Της Άννας Καρρά,
«Θύελλα αντιδράσεων» έχει προκαλέσει το νομοσχέδιο που επρόκειτο να ψηφιστεί από την ελληνική Βουλή στο πλαίσιο της νομοθετικής εξουσίας της, η οποία απορρέει από το δημοκρατικό πολίτευμα. Το αμφιλεγόμενο νομοσχέδιο πραγματεύεται την εξίσωση των δικαιωμάτων των ομόφυλων ζευγαριών στον γάμο και την τεκνοθεσία με τα αντίστοιχα των ετερόφυλων ζευγαριών. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αναφερθεί, πως η Ελλάδα έχει επιτρέψει στα ομόφυλα ζευγάρια να συνάπτουν σύμφωνο συμβίωσης με τον νόμο 4356/2015.
Ήδη σε πολλές χώρες του κόσμου, όπως Ελβετία, Κολομβία, Γερμανία, Δανία, Πορτογαλία κ.ά. επιτρέπεται ο γάμος μεταξύ προσώπων του ίδιου φύλου. Θα έλεγε κανείς ότι εφόσον ανήκουμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και εφόσον θέλουμε να συγκαταλεγόμαστε στο δυτικό πολιτισμό, πρέπει να ακολουθήσουμε το παράδειγμα των υπολοίπων ευρωπαϊκών χωρών και να τους απονείμουμε δικαιώματα. Άλλοι πάλι θα υποστήριζαν πως η βάση της οικογένειας εδώ και πάρα πολλά χρόνια καθίσταται το αντρόγυνο. Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και τα ελληνικά κόμματα, εκφράζοντας αντιτιθέμενες απόψεις. Πιο ενδεικτικά, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου, τάχθηκε υπέρ του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών και της τεκνοθεσίας, λέγοντας πως: «Προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σημαίνει πως ό,τι δικαίωμα έχει το ετερόφυλο ζευγάρι, να έχει και το ομόφυλο». Στον αντίποδα της άποψης αυτής βρίσκεται το κόμμα των Σπαρτιατών, τονίζοντας πως δεν θα συναινέσουν.
Ωστόσο, αυτό που θα ήθελα να καταδείξω με το άρθρο αυτό είναι η κοινωνική υπόσταση του ζητήματος και οι επιπτώσεις του στη ζωή των ανθρώπων. Με τον όρο «οικογένεια» νοείται το σύνολο των ατόμων που συνδέονται με θεσμούς αγάπης και αλληλοστήριξης. Αυτές οι οικογένειες θα μπορούσαν να στηριχτούν είτε σε συγγένεια εξ αίματος, συγγένεια εξ αγχιστείας, είτε σε υιοθεσία. Το ερώτημα που τίθεται είναι ποιος έχει δικαίωμα στη δημιουργία οικογένειας. Η απάντηση που δίνεται είναι πως όλοι οι άνθρωποι έχουν αυτό το δικαίωμα και κατοχυρώνεται από πληθώρα εθνικών και διεθνών κανόνων. Καθίσταται δικαίωμα όλων να συνάπτουν γάμο με το άτομο που αγαπάνε; Στο σημείο αυτό εντοπίζεται και η αντιπαράθεση απόψεων.
Ας μη λησμονούμε και την επιρροή που ασκεί η Ελληνική Εκκλησία στο λαό, απορρίπτοντας κατηγορηματικά τη σύνδεση των ανθρώπων αυτών ως αντίθετη στις αρχές που πρεσβεύει ο Χριστιανισμός. Κατά καιρούς, πολλοί εκπρόσωποί της έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους και, μάλιστα, με δογματικό τρόπο στα «παράθυρα» τηλεοπτικών εκπομπών, συμπαρασύροντας και καθιστώντας τον ελληνικό λαό-«όχλο». Άλλωστε, εκτός από τη λύση του θρησκευτικού γάμου υπάρχει και ο πολιτικός γάμος που στην πραγματικότητα σε αυτόν αναφέρεται το νομοσχέδιο, ώστε να μπορούν να απολαύσουν και αυτά τα μέλη της κοινωνίας τα προνόμια που αποτελούνται από αυτόν. Οι επικριτές του νομοσχεδίου θεωρούν πως η χορήγηση αυτών των δικαιωμάτων σε ομόφυλα ζευγάρια θα υπονομεύσει το θεσμό της οικογένειας, έναν θεσμό που αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη και την κοινωνικοποίηση των ατόμων. Θα λείπει από τα παιδιά αυτά το μητρικό ή αντίστοιχα το πατρικό πρότυπο, με δυσμενείς συνέπειες στο ψυχισμό και στην ανάπτυξή τους. Επιπρόσθετα, θα θεμελιωθεί ως πρότυπο οικογένειας το ομόφυλο ζεύγος, κάτι το οποίο σύμφωνα με αυτούς δεν είναι «φυσιολογικό». Σε μια κοινωνία με τέτοιες απόψεις, σίγουρα, θα στιγματιστούν και θα περιθωριοποιηθούν.
