Του Άγγελου Μπαλαρά,
Ο κόσμος των σπορ είναι διαρκώς μεταβαλλόμενος και εξελίξιμος, είτε αυτό αφορά τους κανονισμούς είτε τον τρόπο παιχνιδιού. Πλέον, με την πρόοδο της τεχνολογίας, την εμπειρία των αρμόδιων φορέων και για εμπορικούς/οικονομικούς λόγους, τίθεται και θέμα ριζικής αναβάθμισης των ήδη υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων. Προς αυτήν την κατεύθυνση, μια τέτοια σκέψη είναι και η αντικατάσταση των παραδοσιακών ξύλινων παρκέ με γυάλινα. Αυτή η ιδέα υπήρχε στα «ραντάρ» της FIBA από το 2014 και πλέον, ένεκα της ανάδειξης του θεάματος ενός μπασκετικού αγώνα, αποτελεί σοβαρό πλάνο της παγκόσμιας ομοσπονδίας, για τα παρκέ του μέλλοντος! Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από τη «βάση» τους.
Η αρχή των γυάλινων παρκέ
Πρωτεργάτης στην παραγωγή των γυάλινων παρκέ στάθηκε η ASB GlassFloor, μια γερμανική κατασκευαστική εταιρεία που εισήγαγε το concept των γυάλινων δαπέδων στον τομέα των αθλητικών εγκαταστάσεων το 2011. Για το μπάσκετ, συγκεκριμένα, η πρώτη εφαρμογή τέτοιου τύπου δαπέδου της εταιρείας έγινε το 2014, σε ένα τουρνουά 3×3 στο Βερολίνο. Οι παροχές της ASB GlassFloor περιλαμβάνουν δύο τύπους γυάλινων δαπέδων: το απλό (ASB MultiSports) που συμπεριλαμβάνει λάμπες LED για την εμφάνιση των γραμμών πάνω στο γυαλί και το πιο «προχωρημένο» (ASB LumiFlex), που παρέχει ως επιπλέον δυνατότητα την εμφάνιση βίντεο και γραφικών πάνω στο παρκέ.
Μετά την έγκριση της FIBA και τη δυνατότητα χρήσης γυάλινων δαπέδων στις διοργανώσεις της, και άλλες κατασκευαστικές εταιρείες «μπήκαν στο παιχνίδι». Ωστόσο, ηγετική παρουσία στον χώρο συνεχίζει να έχει η ASB GlassFloor. Μετά από αλλεπάλληλες δοκιμές, δειλά-δειλά οι επιφάνειες αυτές κάνουν την εμφάνισή τους στα παρκέ του κόσμου, όπως χαρακτηριστικά είδαμε στη διοργάνωση της FIBA για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Γυναικών κάτω των 19 στη Μαδρίτη (βλ. φωτογραφία εξωφύλλου). Σήμερα, ορισμένα ευρωπαϊκά γήπεδα σε Αγγλία, Γερμανία και Ελβετία εντάσσουν ως μόνιμη επιφάνειά τους το γυάλινο παρκέ. Παράλληλα, η Μπάγερν Μονάχου τοποθέτησε –επινοικιάζοντας– ένα γυάλινο LED δάπεδο στο BMW Park, για την πρεμιέρα του φετινού γερμανικού πρωταθλήματος. Έως τώρα, τα εφέ, τα στατιστικά και οι εικόνες που εμφανίζονται στα γυάλινα παρκέ φαίνεται, δικαιολογημένα, να ενθουσιάζουν το κοινό. Και αυτό είναι ένα πολύ δυνατό point αυτού του τύπου δαπέδου.
Όμως, γιατί;
Το αισθητικό κομμάτι είναι μεγάλος παράγοντας στη «βιομηχανία» του θεάματος. Ως τέτοια λογίζονται και τα αθλήματα, οι διοικούντες των οποίων επιδιώκουν την παροχή όλο και πιο αναβαθμισμένων, σύγχρονων υπηρεσιών, προκειμένου να προσελκύσουν περισσότερο κοινό, ανεβάζοντας τα κέρδη τους. Αποδεικνύεται, ουσιαστικά, ότι το marketing διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο σε τέτοιες επιλογές. Εν προκειμένω, σχετικά με τα παρκέ, η τάση προς μια ριζική αλλαγή (για πρώτη φορά μετά από περίπου 75 χρόνια ξύλινων παρκέ) σχετίζεται άμεσα με το οικονομικό σκέλος της.
