Της Πέτρας Παπαπέτρου,
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου του 2023. Λίγα δευτερόλεπτα μετά τις 23.20 το βράδυ, ο επιβατικός συρμός της Hellenic Train που μεταφέρει περισσότερους από 350 επιβάτες και εκτελεί τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, συγκρούεται μετωπικά με μία εμπορική αμαξοστοιχία. Τα τέσσερα πρώτα βαγόνια εκτροχιάζονται, το πρώτο τυλίγεται στις φλόγες με τη θερμοκρασία να φτάνει έως 1.300 βαθμούς και 57 άτομα χάνουν την ζωή τους. Δεκάδες ήταν οι τραυματίες και οι αγνοούμενοι, ενώ ανάμεσα στα θύματα υπήρχαν κυρίως νέα παιδιά και φοιτητές.
Την ευθύνη της τραγωδίας απέδωσε «δυστυχώς, κυρίως σε ανθρώπινο λάθος», σε τηλεοπτικό του διάγγελμα μία μέρα μετά το δυστύχημα, ο Πρωθυπουργός της χώρας, Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφερόμενος στον υπεύθυνο σταθμάρχη και τον νεκρό μηχανοδηγό. Στη γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης δεν λειτουργούσαν, εκτός από ένα μικρό κομμάτι της, ούτε φωτοσήματα, ούτε σύστημα τηλεδιοίκησης και ελέγχου κυκλοφορίας, ούτε το σύστημα επικοινωνίας. Οι συνδικαλιστές του Ο.Σ.Ε. (Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας) εξέδωσαν καταγγελία μόλις 3 εβδομάδες πριν το δυστύχημα, που προμήνυαν την τραγωδία, αποκαλύπτοντας πολυάριθμα προβλήματα στον ελληνικό σιδηρόδρομο: «το Υπουργείο βρίσκει λεφτά για τις διάφορες εργολαβίες, αλλά για να ολοκληρωθούν επιτέλους οι σιδηροδρομικές υποδομές και τα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας Ο Χ Ι !»
Πιο συγκεκριμένα, 21 μέρες πριν από το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ιστορία της Ελλάδας, είχαν επισημάνει: «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις. Τα Σωματεία στον Σιδηρόδρομο και η Π.Ο.Σ. δεν μπορεί να ανέχονται άλλο αυτή την επικίνδυνη κατάσταση. Τι άλλο περιμένουν για να παρέμβουν; Τι άλλο πρέπει να συμβεί;»
Τι άλλο έπρεπε άραγε να συμβεί; Μήπως «θυσιάστηκαν» τελικά τα θύματα των Τεμπών με σκοπό την εξυγίανση του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος, όπως δεσμεύτηκε σχετικώς, σε ομιλία του στο Μαρούσι ο Πρωθυπουργός, στις 18 Μαρτίου του 2023; Ή μήπως οι 57 νεκροί των Τεμπών αποτέλεσαν μια «ευκαιρία» για τη βελτίωση του έργου της Κυβέρνησης, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη στο κανάλι της Ε.Ρ.Τ. στις 19 Μαρτίου του 2023;
Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι μια εβδομάδα πριν τη σύγκρουση των δύο τρένων, 8 μέρες συγκεκριμένα, προτού 57 άνθρωποι ξεψυχήσουν στα βαγόνια του συρμού και δεκάδες οικογένειες χάσουν τις οικογένειες και τα παιδιά τους, ο πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Καραμανλής είχε δηλώσει: «Είναι ντροπή -και ντρέπομαι- που θέτετε θέματα ασφαλείας και θα ήθελα να ανακαλέσετε αμέσως. Είναι ντροπή όταν σας εξήγησα -και το ξαναλέω- ότι το γεγονός ότι αυτήν τη στιγμή υπάρχουν οι ΥΔΥ, διασφαλίζουμε την ασφάλεια»
Πως μπορεί, λοιπόν, να υπήρχαν τόσες αποδείξεις ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο λειτουργούσε κάτω από τόσο δυσχερείς συνθήκες και το πολύνεκρο δυστύχημα, που επηρεάστηκε από τις ελλείψεις υποδομών και επιθεώρησης των σιδηροδρόμων, να αποδίδεται αποκλειστικά σε «ανθρώπινο λάθος»;
Η Εξεταστική Επιτροπή που συγκροτήθηκε στις 20 Νοεμβρίου του 2023 και αποτελείται από 16 βουλευτές της Ν.Δ., από 5 του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Π.Σ., 3 από το ΠΑ.ΣΟ.Κ.-Κίνημα Αλλαγής, 2 από το Κ.Κ.Ε., 1 από την Ελληνική Λύση, 1 από την Κ.Ο. Σπαρτιάτες, 1 από την Κ.Ο. Νίκη, 1 από την Πλεύση Ελευθερίας και 1 από τους Ανεξάρτητους, έχει σκοπό να διαλευκάνει το έγκλημα των Τεμπών και να επιρρίψει ευθύνες στους πραγματικούς υπαίτιους.
