Της Μαρίας Μπότη,
Στην εποχή των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης όλα φαίνονται τέλεια. Το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών και, κυρίως, οι γυναίκες επιλέγουν να δημοσιεύσουν τις καλύτερες λήψεις που τις αναδεικνύουν με τον καλύτερο τρόπο. Έτσι, λοιπόν, δημοσιεύουν υπέροχες φωτογραφίες με λαμπερά χαμόγελα, αψεγάδιαστη επιδερμίδα, καλοσχηματισμένα χείλη, πυκνά φρύδια, έντονο βλέμμα και ροδαλά μάγουλα. Και κάπως έτσι το feed του Instagram έχει γεμίσει με «τέλειες» εικόνες «τέλειων» γυναικών. Είναι η εικόνα που θεωρείται κοινωνικά αποδεκτή, η εικόνα που θα πάρει τα περισσότερα likes και τελικά η εικόνα που γίνεται πρότυπο ομορφιάς. Ένα πρότυπο, το οποίο δεν είναι πάντοτε θετικό και που πολλές φορές επηρεάζει αρνητικά αρκετές κοπέλες που δεν έχουν το «τέλειο» πρόσωπο.
Ό,τι λάμπει, όμως, δεν είναι χρυσός… Και αυτό έρχεται να μας υπενθυμίσει το κίνημα «No Makeup», το οποίο ξεκίνησε —επίσης από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης— μετά τη θύελλα αντιδράσεων που είχε ξεσπάσει για τα ακατάλληλα πρότυπα ομορφιάς. Είναι η «φωνή» που υψώνεται απέναντι στα «βαριά» makeup looks και υποστηρίζει τη φυσική ομορφιά χωρίς foundation, σκιές και contouring. Όσο πιο απλή, τόσο πιο όμορφη είναι μια γυναίκα, καθώς η ομορφιά «πηγάζει» από μέσα της. Πολλές celebrities έχουν επιλέξει να ακολουθήσουν το κίνημα «No Makeup», μεταξύ των οποίων και η Pamela Anderson, η οποία το στήριξε και το απέδειξε αρκετές φορές. Μία από αυτές τις φορές ήταν στα Βρετανικά Βραβεία Μόδας, φορώντας ένα λευκό κοστούμι, αμακιγιάριστη και με απλά χτενισμένα μαλλιά. Εξέπεμπε αυτοπεποίθηση και λάμψη σε μία εντελώς λιτή εμφάνιση. Η Pamela Anderson φάνηκε ότι αποδέχεται και «αγκαλιάζει» την ηλικία της, παίρνοντας θέση ενάντια στα πρότυπα ομορφιάς που κυριαρχούν στις μέρες μας.
Ωστόσο, την αρχή του «επαναστατικού κινήματος» έκανε η διάσημη τραγουδίστρια της Jazz, Alicia Keys, η οποία το 2016 φωτογραφήθηκε για το άλμπουμ της «Here», δίχως ίχνος μακιγιάζ. Μάλιστα, δήλωσε ότι ένιωσε απίστευτη απελευθέρωση, όταν αποφάσισε να κάνει δημόσιες εμφανίσεις, χωρίς να βάφεται. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα hashtags (#NoMakeup) στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και τις καμπάνιες διαφόρων εταιρειών ομορφιάς —και όχι μόνο— φαίνεται πως εισερχόμαστε σε μια εποχή αυτοαποδοχής. Στόχος του κινήματος είναι να προωθήσει όλους τους τύπους δέρματος και να βοηθήσει τα κορίτσια να αισθάνονται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργείται σταδιακά μια κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς, που μειώνει τα τοξικά πρότυπα ομορφιάς που έχουν συνηθίσει να βλέπουν οι νεαρές κοπέλες με το έντονο μακιγιάζ, τα φίλτρα και το photoshop.
Παρόλα αυτά, μελετώντας καλύτερα και σε βάθος τις ουσιαστικές αιτίες του κινήματος και την επιρροή του, αρκετές έρευνες έδειξαν πως το συγκεκριμένο κίνημα επιδείνωσε τη συνεχή «ανάγκη» των γυναικών να δείχνουν όμορφες και ελκυστικές. Πολλές γυναίκες —αντίθετα από τον αρχικό σκοπό— αισθάνονται άσχημα στην ιδέα ότι εάν το δέρμα τους δεν είναι φυσικά καθαρό, δεν είναι όμορφες. Η στροφή προς την ελαφρύτερη κάλυψη ή το καθόλου μακιγιάζ δημιουργεί μεγαλύτερη ανασφάλεια, εξαιτίας του γεγονότος ότι δεν έχουν συνηθίσει να είναι τόσο φυσικές και νιώθουν διαφορετικές. Είναι σημαντικό όλες οι γυναίκες να καταλάβουν ότι η αυτοεκτίμηση και η σύγκριση δεν είναι δύο έννοιες που «συνδέονται». Ουσιαστικά, πρέπει να αποσυνδεθούν από τα δεσμά των λανθασμένων προτύπων ομορφιάς και να «αγκαλιάσουν» τη δική τους εμφάνιση με τα θετικά και τα αρνητικά της. Κανείς δεν είναι τέλειος και όσο και αν παλεύουμε να επιβιώσουμε σε μια κοινωνία με συνεχώς μεταβαλλόμενες τάσεις, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η φυσική ομορφιά πάντα «κερδίζει»!
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Κάν’ το όπως η Πάμελα Άντερσον: Οι celebrities βγάζουν το μακιγιάζ τους, protothema.gr. Διαθέσιμο εδώ
- Τι είναι το «No Makeup Movement» που υιοθετούν οι γυναίκες-Τι παράδοξο κρύβει, flash.gr. Διαθέσιμο εδώ