12.1 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΕσύ... πού πατάς φρένο;

Εσύ… πού πατάς φρένο;


Της Λυδίας Τσώνη,

Ειδήσεις «ξεπροβάλλουν» καθημερινά, στις οθόνες των κινητών μας, στις τηλεοράσεις, στις εφημερίδες, ηχούν στους ραδιοφωνικούς σταθμούς, ψιθυρίζονται μεταξύ φοβισμένων ανθρώπων. Στην Καβάλα μια 39χρονη βρέθηκε νεκρή, ενώ τραυματίστηκε το ανήλικο παιδί της, στη λεωφόρο Βουλιαγμένης αυτοκίνητο παρέσυρε 14χρονη. Παράλληλα, στη Φλώρινα ο 25χρονος υποσμηνίας έκλεψε Ι.Χ. όπου επέβαινε 80χρονος ψάλτης, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι δύο. Τέλος, στην Ελασσόνα 16χρονος έχασε τη ζωή του σε σύγκρουση Ι.Χ. με μηχανάκι. Τέτοιου είδους ειδήσεις, δυστυχώς, συναντά κανείς και ταυτόχρονα η μόνη απάντηση που ακούει από πολλούς είναι η εξής: «Ήταν μια άτυχη στιγμή». Πόσες άτυχες στιγμές χρειάζονται όμως μέχρι να πάρουμε εμείς οι ίδιοι την τύχη στα χέρια μας;

Οι απώλειες ανθρώπινων ζωών από τροχαία ατυχήματα δεν είναι μόνο ελληνικό αλλά παγκόσμιο φαινόμενο, καθώς υπολογίζεται πως σχεδόν 1,25 εκατομμύρια άνθρωποι δηλαδή, περίπου 3,4 χιλιάδες ανά ημέρα χάνουν τη ζωή τους με αυτόν τον τρόπο, με την πλειονότητα από αυτούς να βρίσκονται μεταξύ 15-29 ετών. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 2021 τη ζωή τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχασαν σε τροχαία δυστυχήματα 19.800 άνθρωποι. Τα νούμερα αυτά αν και «μιλούν» από μόνα τους, ωστόσο δεν αποτρέπουν την απερισκεψία κατά την οδήγηση και την προώθηση μέτρων για την πρόληψή τους. Ως γνωστόν, στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των θανάτων στο δρόμο με χρονικό ορίζοντα το 2030. Ο στόχος αυτός, βάσει των παραπάνω, μόνο ανεδαφικός μπορεί να κριθεί, αν δεν υπάρξουν σύντομα οι δέουσες αλλαγές.

Πηγή Εικόνας: Pixabay.com / Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: ElasticComputeFarm.

Αρχικά, είναι πολύ σημαντικό να ελαττωθεί το ηλικιακό όριο των οδηγών. Αναφέρομαι σε περιπτώσεις χωρών, πόλεων ή χωριών, όπου -ασχέτως του τι προβλέπει η σχετική νομοθεσία- άτομα 16, 14 ή ακόμα και 12 ετών κυκλοφορούν στους δρόμους με κάποιο όχημα, το οποίο είτε οι γονείς τους δεν γνωρίζουν ότι έχουν, είτε ακόμη χειρότερα οι ίδιοι τους έχουν προσφέρει! Επιπλέον, ιδιαίτερα στην χώρα μας, πολλά σημεία είναι ακατάλληλα για οδήγηση με τους δρόμους να είναι κατεστραμμένοι, τα φώτα ανύπαρκτα ή ανεπαρκή και το έδαφος απότομο και κατηφορικό. Είναι εμφανές ότι εκλείπουν τα απαραίτητα μέτρα υποδομής και η πρόληψη, παράγοντες που καθιστούν τα τροχαία ατυχήματα αναπόφευκτα. Φυσικά, ένα ακόμη σπουδαίο πρόβλημα συνιστά η παράβαση του νόμου. Για παράδειγμα, του ορίου ταχύτητας, της οδήγησης χωρίς δίπλωμα και της οδήγησης χωρίς ζώνες ασφαλείας που τα τελευταία χρόνια γίνεται ολοένα πιο συχνό φαινόμενο.

