Της Μαριαλένας Κουντούρη,
Ο λόγος, λοιπόν, για το πολυσυζητημένο μοντέλο παπουτσιού που κατάφερε να διχάσει τον κόσμο, με την ιδιαίτερη αισθητική του και το περίεργο -για ορισμένους- σχέδιό του. Για όσους δεν γνωρίζουν, τα “Crocs” αποτελούν παπούτσια κατασκευασμένα πλέον από το βιώσιμο υλικό croslite. Είναι ανατομικά και χάρη στον μοναδικό σχεδιασμό τους δίνουν την δυνατότητα στο πόδι να αναπνέει, προσφέροντας άνεση στο περπάτημα. Γι’ αυτόν τον λόγο, μάλιστα, ενδείκνυνται για ανθρώπους οι οποίοι υποφέρουν καθημερινά από την ορθοστασία.
Αξίζει, όμως, να εξετάσουμε την ιστορία που κρύβεται πίσω από το δημοφιλές παπούτσι. Το πρώτο μοντέλο Crocs δημιουργήθηκε το 2002 και ονομάστηκε “Beach”. Για ποιο λόγο; Απλούστατα διότι το μοντέλο αυτό απευθύνθηκε σε ιστιοπλόους, ψαράδες και γενικότερα σε ανθρώπους που ασχολούνται με την θάλασσα. Εκτίμησαν την άνεσή τους ως παπούτσια, αλλά και την δυνατότητά τους να επιπλέουν, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα ο κόσμος να εξαντλήσει και τα 200 ζευγάρια.
Λίγα χρόνια μετά, και συγκεκριμένα το 2004, η Crocs εξαγοράζει την “Foam Creations” διεκδικώντας συνάμα και τα δικαιώματα του υλικού croslite, που προαναφέραμε. Αυτό ήταν και το μεγάλο βήμα που «ανέβασε» την εταιρεία σε επίπεδα καινοτομίας και πωλήσεων και εν τέλει την οδήγησε στο να κερδίσει τρία διπλώματα ευρεσιτεχνίας. Έναν χρόνο αργότερα, και αφού τα Crocs έχουν δημιουργήσει τόσο μεγάλο κοινό υποστήριξης όσο και haters, διοργανώνεται η πρώτη καμπάνια τους, με τον πιο ευφάνταστο και σαρκαστικό τίτλο που έχουμε δει ποτέ: “Ugly can be Beautiful”.
Πολλοί άνθρωποι ασκούσαν -και εξακολουθούν να ασκούν- σκληρή κριτική στα Crocs, θεωρώντας τα ως «τα πιο άσχημα» και «τα πιο άχρηστα» παπούτσια που έχουν κυκλοφορήσει ως τώρα. Αυτή η πεποίθηση εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο, και έτσι τα παπούτσια αυτά δεν κατόρθωσαν να ανελιχθούν όπως τους άξιζε. Ακολούθησαν δύσκολα χρόνια από το 2008, οπότε και η εταιρεία απέλυσε εργαζομένους, έκλεισε πολλά από τα υπάρχοντα καταστήματα και γενικότερα το μέλλον της ήταν αβέβαιο.
Απρόσμενα, όλα άλλαξαν «εν μια νυκτί» και συγκεκριμένα με τον ερχομό της πανδημίας COVID-19. Την περίοδο εκείνη οι πωλήσεις εκτοξεύτηκαν, κυρίως επειδή το νοσηλευτικό προσωπικό των νοσοκομείων περνούσε ολόκληρα 24ωρα σε συνθήκες δύσκολες, καταβάλλοντας μεγάλες προσπάθειες να σώσουν ανθρώπινες ζωές και συνεπώς χρειάζονταν ένα άνετο παπούτσι. Ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για τους «πολεμιστές» της πανδημίας η εταιρεία δώρισε περίπου 100.000 ζευγάρια σε νοσηλευτές και γιατρούς.
Σε αυτήν την άνοδο συνέβαλε, επίσης, και ο οίκος Balenciaga ο οποίος λάνσαρε μία σειρά διακοσμητικών για τα Crocs, τα Jibbitz σε διάφορα σχέδια εκτινάσσοντας στα ύψη την αξία των διάσημων παπουτσιών. Το μόνο που έπρεπε να κάνει η εταιρεία πλέον ήταν ένα οργανωμένο και έξυπνο promo στα social media. Και μαντέψτε…το κατάφερε!
Τέλος, τα Crocs, κατ’ εμέ, έχουν λανθασμένα δεχτεί τόσο αρνητικές κριτικές διότι έχουν καταφέρει να βοηθήσουν πολύ κόσμο σε δύσκολες στιγμές. Και πέρα από το πρακτικό κομμάτι, το συγκεκριμένο παπούτσι προσφέρεται για πολλούς εναλλακτικούς και μοδάτους συνδυασμούς στην καθημερινή μας ζωή, και δίνει μία ιδιαίτερη νότα στα ντύσιματά. Άλλωστε… “If you ain’t crocin’, you ain’t rocking!”.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Crocs: Η “μόδα” & η ιστορία τους, moneyview.gr, διαθέσιμο εδώ