14.3 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΗ εμβληματική καριέρα της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη και οι απόψεις της στο θέμα...

Η εμβληματική καριέρα της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη και οι απόψεις της στο θέμα του σεξισμού


Της Κωνσταντίνας Στάμου,

Είναι πολλοί οι ηθοποιοί που έχουν γευτεί την επιβράβευση, μέσω χειροκροτημάτων του κοινού όταν ολοκληρώνουν την ερμηνεία τους, όμως, τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με την αγάπη και την εκτίμηση που λαμβάνει η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, όταν υποκλίνεται και δίνει τον λόγο στο κοινό. Ηθοποιός, λοιπόν, στο επάγγελμα και απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, η Καρυοφιλλιά Καραμπέτη εκκινεί τη λαμπρή καριέρα της, του 1980, και δραστηριοποιείται, τόσο στο θέατρο, όσο στον κινηματογράφο και την τηλεόραση.

Η τέχνη βοήθησε την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη να ανακαλύψει τον εαυτό της και να ανελιχθεί σε προσωπικό επίπεδο και, ως αντάλλαγμα, η ίδια της αφιερώθηκε πιστά και αντιμετώπιζε με σοβαρότητα τον ρόλο της μέσα στον τομέα αυτό. Αυτός είναι κι ο λόγος που η ηθοποιός έχει αρνηθεί πολλές συνεργασίες και δίνει χώρο στην κρίση της να πάρει μια απόφαση που στο μέλλον θα την ανταμείψει. Μια συνεργασία, όμως, που η αποδοχή του ρόλου τής βγήκε αβίαστα, ήταν αυτή με τον Άγγελο Φρατζή στην ταινία Ευτυχία. Συγκεκριμένα, η ίδια αναφέρει «Δε λες όχι σε μια τέτοια συνεργασία, σε μια τέτοια παραγωγή».

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στην Ευτυχία. Πηγή εικόνας: parapolitika.gr

Εξάλλου, σε όλες της τις συνεντεύξεις, ποτέ δεν έκρυψε την αγάπη για τον κινηματογράφο, την οποία δεν κατάφερε να εξωτερικεύσει όσο επιθυμούσε. Όσον αφορά το θέατρο, από την άλλη, η «παρακαταθήκη» της είναι μεγάλη, καθώς, εκτείνεται από τη συμμετοχή της σε έργα του Αριστοφάνη (Βάτραχοι) και του Ευριπίδη (Βάκχες, Ορέστης, Ιππόλυτος), ως μέρος του χορού, έως τα έργα Αντιγόνη και Ηλέκτρα του Σοφοκλή, Μήδεια του Ευριπίδη, στα οποία κατείχε πρωταγωνιστικό ρόλο. Ευγνώμων δηλώνει για τη συνεργασία της με το Μπομπ Ουίλσον στο ανέβασμα της θεατρική παράστασης Τρεις Ψηλές Γυναίκες, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Στη συνεργασία αυτή, κάνει λόγο για τη λεπτομερειακή διαχείριση του φωτός από τον Ουίλσον. Η ίδια αναφέρει: «Αυτό τον βοηθά να δουλεύει με τις αποχρώσεις του φωτός. Σκεφτείτε πως δε μένουν ανεπηρέαστα ούτε τα φίλτρα, τα οποία τα ανανέωνε, γιατί αλλοιώνονταν από το πέρας του χρόνου, ούτε το φόρεμά μου το οποίο έπρεπε να έχει ένα πολύ συγκεκριμένο χρώμα για να ταιριάζει με το επιθυμητό ύφος». Αξιέπαινη ήταν και η παρουσία της στην παράσταση Οι Ποιητές Μας Τραγουδούν τον Ιούλιο του 2023 μαζί με τον Μανώλη Μητσιά.

