Της Πέτρας Παπαπέτρου,
Το κομμάτι της επικοινωνίας αποτελεί ζωτικό τμήμα της πολιτικής. Ένα κόμμα ευημερεί όταν η επικοινωνιακή πολιτική του λειτουργεί επιτυχώς. Χωρίς αυτήν το σώμα του πολιτικού σχεδίου δεν είναι αρτιμελές, με αποτέλεσμα να νοσεί και να καταρρέει. Κόμματα Αριστεράς, Δεξιάς και Κέντρου χρησιμοποιούν μεθόδους επικοινωνίας για να μεγεθύνονται γεγονότα, να αποσιωπώνται ή να συρρικνώνονται. Άλλωστε, η επικρότηση των επιτυχιών σε σύγκριση με την επιλεκτική και βραχυπρόθεσμη μνήμη, όσον αφορά τις πληγές της χώρας, αποτελεί καθημερινό φαινόμενο στη σημερινή Ελλάδα.
Όσον αφορά στην πανδημία, «θύελλα» αντιδράσεων είχε προκαλέσει η παρουσίαση «της πραγματικότητας» από τα κυβερνητικά Μ.Μ.Ε., με την Αντιπολίτευση να κατηγορεί ευθαρσώς την Κυβέρνηση για «μικροκομματική επικοινωνιακή πολιτική». Πιο συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή του το ΚΙΝ.ΑΛ. είχε αναφέρει: «η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας συνεχίζει να πρωτοτυπεί αρνητικά, καθώς προτεραιότητα γι’ αυτήν έχει η διαχείριση του πολιτικού κόστους και όχι η προστασία της δημόσιας υγείας».
Στον τομέα της οικονομίας, τα Μ.Μ.Ε. συνεχίζουν να επαινούν την Κυβέρνηση για την εξυγίανση του οικονομικού συστήματος, την ανοδική πορεία της οικονομίας μας και άλλες επιτυχίες, όπως την κατοχή της πρώτης θέσης της Ελλάδας στο περιοδικό Economist. Στην πραγματικότητα, όμως, ο μέσος Έλληνας μάχεται να τα βγάλει πέρα μετά το πρώτο δεκαήμερο του μήνα, αδυνατεί να ανταπεξέλθει στις συνεχείς αυξήσεις και βρίσκεται συνεχώς σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης οικονομικά. Αυτή η εικόνα, ωστόσο, περιορίζεται από τα κανάλια και αντί αυτού αναπαράγεται η απατηλή πραγματικότητα που επιβάλει το δόγμα της Νέας Δημοκρατίας. Σημαντικό είναι να θυμηθούμε πως αποσιώπησαν και τα στοιχεία της Eurostat, σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα αναδείχθηκε ως η ακριβότερη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα στοιχεία αυτά κατέρριπταν τους ισχυρισμούς για καθαρά εισαγόμενη ακρίβεια που προσπαθούσε να παρουσιάσει η Κυβέρνηση.
Οι τελευταίες αποκαλύψεις για την παραποίηση ηχητικών ντοκουμέντων τη μοιραία νύχτα των Τεμπών αφήσαν όλο το πανελλήνιο άναυδο. Παρόλο που ο «θύτης» για τις παραποιήσεις δεν έχει βρεθεί, δεν μπορεί να αρνηθεί κανείς την αδιάκοπη προσπάθεια της Κυβέρνησης να συγκαλύψει το έγκλημα και να αποποιηθεί των ευθυνών της. Το μονοπώλιο των καναλιών και ο κυβερνητικός Τύπος αναπαρήγαγε συνεχώς τη φράση «ανθρώπινο λάθος», «σύγκρουση τραίνων», ενώ προσπαθούσε να επιρρίψει κάθε ευθύνη στον μηχανοδηγό. Η εικόνα του Πρωθυπουργού, συντετριμμένο στον χώρο του εγκλήματος, αναπαράχθηκε από κάθε Μέσο Μαζικής Επικοινωνίας. Ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιτελούσε το επικοινωνιακό του έργο στο πρόσωπο των 57 νεκρών, οι διαδικασίες για το μπάζωμα του χώρου είχαν ήδη ξεκινήσει στο παρασκήνιο (1η – 6η Μαρτίου).
Όσο ο Πρωθυπουργός προσπαθεί να προσελκύσει το νέο κοινό με χαριτωμένα βίντεο στο TikTok και καπέλα Thrasher, οι Έλληνες πολίτες αγωνίζονται καθημερινά να επιβιώσουν σε αυτήν τη χώρα. Πόσο ελαφρόνους μπορεί να θεωρηθεί ένας ψηφοφόρος που θα επηρεαστεί από αυτές τις «φθηνές» επικοινωνιακές πρακτικές και δεν θα επικεντρωθεί στην ασυδοσία, τη συγκάλυψη και την εγκληματικότητα που αντιπροσωπεύει αυτό το κόμμα; Φαντάζει απίθανο μία Κυβέρνηση που καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την ανύπαρκτη Δικαιοσύνη στη χώρα, που συνδέεται με κυκλώματα και παρακολουθήσεις πολιτικών προσώπων, να συνεχίζει ανεμπόδιστη το «έργο» της. Με την εξαγορά των Μ.Μ.Ε. και τη δημιουργία χιουμοριστικών βίντεο στις πλατφόρμες, όμως, ίσως και να μας κερδίσει…