Της Μαριαλένας Κουντούρη,
Είναι γνωστό ότι η σύγχρονη ελληνική κοινωνία αντιμετωπίζει εδώ και δύο δεκαετίες το ζήτημα της οικονομικής κρίσης, ζήτημα «μάστιγα» για μια συνεχώς εξελισσόμενη κοινωνία. Γι’ αυτό κρίνεται απαραίτητη η καθοδήγηση των νέων ανθρώπων προς το σωστό –για τους ίδιους– επάγγελμα. Συγκεκριμένα, μέσα από την ορθή αυτή απόφαση ο νέος μπορεί να αποκομίσει αναρίθμητα πλεονεκτήματα. Έχει τη δυνατότητα να απολαύσει τις χρηματικές απολαβές που του «προσφέρει» η εργασία, καθώς, κατ’ αυτόν τον τρόπο, είναι σε θέση να εξασφαλίσει την επιβίωσή του και να βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσής του. Έτσι, έχοντας «εκπληρώσει» τις βιολογικές του ανάγκες, αφιερώνεται στο έργο του, αφού διεκδικεί την ανεξαρτησία του, αποκτά αυτοπεποίθηση και αισθάνεται χρήσιμος με την προσφορά του στην κοινωνία.
Παρά το άγχος που ενδεχομένως τον «κατακλύζει», επιδιώκει την προσωπική του ευφορία και ευημερία, διαπράττοντας το λειτούργημά του και την τέχνη του και κερδίζοντας με αυτό τον τρόπο και τον σεβασμό του κοινωνικού περίγυρου. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να εργαστεί σκληρά και να εξελίξει τις ήδη υπάρχουσες δεξιότητές του ή ακόμα και να ανακαλύψει νέες. Ο νέος, μάλιστα, μπορεί να κοινωνικοποιηθεί, διότι μέσω της εργασίας αναπτύσσει τόσο αλτρουιστικό όσο και συνεργατικό πνεύμα, διευρύνοντας, έτσι, τους κοινωνικούς του δεσμούς.
Έτσι, ο εκπαιδευτικός τομέας «διαδραματίζει» κρίσιμο ρόλο στην ορθή καθοδήγηση του ατόμου. Ειδικότερα, θα πρέπει να προωθηθούν, μεταξύ άλλων, τα καλλιτεχνικά μαθήματα, με σκοπό οι μαθητές να ανακαλύψουν νέες δεξιότητες, τις οποίες μπορεί να μην γνωρίζουν καν ότι διαθέτουν. Κατορθώνουν, συνεπώς, να καταπιαστούν με κάτι καινούριο και να εξελιχθούν επαγγελματικά με αντικείμενα που αφορούν στη μουσική, στη ζωγραφική κλπ. Έπειτα, αξίζει να αναφέρουμε την αναγκαιότητα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, καθώς ενημερώνει για νέα επαγγέλματα, βοηθά στη «γέννηση» νέων ταλέντων και «προσφέρει» αμέτρητες προοπτικές.
Σαφώς λόγω του ότι δεν έχουν όλες οι οικογένειες την οικονομική δυνατότητα να παραπέμψουν τα παιδιά τους σε ανθρώπους που ειδικεύονται στον επαγγελματικό προσανατολισμό, το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να εντάξει το συγκεκριμένο τομέα ως μάθημα, με σκοπό τη σωστή ενημέρωση για τους νέους που είναι αναποφάσιστοι και μπερδεμένοι.
Τέλος, η επιλογή του μελλοντικού επαγγέλματος θα πρέπει να γίνεται με σύνεση και μετά από αρκετή σκέψη. Ας μην γελιόμαστε, άλλωστε, στην ηλικία των 17 ετών ποτέ δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για την επιλογή μας. Βέβαια, ακόμη κι αν κάναμε μια «λάθος» επιλογή, ακόμη κι αν αυτό που διαλέξαμε δεν μας αρέσει, ακόμη κι αν μας «πνίγει», δεν είναι ποτέ αργά να αλλάξουμε τη ζωή μας, κάνοντας αυτό που μας αρέσει!