12.1 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάH Ιστορία της Lancia, το μοντέλο Pu+Ra HPE και τα μελλοντικά σχέδια

H Ιστορία της Lancia, το μοντέλο Pu+Ra HPE και τα μελλοντικά σχέδια


Του Ραφαήλ Παπαδόπουλου,

Η Lancia αποτελεί μία ιταλική εταιρεία αυτοκινήτων, η οποία ξεχώρισε στον χώρο για τα σχέδιά της, που με τον κλασσικό τους τύπο προσδίδουν μία ξεχωριστή αίγλη και υφή στα μοντέλα της. Ίσως λόγω της κομψότητας και του «απροσάρμοστου» χαρακτήρα να εξακολουθεί να προσελκύει οπαδούς σε όλο τον κόσμο. Κάποιοι, βέβαια, ίσως αναρωτηθούν γιατί κατονομάζεται ως απροσάρμοστη. Διότι δεν συμβιβάστηκε στον τυπικό νεωτερισμό των άλλων εταιρειών, καθώς διατήρησε τα δικά της σχέδια και δεν τα αλλοίωσε, παράγοντας ένα ακόμα SUV. Πλέον, είναι θυγατρική εταιρεία της FCA Italy SpA, τμήμα της Stellantis. Το χαρακτηριστικό της λογότυπο έφερε σχεδόν πάντα ένα στρόγγυλο σχήμα και μία λόγχη.

Η Lancia ιδρύθηκε το 1906 από τον Vincenzo Lancia. Η οικογένειά του δημιούργησε μεγάλο κομμάτι της περιουσίας της από την εταιρεία τροφίμων, η οποία έδρευε στην Αργεντινή. Ο Vincenzo, παρόλα αυτά, ήταν το πρόσωπο πίσω από την εταιρεία. Εργαζόταν στη Fiat και απέκτησε φήμη ως οδηγός δοκιμών ιταλικών αυτοκινήτων. Ο ίδιος πίστευε πως το αυτοκίνητο πρέπει να είναι «καινοτόμο σε τεχνικό και στιλιστικό επίπεδο, ευέλικτο και συμπαγές».

Το 1937 ο ιδρυτής απεβίωσε και έτσι ο γιος του Gianni ανέλαβε μετά από 13 χρόνια, σε ηλικία μόλις 26 ετών, την ηγεσία της εταιρείας. Το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκεύασε η Lancia ήταν το “Tipo 51” και το 1909 έκλεψε τις εντυπώσεις με το “Beta Torpedo”. Η φίρμα ασπάστηκε καινοτομίες όπως το πλήρες ηλεκτρικό σύστημα με το μοντέλο “Theta”. Με τον ξαφνικό θάνατο του Vincenzo, η εταιρεία έπρεπε να εξελιχθεί σύντομα και προσέλαβε τον ουγγρικής καταγωγής σχεδιαστή Vittorio Jano, ο οποίος στο παρελθόν είχε συνεργαστεί με την Alfa Romeo.

Πηγή εικόνας: wikimedia.org / Δικαιώματα χρήσης: Threecharlie

Οι μηχανικές καινοτομίες συνεχίστηκαν, φυσικά, και το 1950 κυκλοφόρησε το Aurelia με κινητήρα V6 και παραγόταν για συνεχόμενα 8 έτη. Η Stellantis αναφέρει πως αυτό το μοντέλο βρίσκεται πίσω από τη δημιουργία του Granturismo. Η αυτοκινητοβιομηχανία σύντομα, το ’56, άλλαξε «χέρια» και ο Carlo Pesenti ετέθη επικεφαλής της. Το 1969 εξαγοράσθηκε από τον όμιλο της Fiat, αλλά η Lancia δεν υπομονεύθηκε, με μοντέλα της να συνεχίζουν να κυκλοφορούν, όπως το “Stratos και Gamma”. Τις επόμενες δεκαετίες η φίρμα ασχολήθηκε με αγώνες δρόμου όπου και ξεχώρισε. Τα επόμενα χρόνια η βιομηχανία συσχετίστηκε πλήρως με τη Fiat, ενώ από το 2011 άλλαξε «ρότα» και πλέον, έχει ως κατασκευαστική εταιρεία την Chrysler, με παλιά της μοντέλα να ανανεώνονται στους ρυθμούς του 21ου αιώνα, κυρίως με μοντέλα όπως το “Thema” και “Flavia” να επιστρέφουν ως Chrysler 300 και 200 Convertible. Πρόσφατα, το 2021, η Stellantis ανακοίνωσε την «επανεκκίνηση» της Lancia.