Η εγκατάσταση του καινοτόμου αυτού παρκέ αποτελεί μια διόλου ευκαταφρόνητη αρχική επένδυση (της τάξης των € 800.000 έως € 2.500.000, ανάλογα με το επιλεγόμενο πακέτο παροχών), οπότε, για να είναι βιώσιμη, επιβάλλεται μια τέτοια επιλογή να αποφέρει και τους αντίστοιχους «καρπούς». Πράγματι, μέχρι στιγμής, τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά, αναδεικνύοντας νέες ευκαιρίες χορηγιών και παρακολούθησης των παικτών για τις ομάδες, αλλά και μια άλλου επιπέδου “fun experience” για τους φιλάθλους. Την ίδια στιγμή και οι μπασκετμπολίστες φαίνεται να «χαιρετίζουν» αυτήν την ιδέα, τονίζοντας πόσο φαντασμαγορικό είναι το αποτέλεσμα, αλλά και το πόσο προτιμότερο είναι να μην υπάρχουν πάνω στο παρκέ τα διαφημιστικά αυτοκόλλητα των χορηγών που ουκ ολίγες φορές έχουν αποτελέσει αιτία τραυματισμών.
Αναμονή με ενθουσιασμό, αλλά και ερωτηματικά
Αποκορύφωμα της έως τώρα εξέλιξης του γυάλινου δαπέδου αποτέλεσε η χρήση του κατά το φετινό All Star Weekend του ΝΒΑ στην Ιντιάνα. Εκεί που η χρήση του LED παρκέ πιθανώς να προσέφερε περισσότερο ενθουσιασμό από όσο το προσφερόμενο αγωνιστικό θέαμα, αλλά… anyway. Βέβαια, κάθε καινοτόμα αρχή γεννά και πολλά ερωτήματα που χρήζουν απάντησης. Για παράδειγμα, τα φώτα LED ενδέχεται να δημιουργούν ανεπιθύμητες αντανακλάσεις; Όχι, γιατί η επιφάνεια είναι ειδικά διαμορφωμένη με υλικό που φιλτράρει την ακτινοβολία, εκμηδενίζοντας τις αντανακλάσεις. Επιπλέον, η οπτική γωνία κάποιου επηρεάζει την εμπειρία θέασης; Φαίνεται πως, καθότι το φως προβάλλεται πάνω στη γυάλινη επιφάνεια και δεν συντίθεται από κάτω της, οι φωτεινές γραμμές είναι εξίσου ορατές από κάθε σημείο του γηπέδου. Τέλος, σχετικά με την αντοχή της γυάλινης επιφάνειας, τα πολλά δοκιμαστικά που έχουν γίνει –και θα συνεχίσουν να γίνονται– δείχνουν ότι η υφιστάμενη σύνθεση της γυάλινης επιφάνειας συμβαδίζει με όλα τα κριτήρια της FIBA σχετικά με την αντοχή σε τυχόν κατακόρυφη παραμόρφωση, την αντίσταση σε ολίσθηση και την αναπήδηση της μπάλας.
Καταληκτικά, αυτό που προδιαγράφεται είναι ότι τα γυάλινα παρκέ οραματίζεται να είναι ευρέως διαδεδομένα ως ο τύπος παρκέ του «αύριο». Για τους ρομαντικούς, η απουσία του ήχου των μπασκετικών παπουτσιών που τρίβονται στο ξύλινο παρκέ θα ξενίσει. Όμως, αν είναι γραφτό να πετύχει αυτό το εγχείρημα, δηλώνω βέβαιος πως ο κόσμος θα το αγκαλιάσει με ενθουσιασμό. Όσος χρόνος και αν απαιτηθεί, ώστε να φτάσουμε σε αυτήν τη νέα εποχή!
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- BREAKING GLASS FLOOR IN LED TECH, venuesnow.com, διαθέσιμο εδώ
- Γιατί τα γυάλινα δάπεδα που λανσάρει η FIBA είναι η αρχή του τέλους των διαφημιστικών stickers και μια νέα πηγή εσόδων, sport24.gr, διαθέσιμο εδώ
- ASB GlassFloor, asbglassfloor.com, διαθέσιμο εδώ