Πηγή εικόνας: star.gr

Ακόμα, το τραγούδι για την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη συνδέεται άμεσα με την ελληνική παράδοση και έχει μεγάλη σημασία, καθώς από τα παιδικά της ακόμη χρόνια, που τα έζησε σε χωριό, έβλεπε τους αγράμματους ανθρώπους, που πιθανότατα οι στίχοι που τραγουδούσαν και χόρευαν, έρχονταν από ποιητές που μελοποιήθηκαν, μέσω όμως της προφορικής παράδοσης –μεγάλο κομμάτι της οποία είναι το τραγούδι– οι στίχοι τους άγγιζαν και διείσδυαν στις καρδιές τους.

Η ηθοποιός γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Δόξα Έβρου, σε ένα αγροτικό και φτωχικό περιβάλλον, χωρίς ηλεκτρικό, που για παροχή νερού εκμεταλλεύονταν μια πηγή εκτός χωριού και με μια στάμνη το έφερναν στο σπίτι. Ποτέ της δε μετάνιωσε για την επαφή της με τη φύση στο χωριό, και τα φτωχικά της παιδικά χρόνια, καθώς, πιστεύει ότι πολλές αξίες που τη συνόδευαν μετέπειτα στη ζωή της και την έστρεφαν προς τις σωστές επιλογές διαμορφώθηκαν τότε. Σε αυτό, όμως, σημαντικό κομμάτι αποτελούσαν κι οι γονείς της, που τη μεγάλωσαν με αγάπη και τρυφερότητα και, παρ’ όλες τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν, στα δέκα της μεταφέρθηκαν στη Θεσσαλονίκη, όπου αναμφίβολα της δημιούργησαν έναν πιο βάτο δρόμο για ό,τι είχε οραματιστεί.

Αν και η Καραμπέτη είχε ανακαλύψει από μικρή ηλικία τη ροπή της προς την υποκριτική, άκουγε στο ραδιόφωνο μεγάλες προσωπικότητες, όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη, να μονολογούν και να ερμηνεύουν. Κι όταν η ίδια η Αλίκη τη ρώτησε «Πως βρέθηκες εσύ εδώ;» εκείνη της αποκάλυψε χωρίς ενδοιασμούς: «Εσύ με έφερες!». Σε τηλεοπτικές εκπομπές έχει κάνει εμφανίσεις στη σειρά Φλόγα και Άνεμος, Ο Κίτρινος Φάκελος –που αποτελούσε μία από τις πρώτες της συνεργασίες– Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά, Αγάπη Παράνομη κ.ά. Ωστόσο, δηλώνει στεναχωρημένη που τέτοιες μεγάλες παραγωγές του Κώστα Κουτσομύτη, ο οποίος αποτελεί πρότυπο για την ίδια, δεν επαναλαμβάνονται ως επαναλήψεις στην τηλεόραση.

Στην τελευταία κινηματογραφική παραγωγή, στην οποία την είδαμε να συμμετέχει, τη Φόνισσα (2023), η πρεμιέρα της οποία έγινε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, μας χαρακτηρίζει τον ρόλο της Φραγκογιαννού ως εμβληματικό, με αντιφατικά συναισθήματα. Το θέμα του έργου είναι γνωστό στους περισσότερους από εμάς. Αναλυτικότερα, η Φραγκογιαννού, μια γυναίκα που διαμένει σε ένα νησί της Ελλάδας κατά τη δεκαετία του 1900, μεγαλώνοντας στα χέρια μιας σκληροπυρηνικής μητέρας, επαναστατεί μέσα της και τα νέα ανήλικα κορίτσια του νησιού μετατρέπονται σε θύματά της, στην προσπάθεια της να εξαγνίσει το γυναικείο φύλο που καταπιέζεται και βιαιοπραγείται στην ανδροκρατούμενη κοινωνία.

