Της Μαρίας Αλευρομαγείρου,
1989: Έλαβε χώρα μια από τις χειρότερες περιβαλλοντικές κρίσεις στον πλανήτη, όταν το υπερδεξαμενόπλοιο Exxon Valdez προσέκρουσε σε ύφαλο στη Νότια Αλάσκα, με αποτέλεσμα την εκροή 37.000 τόνοι αργού πετρελαίου, διαταράσσοντας το φυσικό και ζωικό περιβάλλον της περιοχής.
Το πλοίο, που ανήκε στην εταιρεία Exxon Corporation, ελλιμενίστηκε στο Valdez Marine Terminal το βράδυ της 22ας Μαρτίου με σκοπό την παραλαβή του φορτίου του που ολοκληρώθηκε την επόμενη μέρα και έτσι όλα ήταν έτοιμα για το ταξίδι του με προορισμό το Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνια. Κυβερνήτης του υπερδεξαμενόπλοιου ήταν ο καπετάνιος Joseph Hazelwood, για τον οποίο υπάρχουν αναφορές ότι βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ. Επιπλέον, η μη σωστή λειτουργία του ραντάρ Raytheon Collision Avoidance System (RAYCAS) ήταν ένας από τους παράγοντες που συνέβαλαν στην τραγική εξέλιξη της πορείας του υπερδεξαμενόπλοιου.
Λίγο μετά τα μεσάνυχτα, την 24η του μήνα, το πλοίο προσκρούει στον ύφαλο Bligh, νότια της Αλάσκα στην περιοχή Prince William Sound. Αποτέλεσμα αυτής της σύγκρουσης ήταν η επικράτηση του πανικού ανάμεσα στα μέλη του πληρώματος, ενώ τα 8 από τα 11 αμπάρια φορτίου τρυπήθηκαν και απελευθερώθηκαν στο περιβάλλον πάνω από 37.000 τόνοι αργού πετρελαίου. Αμέσως σήμανε συναγερμός και ενημερώθηκαν οι αρμόδιες υπηρεσίες ώστε να αποφευχθεί, στο μέτρο του δυνατού, μια ανυπολόγιστη περιβαλλοντική κρίση.
Ωστόσο, η αντίδραση ήρθε με καθυστέρηση και σε συνδυασμό με τους ισχυρούς ανέμους που επικρατούσαν εκείνες τις μέρες στην περιοχή οδήγησαν στην εξάπλωση της πετρελαιοκηλίδας που είχε δημιουργηθεί, με τα κύματα να διασκορπούν το φορτίο περίπου 2.000 χιλιόμετρα μακριά από την αρχική εστία. Το επόμενο διάστημα στήθηκε μια τεράστια επιχείρηση για τον καθορισμό της πληγείσας περιοχής με υπαλλήλους της Exxon Corporation να στέλνονται στο σημείο, καθώς και απεσταλμένοι της κυβέρνησης αλλά και απλοί πολίτες και περιβαλλοντικές οργανώσεις. Η εταιρεία εξαναγκάστηκε να πληρώσει περίπου 2 δισεκατομμύρια δολάρια για το κόστος καθαρισμού και 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια για την αποκατάσταση των οικοτόπων και τις προσωπικές ζημιές που σχετίζονται με τη διαρροή.
Οι επιπτώσεις στο ζωικό βασίλειο ήταν δραματικές σκοτώνοντας περίπου 250.000 θαλάσσια πουλιά, 3.000 ενυδρίδες, 300 φώκιες, 250 φαλακρούς αετούς, 22 φάλαινες δολοφόνους, ενώ αμέτρητα ήταν και τα ψάρια που επηρεάστηκαν. Στο οικονομικό επίπεδο χιλιάδες ψαράδες επλήγησαν και χρεοκόπησαν, με αναφορές να υπολογίζουν τις συνολικές οικονομικές απώλειες από την πετρελαιοκηλίδα σε 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Ο καπετάνιος Joseph Hazelwood δικάστηκε τον Μάρτιο του επόμενου έτους και κρίθηκε ένοχος για πλημμελή αμέλεια και του επιβλήθηκε πρόστιμο 50.000 δολαρίων και διατάχθηκε να εκτελέσει 1.000 ώρες κοινωφελούς εργασίας, ωστόσο στην έφεση που άσκησε αργότερα, αθωώθηκε, αφού σύμφωνα με ένα ομοσπονδιακό καταστατικό παρέχονταν ελευθερία από δίωξη σε όσους αναφέρουν μια πετρελαιοκηλίδα.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Exxon Valdez crashes, causing one of the worst oil spills in history, history.com, Διαθέσιμο εδώ
- Exxon Valdez Oil Spill, history.com, Διαθέσιμο εδώ
- Exxon Valdez oil spill, britannica.com, Διαθέσιμο εδώ