Της Κωνσταντίνας Στάμου,
Μια νέα σειρά έκανε την εμφάνισή της στην ιντερνετική πλατφόρμα του NETFLIX και κέντρισε το ενδιαφέρον του κοινού. Η σειρά «Σώσε με» (2022) αποτελεί ένα ψυχολογικό θρίλερ, εμπνευσμένο από το ομότιτλο best seller του Δημήτρη Σίμου. Με σκηνοθέτη τον Πιέρρο Ανδρακάκο και σεναριογράφο τον Βαγγέλη Νάση, το νέο αυτό αστυνομικό θρίλερ μας παραδίδει όλα τα στοιχεία που συνεπάγεται αυτό το είδος: δράση, αγωνία, ανατροπή, εμπλουτίζοντάς το με παραδοσιακά άσματα που μας βοηθούν να εμβαθύνουμε περισσότερο σαν θεατές στις τοπικές λεπτομέρειες που το περιβάλλουν.
Η υπόθεση του έργου κινείται γύρω από ένα κύκλο πόθου-λύτρωσης και εκτυλίσσεται στην επαρχιακή πόλη της Κομοτηνής. Οι σκηνές του δεν φοβούνται να «λερωθούν» με σκληρές εικόνες, οι οποίες εντείνονται με τις αξιοθαύμαστες ερμηνείες των ηθοποιών. Τα πρόσωπα της ιστορίας είναι μετρημένα και όπως ορίζει ένα έργο αστυνομικής υπόθεσης. Τα θύματα, των οποίων οι ταυτότητες μας προσδιορίζονται μέσα από τις έρευνες των αστυνομικών, αποτελούν γυναίκες που βανδαλωδώς έχουν δολοφονηθεί. Οι αστυνομικοί, που ερευνούν την υπόθεση, αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για κατά συρροή δολοφόνο, αφού το μοτίβο διαχείρισης των πτωμάτων είναι επαναλαμβανόμενο, δηλαδή, στραγγαλισμός και αφαίρεση ματιών. Οι φόνοι τους γίνονται στο πλαίσιο μιας κλειστής κοινωνίας, η οποία χαρακτηρίζεται από ηρεμία και ησυχία. Το στοιχείο αυτό, σε συνδυασμό με την τοποθέτησή τους δίπλα σε ποτάμια της περιοχής, ξαφνιάζει περισσότερο τον θεατή, καθώς αλλοιώνει το ειρηνικό και αρμονικό αίσθημα που εμπνέουν. Δεύτερο πρόσωπο ο δολοφόνος που ανακαλύπτεται στα τελευταία επεισόδια, ενώ μέχρι τότε συγχέεται λανθασμένα με άλλα πρόσωπα της ιστορίας.
Η ιστορία ξεκινά και καταλήγει στην οικογένεια Πομάνου, της οποίας το παρελθόν τη στοιχειώνει. Η οικογένεια αποτελείται από μια μητέρα και τις τρεις κόρες της, τους ρόλους των οποίων ενσαρκώνουν η Δανάη Σκιάδη (σε πρωταγωνιστικό ρόλο), η Λίλα Μπακλέση (η μικρότερη αδελφή) και η Ιωάννα Ασημακοπούλου (η μεγαλύτερη αδελφή). Η μεσαία αδελφή, και πρωταγωνίστρια, αφού μας συστήνεται ήδη από το πρώτο λεπτό της σειράς, είχε εγκατασταθεί στην Αθήνα λόγω τάσης φυγής από τα οδυνηρά γεγονότα που την έχουν στοιχειώσει, αναγκάζεται, όμως, να επιστρέψει στο πατρικό της και από εκείνο το σημείο ξεκινάει η δράση της ιστορίας. Τέλος, βασικό συστατικό στοιχείο μιας αστυνομικής ιστορίας αποτελούν οι αστυνομικοί, οι οποίοι βοηθούν στην αποκάλυψη της αλήθειας. Έτσι κι εδώ, στην επίλυση του μυστηρίου, συμβάλλουν δραστικά αστυνομικοί του τόπου, κυρίως, αλλά και η αστυνομικός Δέσποινα Λουκίδη (την υποδύεται η Έλενα Μαυρίδου), επίσης τοπικό γέννημα που ξενιτεύτηκε για να γλιτώσει και τώρα την ξαναστέλνουν στα πατρικά της εδάφη. Ποιο είναι, όμως, το βαθύ μυστικό?
Με μικρές αναδρομές στα νεανικά τους χρόνια ξεδιπλώνουμε, σαν παρατηρητές, ένα νήμα μεγάλων διαστάσεων που χαρακτηρίζεται από αδικία και συγκάλυψη. Ανατρέχουμε, λοιπόν, μερικά χρόνια πίσω και σταματάμε στην εποχή που υπήρχε μια ελίτ αστυνομικών και άλλων ισχυρών προσώπων του τόπου που σε συνεργασία συντόνιζαν διάφορα πάρτι σε μια βίλα με guest stars ανήλικα παιδιά, ιδίως κορίτσια, που τα μεθούσαν και τα εκμεταλλεύονταν. Η μυστικότητα σε αυτά τα event διατηρούνταν με τη χρήση μασκών. Σε ένα από αυτά τα πάρτι βιάστηκε κι η μικρότερη αδελφή της οικογενείας, η οποία στη σειρά εμφανίζεται παντρεμένη με έναν από τους τότε διοργανωτές, γεγονός που προκαλεί εντύπωση, αρχικά, αλλά η ίδια μας το επεξηγεί.