Τις δεκαετίες των 70s και 80s η Lancia είχε σημαντικό ρόλο στον αγωνιστικό χώρο και το μοντέλο της “Delta” κατέκτησε τους διαγωνισμούς αυτούς. Έτσι, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, από το ’69 μέχρι και το ’72 κατέκτησε 11 πρωταθλήματα και 15 ευρωπαϊκά ράλι. Οι επιτυχίες συνδέθηκαν άρρηκτα με την εταιρεία και δύο περιστατικά ατυχήματος, που κόστισαν τις ζωές σε δύο εκ των διαγωνιζομένων της φίρμας σε αμάξια “Group B”. Αυτός ήταν και ο λόγος που αγώνες με τέτοιου τύπου αυτοκίνητα διακόπηκαν. Η Lancia ήταν αρκετά ενεργή και σε αγώνες σπορ αυτοκινήτων καθ’ όλη την εποχή εκείνη, αλλά τα φθίνοντα αποτελέσματά της σηματοδότησαν το τέλος της συμμετοχής της, μέχρι και το ’90.

Το υπερσύγχρονο αμάξι που αποκάλυψε η Lancia φέτος, το Pu+Ra HPE Concept, εκπλήσσει τους περισσότερους και σαφέστατα δεν απογοητεύει, αφού εξακολουθεί η μάρκα να καινοτομεί. Όπως αναφέρει η ίδια η εταιρεία, το αυτοκίνητο αυτό μας επιδεικνύει το μέλλον της βιομηχανίας, με τον συνδυασμό τεχνολογιών, αντοχής και ηλεκτροκίνησης. Αναφέρεται έπειτα ότι αυτό το καθόλου ρυπογόνο αμάξι, δεν θα χρειάζεται ούτε δέκα λεπτά φόρτισης! Το τελείως φουτουριστικό σχέδιο προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις και ορισμένοι δεν μπορούν να συγκρατήσουν τη χαρά τους για τη μεγάλη αυτή επιστροφή.

Οφθαλμοφανώς, το μέλλον είναι «ηλεκτρικό» στον πυρήνα του και μία κίνηση σε αυτή την κατεύθυνση θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως ένα αρκετά σταθερό βήμα σε μία σωστή κατεύθυνση. Δεν είναι διόλου απίθανο η εταιρεία να επιστρέψει σε αγώνες ράλι και να αποζητήσει πάλι μεγάλες νίκες. Το αναμενόμενο σχέδιο τώρα είναι η «μετενσάρκωση» μοντέλων όπως “Ypsilon, Delta, Aurelia”. Αυτό θα πραγματοποιηθεί σταδιακά, με τα μοντέλα να εκσυγχρονίζονται ριζικά και από το 2028 λέγεται πως θα παράγονται μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την αυτοκινητοβιομηχανία. Αναμένεται, λοιπόν, να δούμε μία σημαντική αλλαγή και η Lancia θα πρωταγωνιστήσει όπως διαφαίνεται στις μελλοντικές αυτές αλλαγές.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Ταξίδι στο design των Ιταλών, carandmotor.gr, διαθέσιμο εδώ 
  • Η Lancia έτοιμη για τη μεγάλη επιστροφή, carandmotor.gr, διαθέσιμο εδώ 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ραφαήλ Παπαδόπουλος
Ραφαήλ Παπαδόπουλος
Γεννήθηκε στην Κοζάνη το 2004 και μεγάλωσε στην Πτολεμαΐδα. Σπουδάζει στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών στο ΑΠΘ. Στον ελεύθερό του χρόνο του αρέσει, η ζωγραφική, τα ταξίδια, να ακούει μουσική, ενώ ο ίδιος ασχολείται με την κιθάρα και την δημιουργία βίντεο.