Της Σοφίας Σουπιάδου,
Ο Archibald Motley (Archibald John Motley, Jr.) ήταν Αφροαμερικανός μοντερνιστής ζωγράφος και υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκφραστές της τζαζ κουλτούρας και του κινήματος της Αναγέννησης του Χάρλεμ (1918-1937). Γεννήθηκε στις 7 Οκτωβρίου του 1891 στη Ν. Ορλεάνη και απεβίωσε στις 16 Ιανουαρίου του 1981 στο Σικάγο. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στη Σχολή School of the Art Institute of Chicago, ήρθε σε επαφή με τα γραπτά του μεταρρυθμιστή και κοινωνιολόγου W. E. Β. Du Bois και του Alain Locke, ηγέτη του κινήματος της Αναγέννησης του Χάρλεμ.
Ως ιδεαλιστής, πίστευε ακράδαντα πως η τέχνη δύναται να βάλει τέλος στις φυλετικές διακρίσεις και τον ρατσισμό. Κατανοώντας το γεγονός ότι οι Αφροαμερικανοί καλλιτέχνες δε λάμβαναν την ίδια υποστήριξη και αναγνώριση με τους λευκούς συναδέλφους τους, συνέταξε ένα δοκίμιο με αντικείμενο τους περιορισμούς που είχαν να αντιμετωπίσουν οι μαύροι καλλιτέχνες. Το παραπάνω δοκίμιο έφερε τον τίτλο “The Negro in Art” και δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο του 1918 από την εφημερίδα Chicago Defender, την οποία κυκλοφορούσαν και διάβαζαν αποκλειστικά Αφροαμερικανοί.
Οι πίνακές του αντλούν έμπνευση από την αφροαμερικάνικη κουλτούρα και απεικονίζουν στιγμές από την καθημερινή ζωή, τη διασκέδαση και τον πολιτισμό των μαύρων κατοίκων της γειτονιάς του Χάρλεμ κατά την περίοδο 1918-1937. Μέσα από τα πορτρέτα του Motley βλέπει κανείς ακριβώς τη ζωή των μαύρων κατοίκων του Χάρλεμ. Ενδεικτικά είναι τα έργα του Woman Peeling Apples (1924), Mending Socks (1924), και Old Snuff Dipper (1928).
Τα χρόνια 1918-1937 αποτέλεσαν την «αναγέννηση» της μαύρης κουλτούρας στην περιοχή του Χάρλεμ. Το έργο των μαύρων καλλιτεχνών και μουσικών άρχισε να διαδίδεται και να αναγνωρίζεται. Η τζαζ μουσική κυριαρχούσε και έδινε τα χαρακτηριστικά της στοιχεία και στις υπόλοιπες τέχνες, όπως η ζωγραφική.
Ο Archibald Motley επηρεάστηκε κατά πολύ από την τζαζ μουσική και απεικόνισε, με τον δικό του μοναδικό τρόπο, την κουλτούρα εκείνης της εποχής. Τα χρώματα, οι ανθρώπινες φιγούρες και τα jazz bars που υπάρχουν στους πίνακές του φέρουν τον αέρα και την αισθητική της εποχής της τζαζ (jazz age, 1920s).
Η εποχή της τζαζ και ο τρόπος που επηρέασε το έργο του Motley είναι ιδιαίτερα φανερή στους πίνακές του: Getting’ Religion (1948), Street Scene in Chicago (1936), Nightlife (1943), Bronzeville at Night (1949).
Ο Archibald Motley, λοιπόν, εμπνεύστηκε από την εποχή του και την τζαζ κουλτούρα και αποτύπωσε, μέσα από το ιδιαίτερο ζωγραφικό του έργο, τον αγώνα των μαύρων καλλιτεχνών για την αναγνώριση και τη διάδοση του έργου τους. Συνετέλεσε στην Αναγέννηση του Χάρλεμ και προώθησε την αφροαμερικάνικη κουλτούρα.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Archibald Motley, Britannica.com, διαθέσιμο εδώ.
- Archibald Motley: Jazz Age Modernist, Nasher Museum of Art, διαθέσιμο εδώ.