Της Παναγιώτας Κλεφτογιάννη,
Πολλοί θα χαρακτήριζαν την κοινωνία του σήμερα ως μία κοινωνία τεχνολογικής επανάστασης. Ο χαρακτηρισμός αυτός δεν είναι ούτε τυχαίος ούτε άτοπος. Τα τελευταία χρόνια η τεχνολογία οδηγεί σε νέες ανακαλύψεις που διευκολύνουν τη ζωή των ανθρώπων και αλλάζουν τα έως τώρα δεδομένα. Μάλιστα, η πανδημία του κορονοϊού βοήθησε ακόμη περισσότερο στην υιοθέτηση των νέων αυτών τεχνολογικών μεθόδων, όπως είναι για παράδειγμα η τηλεργασία και η τηλεκπαίδευση, που από την άνεση του σπιτιού του μπορούσε κανείς να δουλεύει και να μορφώνεται αντίστοιχα. Με αφορμή, λοιπόν, όλες αυτές τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, η κυβέρνηση ανακοίνωσε πρόσφατα μια ριζική αλλαγή στον τομέα της εκπαίδευσης, που δεν είναι άλλη από την εισαγωγή του Ψηφιακού Σχολείου στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Την Παρασκευή 17 Μαΐου, ο Υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, προανήγγειλε σε ειδική εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στο Ημερήσιο Γυμνάσιο Ριζωμάτων στην Ημαθία, την εισαγωγή του Ψηφιακού Σχολείου στον τομέα της εκπαίδευσης. Ο Υπουργός αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στις υπηρεσίες που πρόκειται να εγκαθιδρυθούν, αλλά και στις δυνατότητες που θα έχουν, τόσο οι μαθητές όσο και οι γονείς τους με την πολιτική εφαρμογή του νέου αυτού συστήματος.
Αρχικά, το Ψηφιακό Σχολείο είναι μια νέα, δωρεάν, ολοκληρωμένη ψηφιακή πύλη, μέσω της οποίας μαθητές όλων των τάξεων θα μπορούν να παρακολουθήσουν σύντομα, περιεκτικά βίντεο, τα οποία θα αναφέρονται στο περιεχόμενο των αντίστοιχων μαθημάτων που διδάσκονται στο σχολείο. Η συγκεκριμένη ψηφιακή μεταρρύθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) και όπως ανέφερε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, η αλλαγή αυτή θεωρείται «Επανάσταση στην Παιδεία και στον τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος».
Η εφαρμογή του Ψηφιακού Σχολείου αναμένεται να εκκινήσει τον Σεπτέμβριο, με τη νέα σχολική χρονιά, και η πολιτική του εφαρμογή θα παρέχει στους μαθητές 6 νέες υπηρεσίες με πρωτοπόρες δυνατότητες. Κατά την παρουσίαση του νέου αυτού εγχειρήματος, ο Υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, δήλωσε το εξής: «Το κυρίαρχο συστατικό της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η σχέση που αναπτύσσει ο εκπαιδευτικός με τον μαθητή. Αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ. Αυτό που ερχόμαστε να κάνουμε σήμερα είναι να κάνουμε ευκολότερη τη δουλειά τους και ευκολότερη την καθημερινότητά τους».
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα όσα ειπώθηκαν, μια από τις 6 παρεχόμενες υπηρεσίες είναι το Ψηφιακό Φροντιστήριο για τάξεις από Α’ Δημοτικού έως Γ’ Λυκείου (streaming.digitalschool.gov.gr). Πρόκειται για μια ψηφιακή πλατφόρμα που θα περιλαμβάνει, με τη μορφή βιντεοπαρουσιάσεων, το ακριβές περιεχόμενο των μαθημάτων που διδάσκονται στο σχολείο. Η αρχή θα γίνει στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών για τις τάξεις του Γυμνασίου και, έπειτα, θα είναι διαθέσιμο το υλικό και για της υπόλοιπες σχολικές βαθμίδες.
