19.7 C
Athens
Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕυρώπηΕ.Ε. εναντίον Κίνας, στην αρένα της ανταγωνιστικότητας

Ε.Ε. εναντίον Κίνας, στην αρένα της ανταγωνιστικότητας


Του Μάριου Δεστούνη,

O εμπορικός «πόλεμος» μεταξύ της Κίνας και των Η.Π.Α. συνεχίζεται και, στο κοντινό μέλλον, δε φαίνεται κάποιο ενδεχόμενο αποκλιμάκωσής του, ιδιαίτερα στην περίπτωση εκλογής Trump. Όμως, πλέον, υπάρχει ένα πολύ πιθανό ενδεχόμενο να ανοίξει ένας αντίστοιχος «πόλεμος» μεταξύ Ευρώπης και Κίνας. Στους κύκλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχει έντονος διάλογος για επιβολή υψηλών φόρων, στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής. Η αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτροκίνησης της Κίνας αυξάνεται ραγδαία, κάτι που φαίνεται ότι ενοχλεί την Ευρώπη.

Ο πρώτος λόγος είναι ότι, πλέον, τα ηλεκτροκίνητα δεν είναι το μέλλον, αλλά το παρόν, και οι Eυρωπαίοι ηγέτες θέλουν να τα προωθήσουν, ώστε να μειώσουν τις μηχανές εσωτερικής καύσης και, ως επόμενο, τις εκπομπές ρύπων. Όμως, η Ευρώπη δεν βρίσκεται σε θέση να ανταγωνιστεί την Κίνα στον τομέα και εδώ έρχεται ο δεύτερος λόγος. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης είναι πίσω στον τομέα εξέλιξης και παραγωγής ηλεκτροκίνητων ενώ, ταυτόχρονα, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τις τιμές των κινεζικών εταιρειών. Αυτό συμβαίνει διότι η Κίνα είτε παράγει είτε επεξεργάζεται τον μεγαλύτερο όγκο των υλικών που χρειάζονται για την κατασκευή των μπαταριών.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση φοβάται το ενδεχόμενο να «πλημμυρίσει» η ευρωπαϊκή αγορά με κινεζικά ηλεκτροκίνητα, κάτι το οποίο ήδη συμβαίνει σε χώρες, όπως η Νορβηγία. Η αιτιολόγηση που δίνουν οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι  πίσω από την πιθανή επιβολή φόρων είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός. Η Ευρώπη κατηγορεί την Κίνα ότι, πίσω από την τρομακτική εξέλιξη των βιομηχανιών που βρίσκονται στο επίκεντρο της έρευνας, μεταξύ των οποίων είναι και η φαρμακευτική και ο κλάδος της ενέργειας, βρίσκονται τεράστιες κρατικές επιχορηγήσεις και διευκολύνσεις προς τους κλάδους αυτούς. Αυτό που εννοεί η Ευρώπη είναι ότι η Κίνα επιδιώκει εσκεμμένα αυτή την πολιτική, ώστε να «χτυπήσει» τις αντίστοιχες δυτικές βιομηχανίες και να μεγαλώσει την εξάρτηση της Δύσης από την κινεζική παραγωγή.

Δημιουργός και Δικαιώματα Χρήσης Εικόνας: Ingram Pinn / Financial Times

Μάλιστα, αυτό έρχεται σε μια περίοδο που η Κίνα βιώνει κρίση και βλέπει τη Δύση, ιδίως τις Η.Π.Α., να λαμβάνουν μέτρα απεξάρτησης από την Κίνα. Όποτε, επιχειρεί να αποτρέψει αυτά τα σχέδια, μέσω των τεράστιων χορηγιών και φοροαπαλλαγών προς τις βιομηχανίες, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικές γίνεται. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι, στον τομέα της φαρμακευτικής και του εξοπλισμού που εισάγει η Ευρώπη από την Κίνα, η Ένωση κάνει λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό και διατάραξη της αγοράς, χωρίς, ωστόσο, να έχει γίνει κάποιο παράπονο από τις φαρμακευτικές εταιρείες που εδρεύουν στην Ευρώπη, κάτι που αποδεικνύει ότι τα κίνητρα πίσω από την έρευνα που διεξάγει η Ένωση είναι πολιτικά. 

Τι γίνεται, πάντως, στην περίπτωση που, πράγματι, η Ένωση αποφασίσει να υιοθετήσει μια αυστηρή στάση απέναντι στην Κίνα; Η απάντηση έρχεται από τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης, οι οποίες ζητούν από την Ένωση να μην προχωρήσει στην επιβολή φόρων στα κινεζικά οχήματα. Ακούγεται παράδοξο γιατί, ουσιαστικά, είναι ανταγωνιστές και η Κίνα τους στερεί μέρος της αγοράς. Αυτή, όμως, είναι επιφανειακή ανάγνωση, διότι αντιλαμβάνονται ότι, εάν η Ένωση προχωρήσει σε πράξεις προστατευτισμού, το ίδιο θα κάνει και η Κίνα. Η τελευταία μπορεί, σιγά σιγά, να χάνει το στάτους του παγκόσμιου βιομηχανικού κέντρου όμως, πλέον, ο λαός της έχει τεράστια αγοραστική δύναμη και οι ευρωπαϊκές εταιρίες έχουν πολλά έσοδα από τις πωλήσεις τους στην κινεζική αγορά.

Η Κίνα, από την πλευρά της, προειδοποιεί την Ευρώπη για μια ξεκάθαρη προστατευτική πολιτική, η οποία θα «ψυχράνει» τις σχέσεις τους και θα έχει συνέπειες. Συνέπειες με πραγματικό αντίκτυπο, ιδιαίτερα αναφορικά με την εξαγωγή σπάνιων γαιών και μετάλλων. Άλλωστε, όπως ήδη είδαμε μετά την απαγόρευση της Κυβέρνησης Biden στην εξαγωγή τεχνολογίας που αφορά τον τομέα των μικροτσίπ προς την Κίνα, η τελευταία απάντησε με τη μείωση εξαγωγής γάλλιου και γερμανίου, υλικά απαραίτητα στην κατασκευή των μικροτσίπ. Προφανώς κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και για την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία, πριν αποφασίσει, καλείται να υπολογίσει με ακρίβεια τον αντίκτυπο, διότι οι πράξεις προστατευτισμού μπορούν να αποτελέσουν δίκοπο μαχαίρι που δύναται, εν τελεί, να προξενήσει περισσότερη ζημιά, παρά κέρδος, για την Ευρώπη.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • EU pulls its gun on China, Politico, διαθέσιμο εδώ
  • Faced with US and China, EU leaders call for sweeping competitiveness deal, Euronews, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μάριος Δεστούνης
Μάριος Δεστούνης
Ζει στην Αθήνα. Σπούδασε στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών και Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Μιλά αγγλικά και γαλλικά. Εργάζεται σε κατάστημα οπτικών.