11.9 C
Athens
Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΘέατρο«Μία άλλη Θήβα»: Πόσο άδικο είναι στα αλήθεια ένα έγκλημα;

«Μία άλλη Θήβα»: Πόσο άδικο είναι στα αλήθεια ένα έγκλημα;


Της Γεωργίας-Αλεξάνδρας Καλογεροπούλου,

Είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω μια εξαιρετική παράσταση, Μια άλλη Θήβα, η οποία πραγματεύεται το θέμα της πατροκτονίας. Άραγε, πόσο κακός μπορεί να είναι ένας άνθρωπος που σκότωσε τον πατέρα του και ποια είναι τα κίνητρα πίσω από αυτή την αποτρόπαια πράξη; Είναι πραγματικά ένα τέρας ή δεν πρόκειται για μία κατάσταση που είναι άσπρο – μαύρο;

Η παράσταση αφορά ένα θεατρικό συγγραφέα που ήθελε να ανεβάσει ένα θεατρικό έργο, βασισμένο στα αληθινά γεγονότα μίας υπόθεσης στην οποία ο δράστης σκότωσε τον πατέρα του. Ο θεατρικός συγγραφέας αποφασίζει να επισκεφθεί τον κρατούμενο, ώστε να εκμαιεύσει πληροφορίες για την ιστορία του και να δει την οπτική γωνία του εικοσάχρονου πατροκτόνου. Επίσης, ήθελε να τον πείσει να παίξει ο ίδιος στην παράσταση, κάτι το οποίο το Υπουργείο Δικαιοσύνης δεν τον άφησε να κάνει, αλλά ούτε να παρακολουθήσει τις παραστάσεις από το κοινό. Παρά τις απογοητευτικές αυτές καταστάσεις, ο Μάρτιν, ο πατροκτόνος, και ο συγγραφέας συνέχισαν να συναντιούνται στη φυλακή, ώστε να ανεβάσει το έργο και ας μην έπαιζε αυτός. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο τον παίρνει ένας νεαρός ηθοποιός, ο Φεδερίκο. Αυτούς τους τέσσερις μήνες που συναντιούνται αναπτύσσεται μία αμοιβαία φιλία και συμπάθεια. Ο συγγραφέας σιγά σιγά τάσσεται με το μέρος του ισοβίτη χωρίς βέβαια να δικαιολογεί την πράξη του αλλά να βρίσκει τις βαθύτερες αιτίες πίσω από τη δολοφονία που διέπραξε.

Πηγή Εικόνας: athinorama.gr

Παρά τις αντίθετες προσωπικότητες και των δύο βρίσκεται ένας κοινός κώδικας επικοινωνίας και η διάθεση για διάλογο. Ο Μάρτιν ήταν ένας απαίδευτος νεαρός, καθώς δεν είχε ολοκληρώσει όλες τις τάξεις του σχολείου. Ο πατέρας του ασκούσε τρομερή λεκτική και σωματική βία και τον εξευτέλιζε δημοσίως. Όταν εγκατέλειψε το σχολείο προσπάθησε να κάνει διάφορες δουλειές, τις οποίες δεν κατάφερε να κρατήσει με αποτέλεσμα να εκπορνευθεί σε μικρή ηλικία. Τότε ήταν που ο πατέρας του έγινε χειρότερος. Μια μέρα του επιτέθηκε λεκτικά και ο Μάρτιν τον σκότωσε με ένα πιρούνι στον λαιμό. Από εκεί που έβγαιναν τα χειρότερα λόγια σταμάτησε να μιλάει για πάντα. Ο ίδιος κάλεσε την αστυνομία και καταδικάστηκε ισόβια. Ο Μάρτιν είχε σοβαρά προβλήματα υγείας, έπασχε από οξεία επιληψία και είχε διάφορα ψυχολογικά θέματα. Παρότι διέπραξε αυτό το έγκλημα δεν είχε την εικόνα ενός σκληρού ανθρώπου. Ήταν ευαίσθητος και έτρεφε μία ιδιαίτερη αγάπη για τη μητέρα του, η οποία είχε πεθάνει από καρκίνο. Είχε μία εύθραυστη ψυχή και χαρακτηριζόταν από μία εσωστρέφεια. Γενικότερα, δεν ήταν κοινωνικός, δεν συναναστρέφονταν με πολλούς από τους συγκρατουμένους, ούτε είχε φίλους που τον επισκέπτονταν. Ήταν αρκετά μοναχικός και αποστασιοποιημένος.

Ο θεατρικός συγγραφέας από την άλλη ήταν τρομερά ευφυής, μορφωμένος και πολυπράγμων άνθρωπος. Είχε πολύ προσεγμένο λόγο και πολύ καλούς τρόπους. Επίσης, φαινόταν να είχε μία οικονομική επιφάνεια. Οι σχέσεις του με την οικογένειά του δεν αποκαλύπτονται, αλλά σίγουρα ήταν καλύτερες από αυτή του Μάρτιν. Το μόνο που αναφέρεται είναι οι μερικοί καβγάδες με τον πατέρα του, που είναι φυσιολογικοί. Είναι και αυτός ευαίσθητος. Ακολούθως, είναι και καλόψυχος, νοιάζεται για τους γύρω του. Ο θεατρικός συγγραφέας ήθελε να συνδέσει την παράσταση με τη φροϋδική θεωρία για το οιδιπόδειο σύμπλεγμα, το οποίο πήρε το όνομά του από τον μύθο του Οιδίποδα, τον ήρωα που σκότωσε τον πατέρα και κοιμήθηκε με τη μητέρα του, χωρίς να γνωρίζει ότι αυτοί είναι οι γονείς του. Όταν το έμαθε έβγαλε τα μάτια του. Σύμφωνα με αυτό το σύμπλεγμα το αγοράκι θέλει να σκοτώσει τον πατέρα του γιατί τον βλέπει ανταγωνιστικά και τον ζηλεύει που είναι ζευγάρι με τη μητέρα του, η οποία αποτελεί το αντικείμενο επιθυμίας του.

Αυτή η παράσταση εγείρει τον προβληματισμό για διάφορα θέματα όπως η ανδρική ταυτότητα, η αμφισβήτηση της ανηθικότητας για το έγκλημα αυτό, οι συνέπειες της φτώχειας και της κατάφωρης βίας. Η παράσταση αυτή παίζεται στο θέατρο «Πόρτα» σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου με ερμηνευτές τον Θάνο Λέκκα στον ρόλο του θεατρικού συγγραφέα και τον Δημήτρη Καπουράνη στον ρόλο του Μάρτιν / Φεδερίκο. Σίγουρα είναι ένα θεατρικό έργο που αξίζει να το δει κανείς.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Μια άλλη Θήβα, athinorama.gr, διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γεωργία - Αλεξάνδρα Καλογεροπούλου
Γεωργία - Αλεξάνδρα Καλογεροπούλου
Είναι φοιτήτρια Φιλολογίας στο ΕΚΠΑ. Παρακολουθεί επιμορφωτικά σεμινάρια πάνω στο αντικείμενο σπουδών της και έχει πάρει το proficiency στα αγγλικά. Στον ελεύθερό της χρόνο της αρέσει να παίζει κιθάρα, να τραγουδάει και να διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία και βιβλία σχετικά με την τέχνη.