12.1 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνία«Funflation»: Το νέο φαινόμενο που… «ήρθε», για να «μείνει»

«Funflation»: Το νέο φαινόμενο που… «ήρθε», για να «μείνει»


Της Μαρίας Μπότη,

Μια παροδική συνήθεια, μια viral τάση ή ένα νέο φαινόμενο που «ήρθε», για να «μείνει;» Ο όρος «funflation» φαίνεται πως έχει «κατακλύσει» τον τελευταίο καιρό τη ζωή μας και έγινε ιδιαίτερα γνωστός και διαδεδομένος, κυρίως, μέσα από την πλατφόρμα του TikTok. Αυτή η λέξη σχηματίστηκε στην πραγματικότητα από την ένωση των λέξεων «fun» (διασκέδαση) και «inflation»  (πληθωρισμός). Αναρίθμητες αναρτήσεις «χρησιμοποιούν» καθημερινά το hashtag #funflation σε βίντεο που οι χρήστες φαίνεται να ακολουθούν έναν «εναλλακτικό» τρόπο διασκέδασης.

Μέχρι σήμερα, η ψυχαγωγία «βασιζόταν», ιδίως, σε καθημερινές εμπειρίες και μικρές συνήθειες που αφορούσαν είτε σε κάποια έξοδο με φίλους και οικογένεια, είτε στην απόκτηση υλικών αγαθών, είτε σε ποιοτική αξιοποίηση χρόνου με τον εαυτό μας. Ο καιρός περνάει και οι συνήθειες αλλάζουν. Έτσι, άλλαξε σταδιακά και ο τρόπος διασκέδασης και ψυχαγωγίας-κυρίως κατά κύριο λόγο των νέων. Πώς συνέβη αυτό; Μέσα σε ένα περιβάλλον συνεχούς αβεβαιότητας-οικονομικής-και διαρκών αυξήσεων στο κόστος ζωής, πολλοί επιλέγουν να αποταμιεύσουν χρήματα για να τα αξιοποιήσουν σε ταξίδια, συναυλίες και γενικότερα επιλογές που θα τους «προσφέρουν» μια μοναδική εμπειρία, παρά σε υλικά αγαθά. Ενώ ο «παραδοσιακός πληθωρισμός» «μετρά» την αύξηση των τιμών των αγαθών και των υπηρεσιών, ο «πληθωρισμός διασκέδασης» («funflation») σχετίζεται περισσότερο με τις δραστηριότητες αναψυχής.

Πηγή Εικόνας: Pixabay.com/ Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: OmarMedinaFilms.

Αναμφίβολα, δεν είναι καινούργιο το φαινόμενο πολλοί να διαθέτουν χρήματα σε εμπειρίες, παρά σε υλικά αγαθά. Ωστόσο, φαίνεται πως αυτή η τάση ολοένα και «μεγαλώνει». Μπροστά σε ένα ασταθές οικονομικό «τοπίο» και τον διαρκώς αυξανόμενο πληθωρισμό-χωρίς αντίστοιχη αύξηση μισθών-οι καταναλωτές φαίνεται πως είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν, συνήθως μεγάλα ποσά, για να πραγματοποιήσουν ταξίδια ή να συμμετάσχουν σε διάφορα καλλιτεχνικά ή αθλητικά δρώμενα.

Όπως προκύπτει, όλα είναι θέμα προτεραιότητας και πλέον οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να επενδύσουν περισσότερο στη διασκέδασή τους, παρά σε νέα προϊόντα. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι όσοι πιστεύουν ότι η καραντίνα εξαιτίας της Covid-19 μας «στέρησε» πολλές εμπειρίες και τώρα είναι η ώρα να «καλύψουμε» τον «χαμένο χρόνο». Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλοί να περιορίζουν τα καθημερινά έξοδά τους λόγω του αυξημένου κόστους ζωής, ενώ την ίδια στιγμή αποφασίζουν να διατηρήσουν στα ίδια επίπεδα με προηγούμενες χρονιές-ή ακόμα και να αυξήσουν-τις δαπάνες για διάφορες εκδηλώσεις. Ο τομέας της «ζωντανής» ψυχαγωγίας είναι πιο «φωτεινός» από ποτέ και προβάλλεται ιδιαίτερα τόσο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όσο και στο γενικό «τοπίο» της ψυχαγωγίας, όπως δήλωσε η αναλύτρια της Bank of America, Jessica Reif Ehrlich.

Η ίδια προσδιόρισε συγκεκριμένα πέντε παράγοντες που «τροφοδοτούν» τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του κλάδου. Πρώτον, η συνεχιζόμενη στροφή των καταναλωτών προς τις υπηρεσίες και τις εμπειρίες. Δεύτερον, η δυνατότητα χρέωσης υψηλότερων τιμών εν μέσω αυξανόμενης ζήτησης. Τρίτον, ο θετικός αντίκτυπος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και ιδιαίτερα του Instagram και του TikTok στην παγκόσμια βάση και η ευαισθητοποίηση των θαυμαστών. Τέταρτον, η ανθεκτικότητα των live εκδηλώσεων και η επιθυμία για «παύση» από τον «ψηφιακό» κόσμο ψυχαγωγίας και τέλος, η εμφάνιση του βιωματικού μάρκετινγκ που «εστιάζει» στη μύηση του καταναλωτή στις υπηρεσίες μιας επιχείρησης, δημιουργώντας αξέχαστες προσωπικές εμπειρίες.

Πηγή Εικόνας: Pixabay.com/ Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: eunseong0331.

Συμπερασματικά, φαίνεται πως σε ένα κόσμο που αλλάζει, δεν γίνεται η ψυχαγωγία να μείνει «στάσιμη». Σαφώς, «επηρεάζεται» από τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες που «επικρατούν» την εκάστοτε περίοδο, και «προσαρμόζεται» στα νέα δεδομένα. Η ανάγκη για «δυνατές» εμπειρίες και αξέχαστες στιγμές είναι μάλλον πιο επείγουσα από ποτέ και φαίνεται ότι είναι το «φάρμακο» απέναντι σε καθημερινά προβλήματα, άγχη και προβληματισμούς. Μπορεί ένα ταξίδι, μια συναυλία, ένα event να μην «καταφέρει» να «λύσει» όλα μας τα προβλήματα, αλλά σίγουρα, θα μας «γεμίσει», θα μας «διδάξει» και μας «υπενθυμίσει» ότι υπάρχουν και οι όμορφες μέρες. Και σε αντίθεση με τα υλικά αγαθά, θα μας κάνει λίγο καλύτερους. Γιατί, τι θα ήταν η ζωή μας, χωρίς «δυνατές» εμπειρίες;


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Impact of ‘funflation’ to continue beyond Taylor Swift and Beyoncé says Bank of America, businessinsider.com. Διαθέσιμο εδώ
  • Explainer: What is ‘funflation’ and how Taylor Swift is boosting US economy, timesofindia.indiatimes.com. Διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Μπότη
Μαρία Μπότη
Γεννήθηκε το 1997 και είναι πτυχιούχος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις ξένες γλώσσες και αγαπά τα ταξίδια. Τα σχέδια της για το μέλλον είναι να ασχοληθεί σε μεταπτυχιακό επίπεδο με την επικοινωνία και το marketing.