Τα προνόμια που απορρέουν από τη ψήφιση του νομοσχεδίου είναι σημαντικά. Πιο συγκεκριμένα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, κατά τις οποίες ο σύντροφος δεν τεκμαίρεται από τον νόμο ως οικογένεια, με αποτέλεσμα να αποκλείεται από τις διατάξεις κληρονομικού και οικογενειακού δικαίου. Ειδικότερα, σε περίπτωση θανάτου του ενός συντρόφου δε συμπεριλαμβάνεται στους εξ αδιαθέτου κληρονόμους του ο σύντροφος του. Επίσης, σε περίπτωση θανάτου του ενός συντρόφου δεν έχει και κανένα δικαίωμα κηδεμονίας στο τέκνο του συντρόφου του, με επακόλουθο εκείνα να εισάγονται σε ιδρύματα και κοινωνικές δομές. Σε μια δημοκρατική κοινωνία δεν θα έπρεπε η σεξουαλική προτίμηση κάποιου να αποτελεί κριτήριο για την απόκτηση τόσο βασικών δικαιωμάτων. Θα μπορούσε κανείς να παρομοιάσει την κατάσταση που επικρατεί με την κατάσταση που επέσυρε η θεσμοθέτηση δικαιωμάτων στις γυναίκες πολλές δεκαετίες πριν. Όπως παρατηρούμε πάλι ένα παράλογο κριτήριο, δηλαδή το φύλο, αποτέλεσε τη βάση για τον αποκλεισμό μιας κοινωνικής ομάδας από ατομικά δικαιώματα. Είναι θεμιτός ένας τέτοιος διαχωρισμός ανάμεσα σε ανθρώπους; Η κοινότητα ΛΟΑΤΚΙ σίγουρα θα διαφωνούσε.
Καθημερινά, γινόμαστε θεατές κακοποιήσεων ακόμη και ανθρωποκτονιών παιδιών από μέλη «κανονικών οικογενειών», δείχνοντας πως, για να μεγαλώσει ένα παιδί υγιές και ομαλά δε διαδραματίζει τόσο ρόλο το φύλο των φροντιστών του, των λεγόμενων «σημαντικών άλλων» όσο άλλοι παράγοντες, όπως η αγάπη, η φροντίδα και η μεταλαμπάδευση αξιών. Θα ήθελα στο σημείο αυτό να καταρρίψουμε την «εικόνα» των ομοφυλόφιλων που έχει δημιουργήσει η τηλεόραση και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, παρουσιάζοντάς τους ως άτομα που ενδιαφέρονται μόνο για τη σεξουαλική ικανοποίησή τους και την προσέλκυση της προσοχής. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για την πλειονότητα των ατόμων αυτών. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που πρόκειται για άτομα που έχουν διαπρέψει στο επαγγελματικό πεδίο και έχουν τεράστια συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο όπως πολιτικοί, γιατροί κ.α., αλλά και διαπνέονται από αξίες, απαραίτητες για τη διαπαιδαγώγηση παιδιών.
Επομένως, κάθε κοινωνία και κάθε νομοθέτης οφείλει να λάβει υπόψη του τα συμφέροντα όλων των κοινωνικών ομάδων και να τους κατανείμει ισότιμα δικαιώματα, χωρίς να αποκλείει κάποιες από αυτές, λόγω της σεξουαλικής προτίμησης ή του φύλου από ατομικά δικαιώματα. Άλλωστε, τα κριτήρια αυτά εντάσσονται στη σφαίρα της ιδιωτικής ζωής, η οποία προστατεύεται και πρέπει να παραμένει ιδιωτική.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για γάμο και τεκνοθεσία ομόφυλων ζευγαριών, bussinessdaily.gr. Διαθέσιμο εδώ
- Συνταγματικός νόμος 4356/2015, σύμφωνο συμβίωσης ομόφυλων ζευγαριών, lawspot.gr. Διαθέσιμο εδώ
- Η θέση κάθε κόμματος για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών και την τεκνοθεσία – Πού συμφωνούν, πού διαφωνούν, newsbeast.gr. Διαθέσιμο εδώ
- Ο γάμος αποτελεί συνταγματικό προνόμιο μόνο των ζευγαριών διαφορετικού φύλου ή είναι αναφαίρετο δικαίωμα όλων;, syntagmawatch.gr. Διαθέσιμο εδώ