Του Γιώργου Σαλπιγγίδη,
1937: Ύστερα από απόφαση του ναζιστικού καθεστώτος, παίρνει σάρκα και οστά μια από τις γνωστότερες αυτοκινητοβιομηχανίες των ημερών μας η Volkswagen ή όπως λεγόταν στην αρχή Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH, με έδρα το Wolfsburg, στην Κάτω Σαξονία.
Η ίδρυσή της και η αρχική λειτουργία της οφείλεται στο Γερμανικό Εργατικό Μέτωπο (Deutsche Arbeitsfront), μια εθνική εργατική οργάνωση του Ναζιστικού Κόμματος, η οποία αντικατέστησε διάφορα ανεξάρτητα συνδικάτα στη Γερμανία. Το πρόγραμμα αυτό ήταν στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδιασμού του Αδόλφου Χίτλερ που περιλάμβανε μεταξύ άλλων και τη βελτιστοποίηση των εθνικών οδών της χώρας. Στους δρόμους αυτούς είχε ονειρευτεί να κυκλοφορούν τα νέα αυτοκίνητα που θα δημιουργούνταν από τη Volkswagen και θα ήταν προσιτά για κάθε Γερμανό.
Γνωρίζοντας πως στις αρχές της δεκαετίας του ΄30 το αυτοκίνητο ήταν ένα είδος πολυτελείας για τους περισσότερους ανθρώπους ανά τον κόσμο, ο Χίτλερ στόχευε στη χαμηλή τιμή του, που θα κόστιζε κάτι λιγότερο από 1.000 μάρκα (δηλαδή μια ισοτιμία περίπου 140 δολάρια για τότε). Με αυτόν τον τρόπο θα γινόταν το «αυτοκίνητο του λαού» (καθώς το όνομα της εταιρείας φέρει αυτή τη σημασία, από τις λέξεις “Volk” και “Wagen”), με τον μηχανικό αυτοκινήτων Ferdinand Porsche να αναλαμβάνει την υλοποίησή του, καθώς είχε ξεκινήσει τη μελέτη του ήδη την περίοδο του 1933-34.
Το ξέσπασμα, όμως, του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ανέβαλε την ανάπτυξη του εν λόγω έργου, με το εργοστάσιο να αναλαμβάνει την άμεση παραγωγή όπλων για τις ανάγκες του πολέμου. Το τέλος των εχθροπραξιών βρίσκει το εργοστάσιο σε ερειπωμένη κατάσταση –όπως και η υπόλοιπη χώρα– με τους Συμμάχους που κατέλαβαν την επικράτεια να στοχεύουν στην ανασυγκρότηση τόσο της αυτοκινητοβιομηχανίας όσο και και γενικότερα της βιομηχανικής παραγωγής. Στην αρχή η Βρετανία ανέλαβε την επαναλειτουργία του εργοστασίου και μέσα στη δεκαετία του 1950 κυκλοφόρησαν τα μοντέλα Kafer και Transporter, τα οποία έγιναν γρήγορα ανάρπαστα, προσφέροντας σημαντικές οικονομικές απολαβές και στην χώρα και στο εργοστάσιο.
Το επόμενο σημαντικό βήμα ήρθε το 1960, όταν η κυβέρνηση προχώρησε στην αποκρατικοποίηση της εταιρείας, πουλώντας το 60% των μετοχών της σε ιδιώτες. Μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια η εταιρεία έχει να επιδείξει πλήθος μοντέλων αυτοκινήτων, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζουν το Beetle, το Scirocco, το Golf, το Polo κ.ά. Σήμερα η Volkswagen έχει κέρδη δισεκατομμυρίων και αποτελεί έναν από τους κολοσσούς της αυτοκινητοβιομηχανίας σε παγκόσμιο επίπεδο.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Volkswagen Group, britannica.com, Διαθέσιμο εδώ
- Volkswagen is founded, history.com, Διαθέσιμο εδώ
- History, volkswagen-newsroom.com, Διαθέσιμο εδώ