Του Αντώνη Πετρόπουλου,
Με την αστείρευτη επιθυμία της να γίνει Πρίμα Μπαλαρίνα, η Τζόι Γουόμακ αφήνει το ασφαλές οικογενειακό της περιβάλλον στο Τέξας για να φοιτήσει στην Ακαδημία Μπαλέτου των περίφημων Μπολσόι, σε ηλικία 15 ετών. Ως μία από τις ελάχιστες Αμερικανίδες που έγιναν δεκτές στην Κρατική Ακαδημία Χορογραφίας της Μόσχας, η Τζόι θέλει να πραγματοποιήσει το όνειρό της. Το ταλέντο της, όμως, και οι επίπονες προσπάθειές της θα μετατραπούν σε εφιάλτη.
Η ταινία Joika (Πρίμα Μπαλαρίνα) αφηγείται την αληθινή ιστορία της Joy Womack. Ο σκηνοθέτης, James Napier Robertson, μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τις εμπειρίες της —30χρονης σήμερα— μπαλαρίνας, περιγράφοντας νοσηρές αλήθειες για την ελίτ των εντυπωσιακών χορευτριών. Η πρωταγωνίστρια Talia Ryder, με το συμπαθητικό παρουσιαστικό της, υποδύεται την Joy σε μία αξιοπρεπή ερμηνεία, η οποία δύναται να είναι καθοριστική για την επαγγελματική της σταδιοδρομία. Ωστόσο, τα όνειρα της υποψήφιας μπαλαρίνας δε θα αργήσουν να κομματιαστούν από το κλίμα που θα αντιμετωπίσει στην ακαδημία. Το αναμφίβολο ταλέντο της και ο αέρινος ρυθμός δεν είναι αρκετά προκειμένου να την οδηγήσουν στην κορυφή, εφόσον απαιτούνται παράτυπα και αθέμιτα μέσα για να το κατορθώσει.
Η Ρωσίδα δασκάλα χορού Tatiyana Volkova, την οποία υποδύεται η Diane Kruger, είναι μία σκληρή και άτεγκτη προσωπικότητα, η οποία με τον χαρακτήρα και τη συμπεριφορά της πολλές φορές αποθαρρύνει τις μαθήτριές της και ενισχύει τη μεταξύ τους αντιπαλότητα. Ωστόσο, όταν αφαιρεί, έστω και ενστικτωδώς, το σκληρό προσωπείο, δείχνει την τρυφερή πλευρά της στα νεαρά κορίτσια, ούσα και η ίδια πρώην μπαλαρίνα. Είναι ο πιο αυστηρός και άδικος κριτής της Joy, υπενθυμίζοντάς της επανειλημμένως πως δε θα τα καταφέρει επειδή είναι Αμερικανίδα.
Στην ταινία ξετυλίγονται οι σκοτεινές αλήθειες για την ελίτ των χορευτριών. Από τη μία πλευρά, τα Μπολσόι λειτουργούν ως ένα κλειστό κύκλωμα, στο οποίο απουσιάζει η αξιοκρατία και επικρατεί το κατεστημένο. Από την άλλη, ο ανταγωνισμός μεταξύ των νεαρών μπαλαρίνων συχνά παραβιάζει τα ηθικά όρια και κρίνεται στην εξόντωση των συμμαθητριών και στην ευνοϊκή μεταχείριση των δασκάλων. Την ίδια μεροληπτική στάση διατηρούν και οι επικεφαλής των χορών, προσφέροντας ανήθικα κίνητρα για μία θέση στο κορυφαίο Μπαλέτο. Η πολιτική μηχανορραφία, που εμφιλοχωρεί σε κάθε τομέα, κινεί και εδώ τα νήματα με παρασκηνιακό τρόπο.
Η πρωταγωνίστρια εξαντλείται σωματικά από τις αδιάκοπες πρόβες και τα τραύματα στα πόδια της, ενώ, συγχρόνως, η ψυχολογία της συντρίβεται μαζί με το όνειρό της. Χάνει τον εαυτό της, φέρνοντας στα όρια την υγεία της. Αποκόπτει την επικοινωνία με τους γονείς της, οι οποίοι ανησυχούν για την κατάστασή της και η συμπεριφορά της γίνεται αγνώριστη προκειμένου να πετύχει τον σκοπό της. Μπαίνει στον ερεβώδη κόσμο και η εμμονική της συμπεριφορά δημιουργεί μία ελκυστική κόλαση που η Joy φαίνεται διατεθειμένη να περάσει.
Η ταινία μάς προετοιμάζει για μία προβλέψιμη και προκαθορισμένη έκβαση της κατάστασης. Οι καινοτομίες απουσιάζουν συνολικά και το κενό τους αναπληρώνουν κοινοτοπίες, χωρίς καμία έκπληξη ή ανατροπή στην πλοκή. Οι μέρες της ηρωίδας στην ακαδημία τοποθετούν τους θεατές στο στρεβλό σύστημα και στα εμπόδια που η ίδια αντιμετωπίζει.
Η ταινία Πρίμα Μπαλαρίνα φέρνει στο φως τις πραγματικές πτυχές των Μπολσόι και αναδεικνύει τις απαιτήσεις για να γίνει μία χορεύτρια κορυφαία μπαλαρίνα σε ένα φύσει ανταγωνιστικό περιβάλλον με κόντρες και ίντριγκες. Η αδυσώπητη πραγματικότητα αποτυπώνεται ολοφάνερα μέσω της πρωταγωνίστριας. Οι σεναριακές ευκολίες, το τετριμμένο μοτίβο και η αναμενόμενη κορύφωση αδικούν την ταινία, η οποία, εντούτοις, δε χάνει το ενδιαφέρον της. Το περιεχόμενό της εξαντλείται σχετικά πρόωρα, αλλά ο θεατής προσμένει την εξέλιξη της ιστορίας και την κατάληξή της.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Joika, imdb.com, διαθέσιμο εδώ.