Της Ειρήνης Κρίκη,
Η Μαρία Τερέζα ντε Φιλίπις ήταν Ιταλίδα οδηγός αγώνων αυτοκινήτου και υπήρξε η πρώτη γυναίκα που έλαβε μέρος σε αγώνες της Φόρμουλα 1. Γεννήθηκε στις 11 Νοεμβρίου του 1926 στη Νάπολη, με πατέρα μηχανικό αυτοκινήτων, γεγονός το οποίο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην πορεία της στον αγωνιστικό στίβο.
Στα εφηβικά της χρόνια επέδειξε φοβερές ικανότητες στην ιππασία. Παρόλα αυτά, εισήλθε εντελώς τυχαία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, μετά από μια (κρυφή) πρωτοβουλία δύο αδελφών της. Παρά την αρχική τους αμφισβήτηση, κατάφερε να διαλύσει τις όποιες αμφιβολίες τους, όταν επικράτησε σε μία κόντρα 10 χιλιομέτρων με ένα Φίατ 500, το 1948. Τα επόμενα χρόνια, συμμετείχε στο ιταλικό πρωτάθλημα αγωνιστικής σπορ αυτοκινήτων. Το 1954 κατάφερε να προκριθεί στη δεύτερη θέση, με αποτέλεσμα η Μαserati να την εντάξει στο δυναμικό της ως δοκιμαστική οδηγό. Αξίζει να σημειωθεί ότι εκείνη τη χρονιά έφτασε κοντά στο ρεκόρ, αλλά δεν τα κατάφερε εξαιτίας ενός ατυχήματος, το οποίο προκάλεσε την απώλεια της ακοής της από το αριστερό αυτί.
Το 1955, συμμετέχει σε αγώνες αυτοκινήτων με την ομάδα της Maserati, ενώ τον Μάιο του 1958 αφήνει ανεξίτηλη τη σφραγίδα της στην ιστορία της Φόρμουλα 1, καθώς γίνεται η πρώτη γυναίκα που παίρνει μέρος σε αγώνες. Λόγω της απουσίας χορηγών, η Μαρία Τερέζα ντε Φιλίπις αγόρασε με προσωπικά της έξοδα μία Maserati 250F, ιδιοκτησία του Scarlatti και ένα από τα πιο εντυπωσιακά αμάξια, τα οποία είχαν κυκλοφορήσει μέχρι τότε. Δυστυχώς, δεν κατάφερε να προκριθεί στον τελικό, όπως και ο βρετανός Μπέρνι Έκλεστον, ο οποίος αργότερα έγινε ο ισχυρός άνδρας στη Φόρμουλα 1. Μάλιστα, την αποκαλούσαν με το παρατσούκλι “Pilotino”, το οποίο σημαίνει μικρός πιλότος της φόρμουλας.
Το 1959 εντάχθηκε στο δυναμικό της ομάδας Behra–Porsche, με την οποία συμμετείχε σε αρκετούς αγώνες αυτοκινήτων. Τον Απρίλιο έκανε το ντεμπούτο της στο Grand Prix της Siracusa, όπου τερμάτισε στην πέμπτη θέση. Στα υπόλοιπα πέντε Grand Prix εκείνης της σεζόν, δεν κατάφερε να πάρει το εισιτήριο για το Monte Carlo, καθώς ήρθε δέκατη στο Βέλγιο στη γρήγορη διαδρομή Francochamps. Δυστυχώς, αποσύρθηκε εξαιτίας ενός ατυχήματος που της είχε προκληθεί στην Πορτογαλία και στη Monza σε έξι γύρους, καθώς πριν τερματίσει έσπασε η μηχανή του αυτοκινήτου της, τη στιγμή που βρισκόταν στην πέμπτη θέση και αποτέλεσε τη μοναδική συμμετοχή της Ιταλίας που παρέμεινε στον αγώνα. Στη συνέχεια, επεδίωξε την εγγραφή της στο γαλλικό Grand Prix, ωστόσο έλαβε αρνητική απάντηση, επειδή ήταν γυναίκα.
Στις 10 Μαΐου του 1959 πραγματοποίησε την τελευταία της εμφάνιση στη Φόρμουλα 1 στο Grand Prix του Μονακό, όπου συμμετείχε στους αγώνες με μία Behra–Porsche RSK, αλλά και πάλι δεν κατάφερε να φτάσει μέχρι τον τελικό. Την 1η Αυγούστου του ίδιου έτους, στην πίστα Avus κοντά στο Βερολίνο ήταν αυτόπτης μάρτυρας ενός αυτοκινητιστικού δυστυχήματος, το οποίο σόκαρε την παγκόσμια κοινότητα. Σε εκείνο το δυστύχημα έχασε τη ζωή του ο αρχηγός της ομάδας και κατ ευφημισμόν σύντροφός της, Ζαν Μπεχρά, κάτι το οποίο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην απόφασή της να αποσυρθεί από τον αγωνιστικό στίβο. Το 1960 παντρεύτηκε και αποφάσισε να επικεντρωθεί στην οικογένειά της, παίρνοντας, όμως, μέρος, ορισμένες φορές, σε αγώνες αυτοκινήτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπήρξε αντιπρόεδρος των παλαίμαχων οδηγών της Φόρμουλα 1, καθώς και πρόεδρος του Μaserati Club. Η Μαρία Τερέζα ντε Φιλίπις άφησε την τελευταία της πνοή στις 9 Ιανουαρίου 2016, σε ηλικία 89 ετών.
Ολοκληρώνοντας, η Μαρία Τερέζα ντε Φιλίπις υπήρξε μια δυναμική και πρωτοποριακή γυναίκα που άνοιξε τον δρόμο της αγωνιστικής αυτοκινήτων και στις γυναίκες, ενώ και η ίδια «έσπειρε» τον φόβο της ήττας σε πολλούς άντρες συναδέλφους της αποδεικνύοντας πως ο καθένας πρέπει να κάνει ό,τι αγαπά και να συντρίβει τα στερεότυπα με τις ικανότητες και το πάθος του!
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Μαρία Τερέζα ντε Φιλίπις 1926-2016, tomov.gr, διαθέσιμο εδώ
- Μαρία Τερέζα Ντε Φιλίπις: Η γυναίκα που «έγραψε» ιστορία στη Formula 1, sdna.gr, διαθέσιμο εδώ
- Μαρία Τερέζα ντε Φιλίπις: Η πρώτη γυναίκα πιλότος της Φόρμουλα 1, sansimera.gr, διαθέσιμο εδώ