Της Πωλίνας Παλλιεράκη,
Είναι αναμφίβολο πως, όσοι από εμάς ασχολούμαστε με τα βιντεοπαιχνίδια ως έναν τρόπο ξεκούρασης, χαλάρωσης και διαφυγής από την καθημερινότητα, έχουμε προβληματιστεί με το κατά πόσο «υγιεινό» είναι αυτό για τη ζωή μας. Τι θα σκεφτόσασταν εάν σας έλεγα πως υπάρχει στην αγορά, ένα βιντεοπαιχνίδι το οποίο είναι πιστοποιημένο από γιατρό για θεραπεία;
Πολλοί γονείς απαγόρευαν τα βιντεοπαιχνίδια όχι μόνο λόγω ηλικιακών περιορισμών, αλλά επειδή τα θεωρούσαν χάσιμο χρόνου. Έτσι, υπήρχε η επιθυμία να υπάρξει έγκριση από ειδικό. Τώρα, με την έγκριση του EndeavorRx από τον Αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), αυτή η ιδέα γίνεται πραγματικότητα, προσφέροντας οφέλη κυρίως σε παιδιά με ΔΕΠΥ, ΔΑΦ και άλλες μαθησιακές δυσκολίες.
Αυτή η νέα πρωτοποριακή απόπειρα δημιουργεί μια νέα προοπτική στη θεραπεία της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής με Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ). Ενώ η ΔΕΠΥ είναι γνωστή για την υπερκινητικότητα, σε ορισμένες περιπτώσεις οι εξωτερικές ενδείξεις μπορεί να μην είναι προφανείς. Αυτό το παιχνίδι αντιπροσωπεύει μια καινοτόμο προσέγγιση, καθώς είναι το πρώτο θεραπευτικό παιχνίδι για ΔΕΠΥ που σχεδιάστηκε αποκλειστικά για παιδιά ηλικίας 8 έως 12 ετών. Οι γιατροί θα το προτείνουν ως συμπληρωματική θεραπεία, συνδυάζοντάς το με άλλες μεθόδους.
Ο δρ. Jeffrey Shuren, εκπρόσωπος της FDA, υπογραμμίζει τη σημασία αυτής της θεραπείας ως μιας εναλλακτικής λύσης που μπορεί να βελτιώσει τα χαρακτηριστικά των ατόμων με ΔΕΠΥ, χωρίς να απαιτεί φαρμακευτική αγωγή. Παράλληλα, αυτή η πρωτοβουλία ενθαρρύνει την ανάπτυξη της ψηφιακής θεραπείας, ανοίγοντας νέες δυνατότητες στον τομέα της ψυχικής υγείας.
Το παιχνίδι EndeavorRx θα είναι διαθέσιμο ως εφαρμογή σε κινητές συσκευές μόνο με συνταγή γιατρού, καθώς η έγκριση του FDA προήλθε μετά από πολυάριθμες κλινικές μελέτες. Η αξιολόγηση περιελάμβανε πέντε διαφορετικές μελέτες με πάνω από 600 παιδιά, ενώ οι παρενέργειες όπως πονοκέφαλος και συναισθηματικές αντιδράσεις αναγνωρίστηκαν ως μη σοβαρές. Στο παιχνίδι, τα παιδιά θα οδηγούν έναν άβαταρ μέσα από μια σειρά εμποδίων, επιτυγχάνοντας συγκεκριμένους στόχους και συγκεντρώνοντας πόντους. Η εταιρία που ανέπτυξε το EndeavorRx, η Akili, προτείνει τη χρήση του για μισή ώρα κάθε μέρα για πέντε εβδομάδες, υπογραμμίζοντας την ανάγκη εφαρμογής του για έναν μήνα.
Λαμβάνοντας υπόψη λοιπόν όλα τα ανωτέρω, μπορούμε να αντιληφθούμε πως τα βιντεοπαιχνίδια ενθαρρύνουν την ανάπτυξη πολλών δεξιοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης διαφόρων καταστάσεων, της εφευρετικότητας και της κριτικής σκέψης. Οι παίκτες πρέπει να είναι ικανοί να αντιδρούν γρήγορα και να λαμβάνουν αποφάσεις, βοηθώντας έτσι στην ενίσχυση της νοητικής ευελιξίας και της ικανότητας λήψης αποφάσεων σε καθημερινές καταστάσεις. Το EndeavorRx φαίνεται να είναι μια καινοτόμα προσέγγιση στη θεραπεία παιδιών, βοηθώντας τα να εξοικειωθούν με τη διαχείριση της καθημερινότητάς τους. Ελπίζουμε ότι αυτή η επιλογή θεραπείας θα γίνει σύντομα διαθέσιμη και στη χώρα μας.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- EndeavorRx: Το πρώτο βιντεοπαιχνίδι με συνταγή γιατρού, Maxmag, διαθέσιμο εδώ
- Inside The World´s First Prescription Video Games and The Kids They´re Helping, observer.com, διαθέσιμο εδώ