Της Μαίρης Μορέλλα,
H φιλοσοφία
Η γαλλικής προέλευσης λέξη Vetements, αποδίδεται ως «ρουχισμός». Ακριβώς, δηλαδή, αυτό, που πρεσβεύει η όλη φιλοσοφία γύρω από το ομώνυμο brand που έχει τη βάση του στην πόλη της Ζυρίχης, στην Ελβετία. Η λιτή ονομασία ταιριάζει απόλυτα στο brand, καθώς δεν υπάρχει κάποιο «κρυφό» μήνυμα πίσω από τα σχέδια. Πρόκειται μόνο για δημιουργίες, οι οποίες είναι σχεδιασμένες για να εκτελούν τον πρωταρχικό τους σκοπό, να φοριούνται.
Ο δημιουργός
Ως απόφοιτος της σχολής Καλών Τεχνών του Antwerp στο Βέλγιο, ο γεωργιανής καταγωγής Demna Gvasalia, ξεκινάει να κάνει τα πρώτα του βήματα στον χώρο της μόδας. Βέβαια, το ενδιαφέρον για τον χώρο ξεκίνησε ήδη σε νεαρή ηλικία, καθώς παρατηρούσε ότι οι φίλοι του και ο ίδιος φορούσαν πανομοιότυπα ρούχα. Το γεγονός αυτό δεν επέτρεπε την έκφραση μιας μοναδικής ταυτότητας, γεννώντας έτσι από νωρίς στον Gvasalia την ανάγκη για διαφοροποίηση. Την αρχή της καριέρας του σηματοδοτεί η συνεργασία του με τον οίκο Maison Margiela, όπου θα σχεδιάζει τη γυναικεία κολεξιόν μέχρι να μετακινηθεί στον οίκο Louis Vuitton και στην Balenciaga, λίγα χρόνια αργότερα.
Η αρχή του brand
Η «βαρετή» —στα μάτια του Gvasalia— μόδα για εκείνη την περίοδο αποτέλεσε το κίνητρο για την ίδρυση του brand Vetements. Το 2014, μαζί με άλλους έξι συνεργάτες οι οποίοι ασπάζονταν τις απόψεις του Demna Gvasalia και προτίμησαν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους, θέλησαν να φέρουν ποικιλία στη μόδα. Κατά τη δημιουργία του brand, στο πλευρό του Demna βρισκόταν ο αδελφός του Guram Gvasalia, ο οποίος είναι και ο CEO.
Σχέδια και επιρροές
Το στυλ και οι επιρροές ακολουθούν σε έναν βαθμό το μοτίβο του οίκου Maison Martin Margiela. Ασυμμετρία, ανακατασκευή στα denim κομμάτια και ανωνυμία στα σχέδια είναι μερικά στοιχεία που έχουν χαρακτηριστεί από πολλούς ως ταυτόσημα στους δυο οίκους. Το πρώτο σχέδιο που προσέλκυσε την προσοχή ήταν μια κίτρινη κοντομάνικη μπλούζα με στάμπα το χαρακτηριστικό λογότυπο της εταιρίας ταχυμεταφορών «DHL». Δεδομένου ότι στην πρώτη επίδειξη της συλλογής καλεσμένοι ήταν καλλιτέχνες που προτιμούν το streetstyle, όπως ο Travis Scott και ο Kanye West, η εταιρεία δεν άργησε να εκτοξευθεί. Με αυτή τη νέα επαναστατική εισαγωγή, ο Demna Gvasalia κατάφερε να οδηγήσει το brand στον κόσμο της μόδας στο Παρίσι. Ο απώτερος σκοπός ήταν τα σχέδια να μοιάζουν εσκεμμένα με απομιμήσεις, κάτι που δεν είναι σύνηθες στον χώρο. Η ανατρεπτική αυτή εισαγωγή έδωσε μια νέα πνοή στο streetwear, γεγονός που βοήθησε να βρίσκεται στις τάσεις έως και σήμερα. Το brand Vetements, κατόρθωσε να επαναφέρει μια τάση που τα τελευταία χρόνια έμενε στο προσκήνιο, αυτή των χαρακτηριστικών λογοτύπων που συναντάται συνήθως σε ακριβούς οίκους.
Vetements Fall 2024 Ready- To- Wear Collection
Η τελευταία συλλογή ήταν σίγουρα μια από τις πιο εντυπωσιακές του brand, ενώ τα ηνία ανέλαβε ο αδελφός του Demna, Guram. Εμπνευσμένη από τη δεκαετία του ’90, η πλειοψηφία των ενδυμάτων ακολουθούσε μια πιο φαρδιά γραμμή. Oversized κοστούμια, πανωφόρια με έντονους ώμους και «βαριά» φορέματα, έκλεψαν τις εντυπώσεις κατά τη διάρκεια της επίδειξης. Μάλιστα, ο Gvasalia μέσα στην ουδέτερη χρωματική παλέτα με το μαύρο, κόκκινο και άσπρο να κυριαρχούν, πρόσθεσε και απρόσμενα υλικά για τα streetstyle σχέδιά του, όπως λούτρινα αρκουδάκια και κρυστάλλους Swarovski. Φυσικά, δεν απουσίαζαν τα λογότυπα στις μπλούζες. Πολυσυζητημένο ήταν εκείνο με το νούμερο 7 της αθλητικής φανέλας του ποδοσφαιριστή Christiano Ronaldo, με το οποίο περπάτησε στην πασαρέλα η σύντροφός του, Georgina Rodrίguez.
Το brand Vetements, είναι πλέον άρρηκτα συνυφασμένο με το streetwear, ασκώντας σημαντική επιρροή στον κόσμο της μόδας. Ξεκινώντας ως μια εταιρεία που σχεδιάζει απλά, βασικά ρούχα, σήμερα βρίσκεται στις τάσεις και αποτελεί επιλογή όσων θέλουν να κάνουν ένα statement με το στυλ τους. Εξαιτίας του Vetements, η high-end μόδα απέκτησε μια διαφορετική οπτική, συνδυάζοντας την πολυτέλεια με το streetstyle.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- “Vetements”, highsnobiety.com, διαθέσιμο εδώ.
- Nicole Phelps, “Vetements FALL 2024 READY-TO-WEAR”, 1 Μαρτίου 2024, vogue.com, διαθέσιμο εδώ.