα διαστήματα στην Τήνο. Ηθοποιοί σαν αυτή δεν βγαίνουν συχνά και πρέπει να αισθανόμαστε τυχεροί που ζήσαμε, κάποιοι λίγο, κάποιοι περισσότερο, το διάστημα που η ίδια μεγαλούργησε στο θέατρο και την τηλεόραση.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Η Άννα Παναγιωτοπούλου (1947-2024) αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, lifo.gr, διαθέσιμο εδώ
-
Άννα Παναγιωτοπούλου: Οι ρόλοι που άφησαν εποχή, οι καυστικές συνεντεύξεις και ο μεγάλος της έρωτας, ethnos.gr, διαθέσιμο εδώ