Η μνήμη είναι υποχείριό μας, καθώς ο άνθρωπος έχει τη δυνατότητα γεγονότα αβάσταχτα για τον ίδιο να τα διαγράφει—ή, καλύτερα, να τα θάβει βαθιά μέσα στην μνήμη του. Ό,τι, όμως, προσπερνάμε, κάποια στιγμή βρίσκει κάποια αφορμή για να μας υπενθυμίσει την παρουσία του. Έτσι κι εδώ, μια βιντεοκασέτα, που είχε τραβηχτεί εκείνο το βράδυ και ήταν καλά κρυμμένη στα συρτάρια του άντρα της μαζί με τη προσωπική του μάσκα, ξεθάβεται και αφήνεται στα χέρια της. Τότε, ξεπετάγονται οι καταχωνιασμένοι εφιάλτες και το μίσος οργιάζει. Προς τα τελευταία επεισόδια γινόμαστε μάρτυρες κατά τη διάρκεια τέλεσης των φόνων από τις αδελφές, με αποκορύφωμα το τελευταίο θύμα τους, έναν επιχειρηματία της πόλης που έκλεινε στόματα για να «θαφτεί» καλά η υπόθεση. Το θύμα δολοφονείται εν ψυχρώ, αλλά οι αδελφές συλλαμβάνονται. Αυτό συμβαίνει επειδή προτελευταίο θύμα τους αποτελούσε η ίδια η αστυνομικός που ερευνούσε την υπόθεση —την οποία προσπάθησαν να κάψουν ζωντανή, αλλά απέτυχαν— πριν, όμως, τη σκοτώσουν, της είχαν εκμυστηρευτεί του λόγους και τα πλάνα τους. Έτσι, την πέτυχε εν δράσει κι ενώ τις προέτρεψε να μην το κάνουν, δολοφόνησαν το θύμα και αναγκάστηκε να τις συλλάβει. Έτσι, μπαίνει το δραματικό τέλος στη σειρά.
Όλη τη σειρά διακατέχει ο προβληματισμός σχετικά με τις κοινωνικές ανισότητες και την αδιαφορία που δείχνει η κοινωνία και τα όργανα του κράτους για κάποιες μειονεκτικές ομάδες. Για να δοθεί έμφαση σε αυτό, παράλληλα με τη βασική μας ιστορία, αναφέρεται κι ένα γεγονός σχετικά με την εξαφάνιση ενός κοριτσιού των Πομάκων και την αδιαφορία που υπήρξε στο πλαίσιο της ίδια πόλης για την ακεραιότητά της. Αυτός ήταν ένας ακόμη λόγος που επιλέχτηκε αυτή η μαγική τοποθεσία με τις τόσες ομορφιές και την αρμονική συνύπαρξη Χριστιανών και Μουσουλμάνων.
Η σειρά υποδηλώνει κρυφά κοινωνικά μηνύματα και θίγει ζητήματα σημαντικά, με κυριότερο αυτό της συγκάλυψης και της αδιαφορίας των ισχυρών εις βάρος των πιο σθεναρών κοινωνικών ομάδων. Η σειρά έχει ήδη προβληθεί σε διεθνές κοινό, όπως στην Εσθονία και την Αρμενία. Προβάλλεται, επίσης, στην πλατφόρμα Amedia, που έχει κυρίως περιεχόμενο HBO, Disney και Showtime και εκπέμπει στο Αζερμπαϊτζάν, την Αρμενία, το Καζακστάν, το Κιργιστάν, τη Λευκορωσία, τη Μολδαβία, το Ουζμπεκιστάν, τη Ρωσία και το Τατζικιστάν. Τέλος, προβάλλεται στα κανάλια AXN και Viasat, τα οποία εκπέμπουν στη Βουλγαρία, την Ουγγαρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Σλοβακία, την Τσεχία, καθώς και στις χώρες της Αδριατικής.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- «Σώσε με»: Το ψυχολογικό θρίλερ του Δημήτρη Σίμου ξεκινά το ταξίδι του στο Netflix, naftemporiki.gr, διαθέσιμο εδώ.
- Το «Σώσε Με» στο Netflix είναι κάτι περισσότερο από ένα αστυνομικό δράμα, provocateur.gr, διαθέσιμο εδώ.
- Κοντοπίδου Α. (2009), «Πτυχές του αστυνομικού μυθιστορήματος στην Ελλάδα το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα» (Μεταπτυχιακή Εργασία, Α.Π.Θ).