35.3 C
Athens
Τρίτη, 2 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΑλγόριθμοι αγάπης: Η τεχνητή νοημοσύνη παίρνει το προβάδισμα στις ανθρώπινες γνωριμίες

Αλγόριθμοι αγάπης: Η τεχνητή νοημοσύνη παίρνει το προβάδισμα στις ανθρώπινες γνωριμίες


Της Ειρήνης Νικηφορίδου,

Η Γουίτνεϊ Γουλφ Χερντ, ιδρύτρια και εκτελεστική πρόεδρος της Bumble, μιας διαδικτυακής εφαρμογής γνωριμιών και δικτύωσης που ξεκίνησε το 2014, εξηγεί πώς η εταιρεία της θα αξιοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσει «πιο υγιείς και δίκαιες σχέσεις». Στην πρόσφατη συνέντευξή της, μιλάει στο Bloomberg Technology Summit, όπου υπόσχεται η εταιρεία της να γίνει «το μέσο που γνωρίζονται οι άνθρωποι».

Όπως ισχυρίζεται και η ίδια, θα μπορούν οι άνθρωποι στο εγγύς μέλλον να μιλήσουν με τον «ψηφιακό θυρωρό» τους για γνωριμίες και να μοιραστούν τις ανασφάλειές τους. «Αν μόλις χωρίσατε ή έχετε θέματα δέσμευσης, η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορεί να σας εκπαιδεύσει αναπτύσσοντας έναν καλύτερο τρόπο σκέψης για τον εαυτό σας. Ο δικός σας «θυρωρός γνωριμιών» θα μπορεί να βγει ραντεβού για εσάς με «θυρωρούς γνωριμιών» άλλων ατόμων. Με αυτόν τον τρόπο, δεν χρειάζεται να μιλήσετε με όλον τον κόσμο, αφού ο θυρωρός σας, θα σαρώσει όλη την περιοχή και θα προτείνει άτομα που θεωρεί πως αξίζει να γνωρίσετε».

Και τώρα θα σκεφτόταν κανείς: «Αυτό είναι καινοτομία! Μια εφαρμογή γνωριμιών που αναλαμβάνει όλα τα ραντεβού για εσένα. Απλώς πληρώνεις, και σύντομα έχεις το ταίρι στην πόρτα σου». Αν και αρκετοί μπορεί να το θεωρήσουν ένα βαθιά υποσχόμενο εγχείρημα, υπάρχουν πολλοί λόγοι γιατί αυτή η προσέγγιση είναι εξαιρετικά ανησυχητική.

Η πρόεδρος της δημοφιλούς εφαρμογής γνωριμιών υποστηρίζει πως οι άνθρωποι έχουν περισσότερη ανάγκη για σύνδεση από ποτέ και ότι η συγκεκριμένη πλατφόρμα επικεντρώνεται στην δημιουργία μιας ασφαλούς και αμερόληπτης κοινότητας. Ωστόσο, αναφέρει πως στο μέλλον θα υπάρχουν «θυρωροί γνωριμιών» που θα βρίσκουν πιθανούς συνδυασμούς ζευγαριών απαλλάσσοντάς, έτσι, τους ανθρώπους από αυτήν την «επιβάρυνση». Άρα, το πρόβλημα της ανθρώπινης σύνδεσης επιλύεται με τους ανθρώπους να καταλήγουν ακόμα πιο αποξενωμένοι;

Πηγή Εικόνας: Good Faces Agency / Unsplash

Στη σημερινή εποχή, όπου η ανάθεση των προβλημάτων ή των υποχρεώσεών μας σχετίζεται ως επί το πλείστον με εξωτερικούς παράγοντες και ποτέ με εμάς τους ίδιους, όλο και περισσότεροι άνθρωποι «πέφτουν στο τρυπάκι» του ατομικισμού. Όλα γίνονται για να μας εξυπηρετήσουν και σχεδόν ποτέ το αντίθετο. Κάτι τέτοιο μπορεί να ενισχύσει περαιτέρω τις ναρκισσιστικές τάσεις των ανθρώπων, αφού, αντί να αφιερώνουν χρόνο στην διαπροσωπική επικοινωνία, θα αλληλοεπιδρούν κυρίως με συστήματα που κινούνται από την τεχνητή νοημοσύνη. Συνεπώς, στο μέλλον ενδέχεται οι άνθρωποι να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάπτυξη ενσυναίσθησης και κατανόησης – καταλύτες για τη σύσταση μιας υγιούς σχέσης.

