16.7 C
Athens
Τρίτη, 5 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΆραγε, πόσο σημαντική είναι η αυτοφροντίδα στη διάρκεια της εξεταστικής;

Άραγε, πόσο σημαντική είναι η αυτοφροντίδα στη διάρκεια της εξεταστικής;


Της Νικολίνας Κουλούρη,

Έφθασε, λοιπόν, πάλι αυτή η εποχή του χρόνου, που για κάθε φοιτητή σηματοδοτεί μία σύντομη, αλλά ταραχώδη περίοδο, η οποία δοκιμάζει τόσο τις σωματικές όσο και τις ψυχολογικές αντοχές του. Στο άκουσμα της λέξης «εξεταστική», η πλειονότητα, αν όχι ολόκληρη η φοιτητική κοινότητα, την ταυτίζει με πληθώρα σημειώσεων, εξουθενωτικό πρόγραμμα μελέτης ακόμα και τις νυχτερινές ώρες, κατακόρυφη αύξηση κατανάλωσης καφεΐνης και ενεργειακών ποτών, τα οποία θα επιφέρουν παροδική-εικονική παραγωγικότητα και, πάνω από όλα, στρες για την επίτευξη του πολυπόθητου… 5 στο γραπτό.

Με την περίοδο των εξετάσεων να βρίσκεται προ των πυλών, εμφανίζονται σταδιακά όλα τα παραπάνω συμπτώματα, σε άλλους εντονότερα και σε άλλους πιο ήπια. Ωστόσο, αντί να την αντιμετωπίζουμε ως μία αδυσώπητη «καταιγίδα», μπορούμε να την επαναπροσδιορίσουμε ως ένα ταξίδι που, παρά τις προκλήσεις που φέρνει, αποτελεί μια ευκαιρία για εξέλιξη και αντιμετώπιση των φόβων που κυριεύουν την ψυχή ενός φοιτητή. Με ορισμένες μικρές, αλλά λειτουργικές αλλαγές στην καθημερινότητα και το διάβασμα, μπορεί κανείς όχι μόνο να επιβιώσει αλλά και να «ευδοκιμήσει» κατά τη διάρκεια της εξεταστικής περιόδου. Ίσως, το πιο βασικό «μυστικό» για την επιτυχία είναι η αλλαγή της οπτικής γωνίας του θέματος. Αντί να φοβόμαστε τις εξετάσεις, οφείλουμε να τις θεωρούμε ευκαιρίες, προκειμένου να αποδείξουμε πάνω απ’ όλα στον εαυτό μας όλα όσα έχουμε αποκομίσει στη διάρκεια της ακαδημαϊκής μας πορείας. Η διατήρηση αισιόδοξης στάσης σε συνδυασμό με αυτοπεποίθηση, η οποία δεν «αγγίζει» την αλαζονεία, δύναται να μειώσει τα επίπεδα του άγχους, αναγνωρίζοντας ότι ένα διαγώνισμα δεν «αντανακλά» την αξία μας ως άτομα, ούτε τις γενικότερες γνώσεις που έχουμε αφομοιώσει.

Πηγή Εικόνας: Unsplash.com/ Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: Alexander Grey.

Ο προγραμματισμός των υποχρεώσεων διαφέρει για κάθε φοιτητή, γι’ αυτό και ο κάθε ένας δημιουργεί το προσωπικό του πρόγραμμα, βασισμένο στις προσωπικές του ανάγκες. Το πρόγραμμα οφείλει να είναι ρεαλιστικό και όχι εξοντωτικό, καθώς έτσι είναι πολύ πιθανό να συμβούν τα αντίθετα αποτελέσματα. Επίσης, τα συχνά αλλά μικρά διαλείμματα, φαίνεται να είναι άκρως αποδοτικά τόσο στην πολύωρη μελέτη όσο και στη συγκέντρωση κατά τη διάρκεια του διαβάσματος. Σε αυτό το σημείο, είναι σημαντικό να αναζητήσει ο καθένας τα αδύναμά του σημεία, εστιάζοντας σε αυτά, δίχως να παραμελεί τα δυνατά του σημεία. Ένα υγιές περιβάλλον, όπως είναι φυσικό, θα ενισχύσει τα επίπεδα παραγωγικότητας και συγκέντρωσης.