Όσο η διαδικασία της Εξεταστικής Επιτροπής βρίσκεται σε εξέλιξη, η κυβερνητική πλειοψηφία με τον εισηγητή της, Λάζαρο Τσαβδαρίδη, ανέλαβε να φέρει στην Επιτροπή προσωπικά δεδομένα ιατρικού χαρακτήρα του νεκρού μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Στόχος του κ. Τσαβαρίδη ήταν να επιρρίψει τις ευθύνες του εγκλήματος στον νεκρό μηχανοδηγό και στη Ρ.Α.Σ. (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων), η οποία «επέτρεψε» να εργαστεί υπάλληλός τους ως μηχανοδηγός με τέτοιο ιατρικό παρελθόν.
Η οικογένεια του χαμένου μηχανοδηγού απάντησε με εξώδικο προς τον Πρόεδρο της Εξεταστικής Επιτροπής, κάνοντας λόγο για ασέβεια προς στον νεκρό, σπίλωση της μνήμης του και άτοπους ισχυρισμούς, καθώς δεν έχει βρεθεί ούτε ένα ιατρικό έγγραφο με το οποίο να κρίνεται ακατάλληλος για την εκτέλεση των καθηκόντων του. Σημείωσαν, επίσης, ότι πιστοποιημένα ιατρικά έγγραφα και μαρτυρίες «μπορούν να καταδείξουν την κατάσταση της υγείας του και την άριστη και επιμελέστατη άσκηση των καθηκόντων του, επί 4 δεκαετίες».
Η πρόεδρος της Ρ.Α.Σ., Ιωάννα Τσιαπαρίκου, με τη σειρά της, αποπειράθηκε να «φορτώσει» τις ευθύνες για την κατάσταση της υγείας του μηχανοδηγού στη Hellenic Train, η οποία σύμφωνα με την Πρόεδρο έχει την ευθύνη, βάσει νομοθεσίας, για την ενημέρωση της Ρ.Α.Σ. σχετικά με την κατάσταση αυτήν.
Η πρόεδρος της ΡΑΣ, η οποία καταθέτει ως μάρτυρας στην Εξεταστική Επιτροπή, επίσης ανέφερε πως η Αρχή είχε επιχειρήσει να ενημερώσει τον τότε Υπουργό, Κώστα Καραμανλή, για τα ζητήματα του σιδηροδρόμου, όμως, εκείνος δεν δέχτηκε ποτέ το κλιμάκιο της. Ο πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δεν έκρινε αναγκαίο να συναντηθεί ούτε με τους μηχανοδηγούς που έστελναν προειδοποιητικά εξώδικα, ούτε με τη Ρ.Α.Σ. για να λάβει γνώση για την επικίνδυνη κατάσταση που επικρατούσε στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σε ένα αέναο φιάσκο της Νέας Δημοκρατίας, επίρριψης ευθυνών σε τρίτους και συγκάλυψης των πραγματικών υπαιτίων, η Δικαιοσύνη υποβαθμίζεται, οι θρηνούντες υποφέρουν βαθύτερα και τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος αποσιωπούνται και αποκρύπτονται. Μια Κυβέρνηση που δεν αναλαμβάνει ευθύνη για κανένα της παράπτωμα, αλλά ούτε λαμβάνει μέτρα για την αποφυγή τους, αποτελεί μεγάλο κίνδυνο για τους πολίτες και πλήγμα για όλο τον ελληνικό λαό.