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στη Φόνισσα. Πηγή εικόνας: filmy.gr

Η Καραμπέτη αποκαλύπτει ότι ρόλοι «κατεστραμμένων» γυναικών, σαν και αυτόν, είναι που προτιμάει γιατί νιώθει ότι την εκφράζουν. Αντιτίθεται στις πράξεις της πρωταγωνίστριας και με την υποκριτική της ικανότητα τονίζει ότι σκοπός της δεν είναι να τις δικαιώσει αλλά να αποκαλυφθεί ο ηθικός αυτουργός. Στο τέλος της συνέντευξής της στην εκπομπή «Καλύτερα δε γίνεται» τοποθετείται επί του θέματος αναφέροντας ότι ο σεξισμός στις μέρες μας υπάρχει και είναι εμφανής, μέσω των καθημερινών περιστατικών έμφυλης βίας που παρουσιάζονται και των μαρτυριών γυναικών για σεξουαλική παρενόχληση.

Τέλος, στο πλαίσιο της συνέντευξης, η ίδια ερωτήθηκε αν έχει αντιμετωπίσει στον εργασιακό της χώρο περιστατικά σεξισμού, ερώτηση στην οποία έδωσε αρνητική απάντηση: «Ήμουν τυχερή και σύναψα είχα αξιόλογες επαγγελματικές συνεργασίες, αργότερα διαδραμάτιζε σημαντικό ρόλο το ότι είχα γίνει πλέον η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη». Μεταξύ άλλων, τονίζει «Αγαπάμε τους άντρες, δεν είμαστε εναντίον τους, τους χρειαζόμαστε ως συνοδοιπόρους. Δεν πρέπει να μας αντιμετωπίζουν ως εχθρούς». Η Καρυοφυλλιά, σίγουρα, θα ήθελε να σας θυμίσω ότι σας αφιερώνει τους εξής στίχους από το ποίημα του Δημήτρη Χορν σε μελοποίηση του Μάνου Χατζηδάκη Ο Ηθοποιός: «Πιες το κρασί, στάλα χρυσή, από την ψυχή ως την ψυχή».


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • «Ο Ηθοποιός», greeklyrics.gr, διαθέσιμο εδώ.
  • Καρυοφυλλιά Καραμπέτη: Η ηλικία, η οικονομική ανέχεια και ο κρυφός γάμος, star.gr, διαθέσιμο εδώ.
  • Καρυοφυλλιά Καραμπέτη: Ο λόγος που αποφάσισε να μην παντρευτεί, iefimerida.gr, διαθέσιμο εδώ.
  • Καρυοφυλλιά Καραμπέτη: «Η δουλειά με τον Μπομπ Ουίλσον είναι κάτι που δεν έχω ξανά ζήσει», athinorama.gr, διαθέσιμο εδώ.
  • Συνέντευξη Καραμπέτη: ΄Όταν η Καρυοφυλλιά γνώρισε την «Ευτυχία», cinemagazine.gr, διαθέσιμο εδώ.
  • Κ. Καραμπέτη: «Κάποτε μια δημοσιογράφος με ρώτησε “δεν έχετε οικογένεια;”, youtube.com, διαθέσιμο εδώ.
  • ΤΕΤ-Α-ΤΕΤ: Τάσος Τρύφωνος & Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, youtube.com, διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνα Στάμου
Κωνσταντίνα Στάμου
Γεννήθηκε και κατοικεί στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης. Φοιτά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής. Τη γοητεύουν ιδιαίτερα η λογοτεχνία, το θέατρο και η αρχαιότητα. Βλέψεις της είναι η ενασχόληση με τη συγγραφή κι η τέλεση του αντικειμένου πάνω στο οποίο σπουδάζει. Επιδιώκει στην καθημερινότητά της εξορμήσεις στη φύση, πειραματισμό με καινούργια πράγματα, εθελοντισμό και γενικά την ευχαριστεί μια γεμάτη μέρα, αν και πάντα βρίσκει λίγο χρόνο για τις γάτες της.