Εκτός από το περιβάλλον, όπου ο φοιτητής καλείται να εκπληρώσει τα ακαδημαϊκά του καθήκοντα, εξίσου σημαντικός είναι και ο τρόπος με τον οποίο θα αποπειραθεί να αφομοιώσει τον τεράστιο όγκο πληροφοριών. Οι παθητικές μορφές μάθησης, όπως είναι η αποστήθιση, φαίνεται να είναι αποδοτικές για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, δηλαδή με αποκλειστικό σκοπό το πέρας της εξέτασης. Μια πιο διαδραστική προσέγγιση του υλικού, μέσω του αυτοελέγχου ή της τεχνικής της προσομοιωτικής διδασκαλίας σε κάποιο άλλο άτομο, βοηθά όχι μόνο στην εμπέδωση της ύλης, αλλά και στο να αντιληφθεί ο φοιτητής αν πραγματικά έχει καταφέρει να κατανοήσει σε βάθος το σύνολο του υλικού ή αν έχει απλώς μία επιφανειακή γνώση αυτού, η οποία μετά το τέλος της εξέτασης θα διαγραφεί από τη μνήμη. Τέλος, εκτός από τις αλλαγές στον τρόπο μελέτης, θεωρείται υψίστης σημασίας η περιστασιακή σωματική δραστηριότητα, όχι μόνο για τη διατήρηση της φυσικής κατάστασης, αλλά και για τη μείωση των επιπέδων του στρες. Ακόμα και 30 λεπτά μέσα στην ημέρα, μπορεί να αποδειχθούν ευεργετικά για τη λειτουργία του εγκεφάλου. Είναι, μάλιστα, γνωστό πως η άσκηση ανακουφίζει από την ένταση και, μάλιστα, βελτιώνει τη διάθεση. Σίγουρα, αυτό είναι κάτι που έχει ανάγκη ένας φοιτητής στη διάρκεια των απαιτητικών εβδομάδων της προετοιμασίας για τις εξετάσεις.

Πηγή Εικόνας: Unsplash.com/ Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: Lacie Slezak.

Πραγματοποιώντας μια ανασκόπηση όλων των παραπάνω, είναι βέβαιο πως μετά το πέρας της εξεταστικής περιόδου, καθίσταται επιτακτική ανάγκη να αναλογιστεί κανείς τα διδάγματα που αποκόμισε, όχι μόνο σε σχέση με το ακαδημαϊκό περιεχόμενο, αλλά και με την προσωπική ανάπτυξη και τους μηχανισμούς αντιμετώπισης, σε μία «βεβαρημένη», από όλες τις όψεις, περίοδο. Το άγχος που βιώνει η μεγαλύτερη μερίδα των φοιτητών κατά τη διάρκεια των εξετάσεων δεν αποτελεί μόνο μια δοκιμασία των γνώσεων, αλλά και μια δοκιμασία της ικανότητάς του να εξισορροπεί τα συναισθήματα που τον «περικυκλώνουν» και να διατηρεί μια υγιή ισορροπία σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, καθίσταται μέγιστη ανάγκη να αποτιμήσουμε την περίοδο μετά τις εξετάσεις με μια αίσθηση ολοκλήρωσης. Αφού περάσει η μπόρα, «επανασυνδέσου» με τα χόμπι σου, πέρασε χρόνο με τους αγαπημένους σου και δώσε στον εαυτό σου την ξεκούραση που σου αξίζει. Δεν πρέπει να αντιμετωπίζουμε την εξεταστική περίοδο ως το τέλος ενός αγχωτικού κεφαλαίου, αλλά την καινούργια αρχή που ξεκινάμε με τα εφόδια που κερδίσαμε από κάθε αγχωτική-πιεστική περίοδο στην ακαδημαϊκή πορεία. Έτσι, βρίσκει «γόνιμο έδαφος» και το πασίγνωστο ρητό «τά ἀγαθά κόποις κτῶνται».


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Επαναπροσδιορίζοντας το άγχος της εξεταστικής, wecare.uop.gr. Διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Νικολίνα Κουλούρη
Νικολίνα Κουλούρη
Γεννήθηκε στο Αίγιο Αχαΐας το 2004. Είναι δευτεροετής φοιτήτρια του τμήματος Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ενώ η συγγραφή αποτελεί για αυτήν νέα ασχολία. Στον ελεύθερο της χρόνο ασχολείται με τη γυμναστική, τη μαγειρική και με το να ακούει μουσική. Στο μέλλον θα επιθυμούσε να ασχοληθεί με την εκπαίδευση και με τη μελέτη της Γλωσσολογίας.