Εκτός αυτού, δεν υπάρχει κάποια χασματώδης διαφορά μεταξύ της ιδέας αυτής και του προξενιού. Υποτίθεται οι άνθρωποι άφησαν πίσω αυτή την απαρχαιωμένη μέθοδο, για να έχουν την ευκαιρία να επιλέξουν οι ίδιοι τον ερωτικό τους σύντροφο σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια και αξίες. Αυτή η πρακτική, κατά κάποιο τρόπο μιμείται το παρελθόν και δεν αφήνει αρκετό χώρο για εναλλακτικότητα ή εξωτερικούς παράγοντες, όπως αυτόν της τύχης, να εκτυλιχθούν –οι οποίοι μπορεί να αποβούν πολύ αποτελεσματικοί εν τέλει. Αυτή η ορθότητα και απολυτοσύνη της τεχνολογίας, δεν συμβαδίζει πάντοτε με την ανθρώπινη φύση –ή τουλάχιστον δεν θα έπρεπε. Μία μορφή μάθησης και ανάπτυξης της πνευματικότητας, η οποία συμβάλλει σημαντικά στην εξέλιξη ενός ανθρώπου, είναι αυτή που γίνεται μέσα από τα λάθη του. Είναι σημαντικό να μην στερήσουμε αυτή την ιδιότητα στους ανθρώπους, διότι, έτσι, είναι σαν να απαρνούμαστε τη σημασία της και κατ’ επέκταση την ίδια μας τη φύση.

Τέλος, αυτή η προσέγγιση είναι γενεσιουργία του κυρίαρχου οικονομικού συστήματος της επικαιρότητας, του καπιταλισμού. Με άλλα λόγια, «εξοικονομήστε χρόνο περιορίζοντας τις ανθρώπινες επαφές σας, ώστε να επικεντρωθείτε περισσότερο στη δουλειά». Η συσσώρευση του κέρδους αποτελεί κύριο στόχο του καπιταλισμού με επακόλουθο την απανθρωποίηση, αφού πλέον οι άνθρωποι λειτουργούν και αυτοί ως ρομπότ, συχνά παραμελώντας τις προσωπικές τους ανάγκες. Στη συνέντευξη της, η Αμερικανίδα επιχειρηματίας αποκαλύπτει: «Δεν θα είμαστε μια εφαρμογή γνωριμιών σε λίγα χρόνια. Το dating θα απαρτίζει ένα κομμάτι της εταιρείας μας, αλλά πάνω από όλα θα είμαστε μια πλατφόρμα ανθρώπινης σύνδεσης». Ανθρώπινης κωδικοποίησης καλύτερα, αφού πλέον όλα τα προσωπικά δεδομένα των ανθρώπων θα μπορούν να συσσωρεύονται και να μετατρέπονται σε αλγόριθμους, ώστε να επιλέγει η τεχνητή νοημοσύνη πιθανούς υποψηφίους με βάση τη συμβατότητα των δεδομένων αυτών.

Πηγή Εικόνας: rawpixel.com / Freepik

Το πρόβλημα δεν είναι η εύρεση συντρόφου, αλλά η έλλειψη κρίσης των ανθρώπων να διακρίνουν τον χαρακτήρα ενός άλλου ατόμου που είναι κατάλληλος για εκείνους. Και αυτό δεν είναι κάτι που η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να διορθώσει από μόνη της, διότι τα ρομπότ δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την ανθρώπινη συνέργεια. Με αυτόν τον τρόπο, φαίνεται ότι η εταιρεία δίνει έμφαση στα κέρδη, αντί να φτάσει στη ρίζα του προβλήματος. Προσπαθεί, δηλαδή, να «ταπετσαρίσει» το θέμα, επιδιώκοντας να αντιμετωπίσει το σύμπτωμα και όχι την ασθένεια.

Συνοψίζοντας, η εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης σηματοδοτεί μια νέα εποχή στις ανθρώπινες σχέσεις. Ενώ η ιδέα αυτή μπορεί να φαίνεται ελκυστική, δεν πρέπει να ξεχνάμε τη σημασία της ανθρώπινης επαφής και ενσυναίσθησης. Η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει ένα μέσο για να μας φέρει όλο και πιο κοντά στον στόχο μας, αλλά η ουσία των σχέσεων θα παραμένει πάντα στις αυθεντικές, ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις. Ελπίζω πως με την κατάλληλη ισορροπία θα μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε τα οφέλη της καινοτομίας, χωρίς να χάσουμε την αληθινή σύνδεση που όλοι αναζητούμε.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • How Bumble Will Use AI to Create Healthier Relationships, YouTube, Bloomberg Television, διαθέσιμο εδώ
  • AI personas are the future of dating, Bumble founder says. Many aren’t buying., NBC News, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ειρήνη Νικηφορίδου
Ειρήνη Νικηφορίδου
Γεννήθηκε το 2001 και σπουδάζει Διοίκηση Επιχειρήσεων με εξειδίκευση στο Marketing στο Αμερικανικό Κολλέγιο της Θεσσαλονίκης. Της αρέσουν τα ταξίδια και τα μέρη που θέλει να επισκεφτεί είναι η Ισλανδία, η Ν. Κορέα και η Ιαπωνία. Στον ελεύθερό της χρόνο διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία και μαθαίνει κορεάτικα.