Βεβαίως, όπως όλοι γνωρίζουμε αυτά δεν αποδίδονται μόνο στην ευθύνη κάποιου άλλου αλλά και στους ίδιους τους οδηγούς. Υπάρχουν δύο άκρα: αυτό της υπερβολικής αυτοεκτίμησης και αυτό της αχρείαστης τρομοκρατίας. Δυστυχώς, και τα δύο επιφέρουν τραγικές επιπτώσεις, διότι σε κάθε περίπτωση ο οδηγός δεν είναι αρκετά συγκεντρωμένος στην οδήγηση, αλλά είτε στον πανικό που τον κυριεύει είτε σε άλλες ασχολίες. Ο πανικός αφορά, κυρίως, νέους οδηγούς που χωρίς την απαραίτητη ακόμα πείρα μπορούν εύκολα να τρομοκρατηθούν από μια δύσκολη κατάσταση. Αντιθέτως, η υπερβολική αυτοεκτίμηση εμφανίζεται συνήθως σε οδηγούς μεγάλης ηλικίας, οι οποίοι θεωρώντας πως γνωρίζουν τα πάντα, όχι απλώς δεν είναι προσεκτικοί αλλά και ανένδοτοι σε παρατηρήσεις ή οδηγίες τρίτων.

Τέλος, ο χειρότερος, ηλιθιότερος, καθοριστικότερος, και συχνότερος παράγοντας τροχαίων είναι η μέθη. Το σκηνικό είναι γνωστό: μεθυσμένος οδηγός και ανυποψίαστο θύμα. Και μια σύγκρουση μοιραία. Μπορεί άραγε, να θεωρηθεί ο οδηγός αθώος; Σε καμία περίπτωση! Είναι καιρός πλέον, η απαγόρευση αυτή να σταματήσει να εφαρμόζεται ως θεωρία και να γίνει πράξη. Όλοι όσοι επιλέγουν να διασκεδάζουν το βράδυ-και πολύ καλά κάνουν-θα πρέπει να εξασφαλίσουν στους εαυτούς τους είτε διαφορετικό μέσο επιστροφής, είτε κάποιο κατάλυμα για το βράδυ ή κάποιον που να τους απαγορεύσει να οδηγήσουν έως ότου ξεμεθύσουν. Διαφορετικά, θέτουν σε κίνδυνο τον εαυτό τους, τους αγαπημένους τους και ένα σωρό αθώους. Δεν νομίζετε πως έχει έρθει η στιγμή αυτή η τραγωδία να λήξει;

Πηγή Εικόνας: Pixabay.com / Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: geralt.

Ήρθε η ώρα να «πατήσουμε φρένο» στην ορμή που μας διακατέχει και να βάλουμε τέρμα σε όλες τις παραπάνω συμπεριφορές. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουμε να αποτρέψουμε μια από τις μεγαλύτερες και τραγικότερες αιτίες θανάτων και να εξασφαλίσουμε και πάλι την ασφάλεια στο δρόμο. Τα παραδείγματα είναι καθημερινά και μας «φωνάζουν» πως η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί. Μην τα αγνοήσετε!


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • 19.800 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ το 2021, 4troxoi.gr, Διαθέσιμο εδώ
  • Τραγωδία στη Φλώρινα: Πώς ο 25χρονος υποσμηνίας έκλεψε ΙΧ όπου επέβαινε 80χρονος ψάλτης και σκοτώθηκαν και οι δύο, thetoc.gr, Διαθέσιμο εδώ
  • ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ, news247.gr, Διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Λυδία Τσώνη
Λυδία Τσώνη
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2004. Είναι πρωτοετής φοιτήτρια Νομικής στο Δ.Π.Θ. Αγαπημένες της δραστηριότητες είναι ο χορός λάτιν, το τένις και η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων διαφόρων ειδών. Στο μέλλον θα ήθελε να ασχοληθεί με τη δικηγορία και τη συγγραφή.