Η επόμενη διαθέσιμη υπηρεσία ονομάζεται Ψηφιακό Φροντιστήριο και αφορά στους μαθητές της Γ’ Λυκείου, με παροχή ζωντανών μαθημάτων στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (streaming.digitalschool.gov.gr). Η υπηρεσία αυτή αφορά μαθητές όχι μόνο ΓΕΛ, αλλά και ΕΠΑΛ, συμπεριλαμβανομένων των ειδικών μαθημάτων. Τα φροντιστηριακά μαθήματα θα διδάσκονται απογευματινές ώρες και θα υπάρχει η δυνατότητα αλληλεπίδρασης μεταξύ μαθητών και καθηγητών, ενώ θα περιλαμβάνονται διαγωνίσματα και αξιολόγηση. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα μαθήματα, αν και θα προσφέρονται ζωντανά, θα είναι συγχρόνως διαθέσιμα και για μεταγενέστερη χρήση.
Οι τάξεις για απομακρυσμένες περιοχές είναι μια άλλη καινοτόμα υπηρεσία, που για πρώτη φορά καλύπτει τις εκπαιδευτικές ανάγκες μαθητών που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές. Οι τάξεις που θα δημιουργούνται θα περιλαμβάνουν τη φυσική παρουσία, τουλάχιστον τριών ειδικοτήτων (φιλολόγων, μαθηματικών, φυσικών επιστημών), ενώ την εποπτεία και την καθοδήγηση της διδασκαλίας θα τις ασκεί το σχολείο της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.
Παράλληλα, όπως προανήγγειλε ο Υπουργός Παιδείας, μια σημαντική σύγχρονη αλλαγή είναι η εγκαθίδρυση της Ψηφιακής Εφαρμογής για γονείς-eparents (app.digitalschool.gov.gr). Η εφαρμογή αυτή δίνει για πρώτη φορά στους γονείς τη δυνατότητα να ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για ανακοινώσεις, βαθμολογίες, απουσίες και συμβουλευτικές υπηρεσίες, που αφορούν τα παιδιά τους.
Επιπλέον, η τεχνολογική επανάσταση οδήγησε στην εφαρμογή της υπηρεσίας των Διαδραστικών Συστημάτων Μάθησης. Οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση σε tablets, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, σετ ρομποτικής, αλλά και σε διαδραστικούς πίνακες κατά τη διάρκεια των μαθημάτων στις αίθουσες. Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην παρουσίαση του Ψηφιακού Σχολείου ανέφερε ότι μέχρι στιγμής έχουν εγκατασταθεί 20.000 διαδραστικά συστήματα και μέχρι το τέλος του 2024 ανέφερε ότι ο αριθμός αυτός θα έχει φτάσει τις 36.000.
Τελευταία υπηρεσία που προαναγγέλθηκε είναι ο εμπλουτισμός των μαθημάτων με Υλικό Διαδραστικών Πινάκων. 15.000 ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα, 4.000 ψηφιακά εκπαιδευτικά σεμινάρια και 4.000 ψηφιακά μαθήματα θα είναι από Σεπτέμβρη στη διάθεση των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Η εφαρμογή του Ψηφιακού Σχολείου αποτελεί ένα βήμα προς το μέλλον και οι αλλαγές που πρόκειται να φέρει στο εκπαιδευτικό σύστημα είναι πρωτοπόρες και άκρως συμβατές με την τεχνολογική εξέλιξη του κόσμου. Ωστόσο, δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι η υπερβολική χρήση της τεχνολογίας στον εκπαιδευτικό τομέα πρόκειται να αλλοιώσει το περιεχόμενο της γνώσης και με την εισαγωγή των τεχνολογικών μέσων είναι πιθανό να αλλάξει ριζικά ο παραδοσιακός τρόπος μάθησης και ως εκ τούτου πολλοί πιστεύουν ότι οι εκπαιδευτικοί κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους.
Είναι δεδομένο ότι κάθε φορά που ανακοινώνεται ένα νέο, προοδευτικό βήμα, το οποίο έχει τεχνολογικές βάσεις, δεν αντιμετωπίζεται από όλους θετικά. Όμως, δεν θα πρέπει να είμαστε προκατειλημμένοι και θα πρέπει όλοι να δώσουμε μια ευκαιρία στις νέες, προαναγγελθείσες, εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Ας περιμένουμε την εφαρμογή των υπηρεσιών τον Σεπτέμβρη, ώστε να κρίνουμε ύστερα εάν τελικά η εφαρμογή των συγκεκριμένων υπηρεσιών θα έχει θετικό ή αρνητικό αντίκτυπο στην κοινωνία.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Πιερρακάκης: Το Ψηφιακό Σχολείο στηρίζει την σχέση δασκάλου-μαθητή, δεν την υποκαθιστά, protothema.gr, διαθέσιμο εδώ